سفازولین یک داروی آنتی‌بیوتیک از گروه سفالوسپورین‌ها است که برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی در بدن انسان بکار می‌رود. این دارو به خاطر خواص ضد باکتریایی قوی‌اش و توانایی کنترل عفونت‌های مختلف از جمله عفونت‌های پوستی، تنفسی، ادراری و دیگر انواع عفونت‌ها، در پزشکی بسیار ارزشمند می‌باشد. در این مقاله، ما به بررسی گسترده‌تری از داروی سفازولین از جمله اشکال دارویی، کاربردهای متنوع، مقدار و زمان مصرف، موارد احتیاط و منع مصرف در زمینه‌های مختلف می‌پردازیم. همچنین، تأثیر اهمیت cefazolin در درمان انواع بیماری و مدیریت عفونت‌ها نیز بررسی می‌کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اشکال دارویی سفازولین

سفازولین در اشکال دارویی پودر برای تزریق 500 میلی گرم، 1 گرم، 2 گرم، 10 گرم، 20 گرم، 100 گرم و 300 گرم تولید می‌شود. داروهای هم گروه این دارو شامل سفادروکسیل، سفالکسین، سفالوتین و سفرادین می‌باشد.

موارد مصرف داروی سفازولین

سفازولین (cefazolin) یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است قبل و در طول جراحی‌های خاص برای کمک به جلوگیری از عفونت استفاده شود. این دارو به عنوان آنتی‌بیوتیک سفالوسپورین شناخته می‌شود که  با توقف رشد باکتری‌ها کار می‌کند. برخی از مهم‌ترین موارد مصرف این دارو شامل عفونت‌های متوسط ​​تا شدید، عفونت‌های خفیف با کوکسی‌های گرم مثبت، کوله سیستیت خفیف تا متوسط، عفونت مجاری ادراری بدون عارضه، کراتیت باکتریایی (خارج از برچسب)، آمادگی برای جراحی و… می‌باشد.

موارد مصرف سفازولین در بزرگسالان

  1. عفونت‌های متوسط تا شدید
  2. عفونت‌های خفیف با کوکسی‌های گرم مثبت
  3. کوله سیستیت خفیف تا متوسط
  4. عفونت مجاری ادراری بدون عارضه
  5. کراتیت باکتریایی (خارج از برچسب)
  6. آمادگی برای جراحی

موارد مصرف سفازولین در کودکان

  1. اندوکاردیت
  2. پنومونی اکتسابی از جامعه
  3. عفونت‌های متوسط ​​تا شدید (تنها با نسخه)
  4. عفونت با کوکسی گرم مثبت

آمپول سفازولین

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر داروی cefazolin

سفالوسپورین نیمه سنتتیک نسل اول به 1 یا چند پروتئین متصل شونده به پنی سیلین متصل می‌شود، در نتیجه سنتز دیواره سلولی باکتری را متوقف می‌کند و تکثیر باکتری را مهار می‌کند. همچنین ظرفیت ضعیفی برای عبور از سد خونی مغزی دارد. در درجه اول در برابر فلور پوست، از جمله S aureus فعال است. حداکثر زمان پلاسما سفازولین 0.5-2 ساعت (IM)؛ 5 دقیقه (IV) با پروتئین محدود 74-86٪ است. این دارو حداقل در کبد متابولیزه شده و در آخر از طریق ادرار (80-100٪ به عنوان داروی بدون تغییر) دفع می‌شود.

مقدار مصرف داروی cefazolin

داروی سفازولین بسته به دوز مصرفی از طریق تزریق در ورید یا عضله تجویز می‌شود. این دارو باید مطابق با دستور پزشک و تا آخرین دوز استفاده کرد تا بیشترین سود را از آن ببرید. اگر بدون نسخه قصد استفاده از این دارو را دارید، ابتدا باید اطلاعات دارویی که سازنده بر روی بسته‌بندی دارو قرار داده است را مطالعه کنید. برای دریافت بهترین اثر درمانی، این آنتی‌بیوتیک را در زمان‌ها و دوزهای مساوی مصرف کنید. مصرف این دارو را تا پایان دوره کامل درمان تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

نحوه مصرف داروی سفازولین در بزرگسالان

  1. در جهت درمان عفونت‌های متوسط ​​تا شدید 5-1 گرم هر 6 الی 8 ساعت مصرف می‌شود.
  2. عفونت‌های خفیف با کوکسی‌های گرم مثبت 250-500 میلی گرم هر 8 ساعت در مدت زمان تعیین شده توسط پزشک مصرف شود.
  3. دوز مصرفی برای کوله سیستیت خفیف تا متوسط 1-2 گرم هر 8 ساعت به مدت 4-7 روز می‌باشد.
  4. دوز مصرفی برای عفونت مجاری ادراری بدون عارضه 1 گرم IV در 12 ساعت با تایید پزشک می‌باشد.
  5. آمادگی برای جراحی و پیشگیری از عفونت در قبل از عمل، 1-2 گرم 60 دقیقه قبل از عمل که ممکن است طی 2-5 ساعت حین عمل تکرار شود. همچنین در بعد از عمل 0.5-1 گرم هر 6 الی 8 ساعت به مدت یک روز استفاده شود.
  6. کراتیت باکتریایی، 1 قطره در چشم آسیب دیده 1-2 ساعت چکانده شود. همچنین بطور معمول یک ساعت در میان با آنتی‌بیوتیک که پوشش گرم منفی ایجاد می‌کند (به عنوان مثال، توبرامایسین) متناوب می‌شود.
  7. سفازولین 2 گرم برای تزریق USP و دکستروز تزریقی USP برای استفاده در بیماران اطفال توصیه نمی‌شود. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد ناخواسته، 1 گرم سفازولین برای تزریق USP و دکستروز تزریقی USP فقط باید در بیماران اطفال استفاده شود که به کل محتویات دوز 1 گرم نیاز دارند.
  8. هیچ توصیه‌ای برای دوز در بیماران اطفال برای پروفیلاکسی بعد از عمل یا برای بیماران کودک مبتلا به نارسایی کلیوی وجود ندارد.

زمان مصرف سفازولین در کودکان

داروی سفازولین (cefazolin) علاوه بر بزرگسالان، با تایید و نسخه پزشک در کودکان و حتی سالمندان نیز استفاده می‌شود. این دارو برای اندوکاردیت در کودکان 30 الی 50 میلی گرم بر کیلوگرم، 60 دقیقه قبل از عمل تجویز می‌شود. همچنین پنومونی اکتسابی از جامعه در کودکان بالاتر از 3 ماه 150 میلی گرم بر کیلوگرم در روز منقسم در 8 ساعت مصرف می‌شود. لازم بذکر است، این مقدار مصرف در کودکان برای مصارف عمومی بوده و دوز مصرف مناسب باید با نظر و بررسی پزشک تعیین شود.

موارد احتیاط

قبل از استفاده از سفازولین، اگر به آن یا سایر سفالوسپورین‌ها و یا به پنی‌سیلین‌ها حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. در صورت داشتن سوابق پزشکی جدی مانند بیماری کلیوی، بیماری کبد، بیماری های معده یا روده (مانند کولیت) و… به پزشک اطلاع دهید تا در صورت نیاز داروهای مشابه را برای شما تجویز کند. سفازولین ممکن است به همراه واکسن‌های باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) به خوبی کار نکند. قبل از انجام هر گونه ایمن سازی یا واکسیناسیون، به متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود بگویید که از این دارو استفاده می‌کنید.

  1. طبق دستورالعمل AHA، پیشگیری از اندوکاردیت فقط برای بیماران در معرض خطر توصیه می‌شود.
  2. درمان طولانی مدت، بیماری کبدی یا کلیوی یا کمبود تغذیه ممکن است با افزایش نسبت نرمال شده بین المللی (INR) همراه باشد.
  3. در بیماران مبتلا به اختلال تشنج با احتیاط مصرف شود (مقدار بالا با افزایش خطر تشنج همراه است). زیرا تشنج ممکن است رخ دهد، به ویژه در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی که دوز بطور مناسب کاهش نمی‌یابد. در نارسایی شدید کلیوی دوز باید تنظیم شود (دوزهای بالا ممکن است باعث سمیت CNS شود). در صورت بروز تشنج یا تنظیم دوز مناسب در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی مصرف را قطع کنید.
  4. تجویز سفازولین تزریقی در صورت عدم وجود عفونت باکتریایی اثبات شده یا مشکوک قوی یا اندیکاسیون پیشگیری کننده بعید است برای بیمار مفید باشد و خطر ایجاد باکتری‌های مقاوم به دارو را افزایش می‌دهد.
  5. مانند سایر داروهای ضد میکروبی، استفاده طولانی مدت از تزریق سفازولین ممکن است منجر به رشد بیش از حد میکروارگانیسم‌های غیرحساس شود. در این وضعیت ارزیابی مکرر وضعیت بیمار ضروری است. اگر عفونت شدید در طول درمان رخ دهد، اقدامات مناسب باید انجام شود.
  6. درمان ممکن است منجر به واکنش مثبت کاذب با گلوکز در ادرار در هنگام استفاده از آزمایشات گلوکز بر اساس واکنش کاهش مس بندیکت شود که مقدار مواد کاهنده مانند گلوکز در ادرار را تعیین می‌کند. توصیه می‌شود از آزمایشات گلوکز مبتنی بر گلوکز اکسیداز آنزیمی استفاده شود.
  7. واکنش‌های افزایش حساسیت از جمله آنافیلاکسی، با تجویز محصولات حاوی دکستروز گزارش شده است. این واکنش‌ها در بیمارانی که غلظت‌های بالای دکستروز دریافت می‌کنند (یعنی 50 درصد دکستروز) گزارش شده است. هنگامی که محلول‌های دکستروز مشتق شده از ذرت به بیماران با یا بدون سابقه حساسیت به محصولات ذرت داده شد، واکنش‌هایی گزارش شده است.
  8. مانند سایر محلول‌های حاوی دکستروز، تزریق سفازولین در بیماران مبتلا به دیابت قندی آشکار یا شناخته شده تحت بالینی یا عدم تحمل کربوهیدرات به هر دلیلی باید با احتیاط تجویز شود.

اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک در سفازولین (cefazolin)

  1. اسهال مرتبط با کلستریدیوئید دیفیسیل (CDAD) با استفاده از این دارو گزارش شده است که ممکن است شدت آن از اسهال خفیف تا کولیت کشنده متغیر باشد. درمان با عوامل ضدباکتری فلور طبیعی روده بزرگ را تغییر می‌دهد که منجر به رشد بیش از حد difficile می‌شود.
  2. difficileسموم Aو Bتولید می‌کند که به توسعه CDADکمک می‌کند. ایزوله‌های تولیدکننده هیپرتوکسین C. difficileباعث افزایش عوارض و مرگ و میر می‌شود، زیرا این عفونت‌ها می‌توانند نسبت به درمان ضد میکروبی مقاوم باشند و ممکن است به کولکتومی نیاز داشته باشند.
  3. CDADباید در تمام بیمارانی که به دنبال مصرف داروهای ضدباکتری اسهال دارند در نظر گرفته شود. تاریخچه پزشکی دقیق ضروری است زیرا CDADبیش از دو ماه پس از تجویز عوامل ضدباکتریایی گزارش شده است
  4. اگر CDAD مشکوک یا تأیید شود، مصرف مداوم داروهای ضد باکتریایی که علیه difficile هدایت نشده است، ممکن است نیاز به قطع داشته باشد. مدیریت مناسب مایعات و الکترولیت‌ها، مکمل‌های پروتئینی، درمان دارویی ضدباکتری C. difficile و ارزیابی جراحی طبق اندیکاسیون بالینی باید انجام شود.

موارد منع مصرف سفازولین

  1. حساسیت بیش از حد

عوارض جانبی داروی سفازولین (cefazolin)

تورم، قرمزی، درد یا درد در محل تزریق ممکن است بعد از مصرف سفازولین (cefazolin) در برخی بیمارن ایجاد شود. این دارو همچنین در برخی بیماران به ندرت باعث کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا سردرد می‌شود. اگر هر یک از این اثرات ماندگار یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. اگر عوارض جانبی جدی مانند ادرار تیره، کبودی یا خونریزی آسان، ضربان قلب نامنظم، تشنج، ضعف غیرمعمول، زردی چشم یا تغییرات پوستی، ذهنی و خلقتی (مانند گیجی) و… دارید با پزشک مشورت کنید.

  1. بی‌اشتهایی
  2. اسهال
  3. ائوزینوفیلی
  4. تب
  5. افزایش ترانس آمینازها
  6. لکوپنی
  7. تهوع و استفراغ
  8. نوتروپنی
  9. کاندیدیازیس دهان
  10. درد در محل تزریق
  11. کولیت کاذب غشایی
  12. تشنج
  13. سندرم استیونز جانسون

داروی سفازولین

تداخل دارویی سفازولین

  1. تداخلات رده X (پرهیز): ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، واکسن وبا
  2. افزایش اثرات داروها توسط سفازولین: آمینوگلیکوزیدها، فوس فنی‌توئین، فنی‌توئین، ریفامپین، آنتاگونیست های ویتامین کا
  3. کاهش اثرات داروها توسط سفازولین: آمینوگلیکوزیدها، ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، واکسن ب.ث.ژ (ایمنی‌زا)، واکسن وبا، لاکتوباسیلوس و استریول، سدیم پیکوسولفات، واکسن حصبه

مصرف داروی سفازولین (cefazolin) در دوران بارداری و شیردهی

داده‌های موجود از مطالعات همگروهی آینده‌نگر منتشر شده، گزارش‌های طی چندین دهه با استفاده از سفالوسپورین، از جمله سفازولین در زنان باردار، خطر ابتلا به نقایص مادرزادی عمده، سقط جنین، یا پیامدهای نامطلوب مادر یا جنین را نشان نداده است. مطالعات تولید مثل حیوانی با موش‌ها و خرگوش‌ها که سفازولین را در طول اندام‌زایی در دوزهای 1 تا 3 برابر حداکثر دوز توصیه‌شده انسانی (MRHD) تجویز کردند، پیامدهای رشد نامطلوب را نشان ندادند. در موش‌هایی که قبل از زایمان و در طول دوره شیردهی سفازولین را به صورت زیر جلدی تجویز کردند، با دوز تقریباً 2 برابر MRHD روی فرزندان تأثیر نامطلوبی مشاهده نشد.

تاثیر سفازولین در شیردهی

داده‌های متون منتشر شده گزارش می‌دهند که سفازولین (cefazolin) در شیر انسان وجود دارد، اما انتظار نمی‌رود در شیرخواری که با شیر مادر تغذیه می‌شود تجمع یابد. هیچ اطلاعاتی در مورد اثرات دارو بر روی کودک شیرخوار یا تولید شیر وجود ندارد.

شرایط نگهداری داروی سفازولین

برای جزئیات نگهداری و دستورالعمل‌های داروی سفازولین با داروساز خود مشورت کنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. لازم بذکر است، بر روی اطلاعات دارویی شرایط نگهداری هر دارو بطور دقیق بیان شده است.

کلام آخر در مورد داروی سفازولین

سفازولین همان طور که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین شرح دادیم به خاطر توانایی ضد باکتریایی بالا در مبارزه با عفونت‌های مختلف از جمله عفونت‌های پوستی، تنفسی، ادراری و دیگر نواحی مختلف بدن، به عنوان یک ابزار اساسی در درمان انواع بیماری‌ها محسوب می‌شود. همچنین، ما تأثیر بسیار مثبت سفازولین در مدیریت عفونت‌ها و کنترل مسائل مرتبط با مقاومت دارویی در باکتری‌ها را بررسی کرده‌ایم. با این حال، مصرف بدون نسخه و تایید پزشک شامل عوارض جانبی بی‌اشتهایی، اسهال، تب، افزایش ترانس آمینازها، لکوپنی، تهوع و استفراغ، نوتروپنی، کاندیدیازیس دهان، درد در محل تزریق و… می‌باشد.

منبع سایت: Medscape

source

توسط