سرفه خلط دار یک علامت شایع است که ممکن است نشانه‌ای از عفونت تنفسی یا بیماری‌های دیگر باشد. در این نوع سرفه، خلط  از راه تنفسی به صورت یک ماده لزج و رطوبت دار از دهان و بینی خارج می‌شود. این خلط معمولاً به منظور پاکسازی مجاری تنفسی و از بین بردن عوامل تحریک کننده مانند عفونت‌ها تولید می‌شود. مصرف شربت ضدسرفه و خلط آور گیاهی یکی از بهترین روش های بهبود این عارضه است. برای معرفی بهترین شربت ضد سرفه و خلط آرو کودکان و بزرگسالان می توان به شربت برم هگزین ، دیفن هیدرامین، تیمیکس پلاس ، شربت اکسپکتورانت ، شربت زوفا پلاس و بنفشه باریج اسانس اشاره کرد. شما می توانید جهت خرید بهترین شربت ضد سرفه و سرماخوردگی از داروخانه آنلاین ویتامین کده ، برای خودتان و کودک دلبندتان با بیشترین تخفیف و بهترین قیمت اقدام نمایید.

مهم‌ترین علت‌های سرفه همراه با خلط:

1. عفونت های تنفسی: عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا برونشیت می توانند منجر به سرفه های مولد همراه با خلط شوند. این عفونت ها اغلب توسط ویروس ها یا باکتری ها ایجاد می شوند و می توانند منجر به تولید بیش از حد مخاط شوند.

2. بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD): COPD شرایطی مانند برونشیت مزمن و آمفیزم را در بر می گیرد که می تواند باعث سرفه های مداوم همراه با خلط شود. التهاب مزمن و آسیب به راه های هوایی در COPD منجر به تولید بیش از حد مخاط می شود.

3. آسم: افراد مبتلا به آسم ممکن است در طول حمله آسم دچار حملات سرفه همراه با تولید خلط شوند. سرفه های مرتبط با آسم اغلب توسط آلرژن ها، عفونت های تنفسی یا ورزش ایجاد می شود.

4. بیماری رفلاکس معده به مری (GERD): رفلاکس زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری برگردد و باعث تحریک شود. این رفلاکس اسید می تواند باعث ایجاد سرفه همراه با خلط شود، به خصوص هنگام دراز کشیدن یا بعد از غذا خوردن.

5. آلرژی: واکنش های آلرژیک به موادی مانند گرده، کنه های گرد و غبار یا شوره حیوانات خانگی می تواند باعث سرفه همراه با خلط شود. پاسخ ایمنی بدن به این آلرژن ها می تواند منجر به افزایش تولید مخاط شود.

شربت‌ برای درمان سرفه خلط آور کودکان

درمان سرفه خلط آور کودکان با شربتهای سرفه خلط آور






برای سرفه کودکان نیز انواع مختلفی از فرم‌های دارویی همچون شربت، قطره و قرص تولید شده است. بهترین داروی ضد سرفه خلط دار کودکان که باتوجه به نوع سرفه ، شدت علائم بیماری ، وزن ، سن کودک و وضعیت سلامت کودک از سوی پزشک تجویز می شود معمولا دارای ترکیبات مشابه و اثرپذیری مطلوب بر کودکان هستند. برای معرفی بهترین شربت ضد سرفه خلط آور برای کودکان می توان به شربت پدی کاف ، شربت پلاررژین کیدز ، شربت کاف استاپ باریج ، شربت کالیک اطفال که جزء بهترین شربت سرماخوردگی کودکان و درمان سرفه خلط دار کودکان هستند ، اشاره نمود .

جهت مشاهده انواع شربت سرماخوردگی و ضدسرفه کودکان کلیک نمایید.

داروی سرفه خلط آور

انواع مختلف داروهای سرفه خلط آور در بازار به صورت متنوعی در دسترس هستند و براساس نوع عملکرد و مکانیسم اثرشان می‌توانند به چند دسته تقسیم شوند. داروهای آنتی هیستامین (مانند دیفن هیدرامین، پرومتازین) ،  ضد احتقان‌ها مانند فنیلافرین و اکسپکتورانت ها داروهایی هستند که به طور خاص برای کمک به شل شدن و رقیق شدن مخاط در دستگاه تنفسی طراحی شده اند و سرفه کردن و دفع آن را آسان تر می کنند. در این بخش، ما نحوه عملکردخلط آورها ، فواید آنها و زمان استفاده از آنها برای ارتقای سلامت تنفسی را بررسی می کنیم.

انواع داروهای سرفه خلط آور بزرگسالان و کودکان






اکسپکتورانت ها با تحریک تولید و ترشح مخاط رقیق و آبکی در مجاری تنفسی عمل می کنند. آنها با افزایش هیدراتاسیون دستگاه تنفسی به این امر دست می یابند که به تجزیه و شل شدن مخاط غلیظ کمک می کند و حذف آن را تسهیل می کند. این فرآیند به سرفه موثرتر کمک می کند و به پاکسازی مجاری تنفسی و رفع احتقان کمک می کند.

مزایای استفاده از اکسپکتورانت:

خلط را شل و رقیق می کند: مزیت اصلی خلط آورها توانایی آنها در مایع کردن مخاط چسبنده است که دفع آن را از سیستم تنفسی آسان تر می کند. این می تواند احتقان قفسه سینه را تسکین دهد و باعث بهبود تنفس شود.

سرفه را تسهیل می کند: خلط آورها با رقیق کردن مخاط به تحریک رفلکس سرفه کمک می کنند و به حذف مخاط اضافی و محرک ها از مجاری تنفسی کمک می کنند. این می تواند به کاهش ناراحتی و بهبود سریعتر عفونت های تنفسی کمک کند.

از شفای طبیعی حمایت می کند: اکسپکتورانت ها با مکانیسم های طبیعی بدن برای پاکسازی راه های هوایی کار می کنند و از روند بهبودی سیستم تنفسی حمایت می کنند. با ترویج موثر سرفه و پاکسازی مخاط، خلط آورها می توانند به پیشگیری از عوارض و ارتقای سلامت کلی تنفسی کمک کنند.

مدت زمان استفاده از اکسپکتورانت‌ها:

توجه به این نکته ضروری است که همه سرفه‌ها نیاز به استفاده از خلط آور ندارند. اکسپکتورانت‌ها به طور کلی برای افرادی که سرفه همراه با مخاط غلیظ را تجربه می کنند توصیه می‌شود. استفاده از خلط آورها را در شرایط زیر جدی بگیرید:

عفونت های تنفسی: اگر به دلیل عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا برونشیت، سرفه همراه با مخاط زرد یا سبز دارید، خلط آورها می توانند به رقیق شدن مخاط و کاهش احتقان کمک کنند.

شرایط مزمن: اکسپکتورانت ها ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن تنفسی، مانند برونشیت مزمن یا فیبروز کیستیک، که در آن تولید مخاط غلیظ یک علامت رایج است، مفید باشد.

محرک‌های محیطی: اگر در معرض محرک‌های محیطی مانند دود، گرد و غبار یا آلاینده‌ها قرار دارید، خلط‌آورها می‌توانند به حذف مخاط و محرک‌ها از مجاری تنفسی کمک کنند.

معرفی شربت برای سرفه خلط دار

چنانچه بخواهیم از میان محصولات متنوع سرماخوردگی موجود در داروخانه ها به بهترین و اثرگذارترین آنها اشاره نماییم ، قوی ترین شربت خلط آور برای بزرگسالان و کودکان البته متناسب با سن کودک که حتما باید بالای 2 سال باشد و با تجویز پزشک مصرف نمایند در قسمت زیر نام برده ایم :

شربت تیمیکس پلاس (Expectorant)

شربت تیمکس پلاس ایران داروک (Thymex Plus Anti Tussive And Expectorant) ، شربت گیاهی تشکیل شده از آویشن و باغی و عسل ، اثرات درمانی بسیار مثبتی بر بهبود سرفه و خلط آوری دارد.این شربت گیاهی و طبیعی با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی در کاهش التهاب مجاری تنفسی و خلط اوری مفید است. خرید شربت تیمیکس پلاس ز داروخانه آنلاین ویتامین کده

شربت برم ‌هگزین  (Bromhexine)

شربت برم هگزین یک داروی سرفه خلط آور موثر است که برای تسکین سرفه و رقیق کردن خلط در مجاری تنفسی استفاده می‌شود.میزان مصرف شربت برم هگزین در کودکان زیر 5 سال ، هر 12 ساعت یکبار و به مقدار 5 سی سی می باشد.

شربت گایافنزین  (Guaifenesin)

شربت گایافنزین کودکان یک داروی موثر برای درمان سرفه و علائم دیگر بیماری‌های تنفسی در کودکان است. گایافنزین با کاهش ترشحات مخاطی و تسکین سرفه، به کودکان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند تنفس کنند و خواب آرام‌تری داشته باشند. گایافنزین با کاهش ترشحات مخاطی و تسکین سرفه، علائم بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد و بهبودی سریع‌تر بیمار را تسهیل می‌کند. شربت گایافنزین کودکان معمولاً برای درمان سرفه خشک و سرفه با خلط در کودکان بالای ۲ سال استفاده می‌شود.

شربت اکسپکتورانت (Expectorant)

شربت اکسپکتورانت برای کودکان و بزرگسالان یک داروی موثر برای درمان سرفه با خلط و تسکین علائم بیماری‌های تنفسی است. این شربت حاوی مواد موثره‌ای مانند گواهیفنزین و برومهکسین است که با کمک به تسهیل خروج خلط از راه تنفسی، به کودکان کمک می‌کند تا بهتر بتوانند تنفس کنند و علائم بیماری‌های تنفسی را کاهش دهند. این دارو برای درمان سرفه با خلط در کودکان بالای ۲ سال مصرف می‌شود و معمولاً به صورت دوره‌ای و تحت نظارت پزشک تجویز می‌شود.

قویترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار

داروی گیاهی ضد خلط و سرفه به داروهای طبیعی اطلاق می شود که از خواص دارویی گیاهان خاص برای مقابله با سرفه هایی با تولید بیش از حد مخاط استفاده می کند. این داروها اغلب حاوی عصاره های گیاهی هستند که دارای خواص خلط آور، موکولیتیک و تسکین دهنده هستند. هدف داروهای گیاهی سرفه با استفاده از این گیاهان، کاهش احتقان، بهبود پاکسازی مخاط و تسکین مجاری تنفسی تحریک شده است. شربتهای خلط آور برای سرفه های خشک معمولی گیاهی هستند و از ترکیبات زیر تشکیل شده اند:

گیاهان موثر در داروی گیاهی ضد سرفه خلطی:

ریشه گل ختمی (Althaea officinalis):

ریشه گل ختمی به دلیل خواص تسکین دهنده آن مشهور است و آن را به یک مکمل عالی برای داروهای گیاهی سرفه تبدیل می کند. به پوشاندن و تسکین دستگاه تنفسی تحریک شده کمک می کند، سرفه را کاهش می دهد و احتقان قفسه سینه را تسکین می دهد.

ریشه شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra):

ریشه شیرین بیان دارای خواص خلط آور و ضد التهابی است که به شل شدن و دفع مخاط از مجاری هوایی کمک می کند. همچنین تحریک را تسکین می دهد و اثرات طبیعی سرکوب کننده سرفه را ارائه می دهد.

اکالیپتوس (Eucalyptus globulus):

اکالیپتوس به دلیل خواص ضد احتقان و ضد میکروبی آن شناخته شده است. به گشاد شدن مجاری تنفسی کمک می‌کند، تنفس را آسان‌تر می‌کند و با شل شدن مخاط و ایجاد تسکین آرامش‌بخش، سرفه را کاهش می‌دهد.

آویشن (Thymus vulgaris):

آویشن از دیرباز به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری های تنفسی استفاده می شود. به عنوان یک خلط آور عمل می کند و به تجزیه و دفع مخاط کمک می کند. آویشن همچنین دارای خواص ضد میکروبی است و از دفاع بدن در برابر عفونت های تنفسی حمایت می کند.

مولین (Verbascum thapsus):

مولین یک گیاه ملایم و در عین حال موثر برای سلامت تنفسی است. به تسکین راه های هوایی ملتهب، کاهش سرفه و دفع مخاط کمک می کند. مولین مخصوصاً برای سرفه های خشک و هک کننده مفید است.

درمان سرفه خلط دار در بزرگسالان

بهترین راههای درمان خانگی سرفه خلط دار بزرگسالان






روش های مختلفی برای تسکین سرفه در بزرگسالان وجود دارد  شربت برم هگزین را می توان یکی از بهترین شربت ضد سرفه خلط آور بزرگسالان دانست.بزرگسالان به محض سروع سرفه سراغ آنتی بیوتیک و بهترین قرص برای سرفه خلط دار همچون آنتی هیستامین ها و فنیل افرین که نقش مهمی در رفع گرفتگی گلو و بینی دارند ، می‌روند اما در این شرایط باید بدانید آنتی بیوتبک ها در درمان شما اثری نخواهند داشت و بهتر است در کنار مصرف داروهای ضد سرفه قوی بهتر است درمان‌های خانگی و راه‌های طبیعی را نیز به کار بگیریم. جهت مشاهده انواع قرص سرماخوردگی ، ضد سرفه و گلو درد کلیلک نمایید.

1. ترکیب عسل و لیمو : از دیرباز به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه استفاده می شود.
2. استنشاق بخار : می تواند به شل شدن و رقیق شدن مخاط کمک کند و دفع آن را آسان تر کند.آب را در یک قابلمه بجوشانید و با احتیاط روی آن خم کنید و سر خود را با حوله بپوشانید تا بخار آن به دام بیفتد.به مدت 5 تا 10 دقیقه عمیق نفس بکشید و اجازه دهید هوای گرم و مرطوب احتقان را از بین ببرد و سرفه را کاهش دهد.
3. چای زنجبیلی : زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به کاهش سرفه و سوزش گلو کمک کند. یک فنجان چای زنجبیل را با قرار دادن تکه های زنجبیل تازه در آب داغ به مدت 10 دقیقه آماده کنید. برای مزایای بیشتر، یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید.برای تسکین علائم سرفه، این چای تسکین دهنده را میل کنید.

4. روغن اوکالیپتوس : روغن اکالیپتوس حاوی ترکیباتی است که می تواند به باز شدن راه های هوایی و کاهش سرفه کمک کند.چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید.روش دیگر، می توانید روغن اکالیپتوس رقیق شده را به سینه و گلو خود بمالید تا تسکین دهنده باشد.

5. غرغره آب نمک : غرغره آب نمک در کاهش تحریک گلو و ترویج تخلیه مخاط موثر است.

جمع بندی

در این به مقاله به معرفی داروها و راه‌های درمانی سرفه‌های خلط دار در بزرگسالان و کودکان پرداختیم. عارضه سرفه خلطی معمولا با ابتلا به سرماخوردگی شروع می شود و با مصرف شربت های ضدسرفه گیاهی خلط آور و داروهای سرماخوردگی بهبود می‌یابند.توصیه می کنیم در کنار مصرف انواع داروها استراحت و مراقبت های خانگی را به کار بگیرید تا روند بهبود شما سریع تر شود. شما می‌توانید انواع مکمل‌های تقویتی و درمانی را از داروخانه انلاین ویتامین کده به بهترین قیمت و تضمین اصالت کالا خریداری نمایید.

source

توسط