ژانر فیلم‌های ماجراجویی شامل کمی اکشن، فانتزی و علمی تخیلی، حتی عناصر درام واقعی است. اما تنها عاملی که این سبک سرگرمی را تعریف می‌کند، توانایی بی وقفه آن در تولید هیجان و شادی است. اکنون فهرست ویجیاتو از بهترین فیلم های ماجراجویی تمام دوران، دنیایی از چنین هیجان‌هایی را در خود جای داده است. این موارد آثاری هستند که بهترین فیلم های ماجراجویی جدید را نیز شامل می‌شوند.

آثار موجود در این لیست طیف وسیعی از آثار ماجراجویی کلاسیک تا عناوین محبوب دهه 80 و 90 و چندین انتخاب معاصر را در خود جای داده است. باید بدانید به هیچ یک از فیلم‌های این لیست بر اساس فهرست بندی یا ترتیب ظاهر اهمیت خاصی داده نمی‌شود. پس کسانی که یک سفر ماجراجویی را دوست دارند، این لیست همان چیزی است که نیاز دارند. در ادامه با معرفی فیلم های ماجراجویی همراه ویجیاتو باشید.

Jumanji 

کارگردان جو جانستون
بازیگران رابین ویلیامز، کرستن دانست، بانی هانت، جاناتان هاید 
سال انتشار 1995
امتیاز IMDb 7

جومانجی به کارگردانی جو جانستون یکی از ماندگارترین فیلم‌های ماجراجویی تاریخ سینماست که مزه شیرین آن هیچگاه از زیر زبان سینما دوستان خارج نمی‌شود. فیلم نوستالژیک جومانجی در سال 1995 وقایع زندگی آلن پریش (با بازی رابین ویلیامز) را پس از جذب شدن در یک بازی تخته‌ای یا همان رومیزی دنبال می‌کند. با وجود نکات منفی درون بازی که از اساس مرگبار است، اما سخت است آرزو نکنیم که این نوع تخته وجود داشته باشد.

جومانجی نتیجه یکی از موارد نادری است که افراد مسئول تولید یک فیلم توانستند ژانر ماجراجویی، کمدی و سرگرمی خانوادگی را در یک بسته عالی با یکدیگر ترکیب کنند. جومانجی یک جشن بصری برای چشم‌ها و یک ماجراجویی دست نیافتنی است که هنوز هم سرگرمی مناسبی را برای کل خانواده به ارمغان می‌آورد.

Avatar

کارگردان جیمز کامرون
بازیگران  سم ورتینگتون، زوئی سالدانا، سیگورنی ویور، میشل رودریگز
سال انتشار 2009
امتیاز IMDb 7.8

داستان فیلم ماجراجویی «آواتار» در سال 2154 اتفاق می‌افتد، زمانی که عادات محیطی بی‌پروای بشریت بالاخره تاثیر خود را گذاشته است. در بحبوحه بحران انرژی متعاقب آن، اداره توسعه منابع استخراج سنگ معدنی را در قمر سرسبز پاندورا در سیستم آلفا قنطورس آغاز کرده است.

نمایندگان انسان برای کمک به برقراری ارتباط با ناوی‌ها، انسان نماهای آبی که این سیاره را خانه می‌نامند، از آواتارها استفاده می‌کنند تا شبیه مردم محلی به نظر برسند. اما وقتی یک انسان شروع به کاوش در شیوه زندگی ناوی‌ها می‌شود، ما در یک سفر ماجراجویی تماشایی قرار می‌گیریم. در این ماجراجویی بخشی شبیه به «رومئو و ژولیت» است، و بخشی دیگر نقد امپریالیسم، «آواتار» دنیایی زنده و تخیلی را مستقیماً از رویاهای علمی تخیلی جیمز کامرون خلق می‌کند.

کارگردان استیون اسپیلبرگ
بازیگران هنری توماس، درو بریمور، پیتر کایوت، دی والاس 
سال انتشار 1982
امتیاز IMDb 7.8

این فیلم ماجراجویی یک از خاطره‌انگیز ترین آثار استیون اسپیلبرگ است؛ فیلمی که کل خانواده را در مواجه با یک موجود فضایی شیرین قرار می‌دهد. در دنیایی که فرازمینی ها اغلب به عنوان استعمارگران یا هیولاهای تهدیدآمیز به تصویر کشیده می‌شوند، ای‌تی یادآوری نادری است که هر چیز عجیب و غریب بدخواهانه نیست. این فیلم استعاره‌ای صمیمانه از اهمیت ارتباط در غلبه بر اختلافات است.

داستان فیلم بدین شرح است که هنگامی که یک نژاد از بیگانگان مخفی از زمین بازدید می‌کنند، آنها ناخواسته یکی از افراد خود را پشت سر می‌گذارند. اکنون الیوت ده‌ساله کسی است که این موجود فضایی را پیدا می‌کند و می‌خواهد به همراه دوستانش از این موجود فرازمینی محافظت کند.

Willy Wonka & The Chocolate Factory 

کارگردان مل استوارت
بازیگران جین وایلدر، جک آلبرتسون و روی کینیر 
سال انتشار 1971
امتیاز IMDb 7.8

پسری فقیر اما امیدوار به دنبال یکی از پنج بلیط طلایی است که او را به تور کارخانه اسرارآمیز شکلات ویلی ونکا می‌فرستد. اما این شروع یک ماجراجویی است که چالش‌های زیادی را پیش روی این پسر قرار می‌دهد. در دل داستان ماجراجویی این فیلم درس‌ها و نمادهای بسیار بی نظیری وجود دارد.

جین وایلدر در یکی از خاطره‌انگیزترین نقش‌هایش در فیلمی به نام ویلی ونکا و کارخانه شکلات‌سازی بازی می‌کند، و این فیلم آنقدر خاص و نوستالژیک است که بازسازی آن در سال 2005 به اندازه کافی عدالت را پیرامون این اثر رعایت نکرد. جالب خواهد بود که ببینیم Wonka با بازی تیموتی شالامه چگونه در برابر نسخه اصلی ایستادگی یا مقابله خواهد کرد، زیرا پیش درآمدی برای چنین داستان به یاد ماندنی است. اما این فیلم ماندگار از دهه هفتاد شما را به سفری رویایی از میان کارخانه آب نبات می‌برد که توسط مردی عجیب و غریب اداره می‌شود و ماموریت خود را برای حذف بچه‌های خوب از بچه‌های بد قرار می‌دهد.

Life Of Pi 

کارگردان آنگ لی
بازیگران سوراج شارما، عرفان خان، عادل حسین، تابو 
سال انتشار 2012
امتیاز IMDb 7.9

اگر ماجراجویی یک سفر دگرگون کننده به سوی خودیابی و تغییر باشد، در آن صورت «زندگی پی» یکی از همان آثاری است که این دگرگونی را به زیبایی هرچه تمام به نمایش می‌گذارد. داستان فیلم نیز چیز پیچیده‌ای نیست؛ در این اثر مرد جوانی که از یک فاجعه در دریا جان سالم به در می‌برد، وارد یک سفر حماسی ماجراجویی و کشف واقعیت زندگی می‌شود. نکته جالب فیلم، ارتباط غیرمنتظره‌ای است که شخصیت قهرمان فیلم با یک بازمانده دیگر برقرار می‌کند: یک ببر بنگال ترسناک.

به نظر من همه مخاطبان سینما با این اثر ماندگار آنگ لی آشنایی کامل دارند. پس شرح و تفسیر خاصی پیرامون این اثر سینمایی نیاز نیست. اما به ندرت فیلم‌ها از جلوه‌های بصری و رنگ این‌قدر خیره‌کننده، با داستانی غنی‌ مانند «زندگی پی» آنگ لی استفاده می‌کنند. اگر این اثر را ندیده‌اید، تماشای آن را از دست ندهید.

Master And Commander: The Far Side Of The World

کارگردان پیتر ویر
بازیگران راسل کرو، پل بتانی، بیلی بوید، جیمز دارسی
سال انتشار 2003
امتیاز IMDb 7.4

اثری برگرفته از مجموعه رمان‌های تاریخی پاتریک اوبرایان، «استاد و فرمانده: سمت دور دنیا» یک ماجراجویی دریایی با رویکرد دریانوردی است که در طول جنگ‌های ناپلئونی اتفاق می‌افتد. مانند رمان‌ها، فیلم ماجراهای کاپیتان نیروی دریایی سلطنتی جک اوبری و جراح کشتی‌اش، دکتر استفان ماتورین را دنبال می‌کند.

در تعقیب نیروهای فرانسوی، کاپیتان اوبری با بازی دیدنی راسل کرو کشتی HMS Surprise را در اطراف کیپ هورن به جزایر گالاپاگوس هدایت می‌کند، جایی که آنها با انبوهی از ماجراجویی‌های دریایی از آب‌های خشم‌آلود گرفته تا گونه‌های عجیب و غریب جدید و نبرد تن به تن با دریانوردان ناخوشایند روبرو می‌شوند.

Jurassic Park

کارگردان استیون اسپیلبرگ
بازیگران سم نیل، لورا درن، جف گلدبلوم 
سال انتشار  1993
امتیاز IMDb 8.2

با یک پارک تفریحی پر از دایناسورهای شبیه سازی شده، چه مشکلی ممکن است برای بازدیدکنندگان پیش بیاید؟ این سوال اصلی در فیلم «پارک ژوراسیک» است که گروهی از بازماندگان را در حال فرار از هیولاهای ماقبل تاریخ در سواحل کاستاریکا به نمایش می‌گذارد.

اندکی پس از اینکه الی ساتلر و آلن گرانت دیرینه‌شناس و یان مالکوم ارائه دهنده تئوری هرج و مرج، وارد این پارک می‌شوند تا ایمنی آن مکان را تایید کنند، هکری ناراضی در جزیره دایناسور‌های ساکن پارک را رها می‌کند تا یک هیاهو ایجاد شود. سپس با از بین رفتن امنیت نرده‌ها قدرت خود را از دست می‌دهند و این دستور العملی برای ماجراجویی جدی ماقبل تاریخ است که با جلوه‌های بصری چشم نواز کامل می‌شود.

The Mummy

کارگردان استفن سامرز
بازیگران برندان فریزر، ریچل وایز، جان هانا، آرنولد ووسلو
سال انتشار 1999
امتیاز IMDb 7

در فیلم ماجراجویی «مومیایی»، ریک اوکانل، یک ماجراجوی رویایی در دهه 1920 با باستان‌شناس ایولین کارناهان و برادرش جاناتان در جستجوی یافتن هاموناپترا، شهر مردگان هستند. هنگامی که ایولین بخشی از کتاب مردگان را نزدیک یک مقبره می‌خواند، به طور تصادفی نفرینی را که مدت‌ها زیر شن‌ها خوابیده بود بیدار می‌کند و کشیش اعظم مومیایی شده ایمهوتپ را در جهان آزاد می‌کند که به نوبه خود ده طاعون را بر سر مصر راه می‌اندازد.

در فرار از ایمهوتپ، گروه باید با استفاده از هوش جمعی و کتاب خود برای شکست دادن این شرور باستانی با یکدیگر همکاری کنند. با بازی برندان فریزر جذاب، ریچل وایز پرشور و آرنولد وسلو قدرتمند، مومیایی یک سواری هیجان‌انگیز است که عناصر ترسناک، اکشن و عاشقانه را به درستی باهم ترکیب می‌کند تا یک تجربه سینمایی عالی را خلق کند که شما را در لبه صندلی‌تان خوشحال نگه دارد و به این ترتیب مومیایی جزو یکی از بهترین فیلم های ماجراجویی سینما به شمار می‌رود.

The Lord of the Rings: The Two Towers

کارگردان پیتر جکسون
بازیگران الایجا وود، ایان مک‌کلن، لیو تایلر، ویگو مورتنسن، شان آستین، کیت بلانشت 
سال انتشار 2002
امتیاز IMDb 8.8

بدون شک تمام فیلم‌های ارباب حلقه‌ها استحقاق حضور در فهرست بهترین فیلم‌های ماجراجویی را دارند؛ از «یاران حلقه» که به حق یک شروع درگیرکننده است بگیرید تا «بازگشت پادشاه» که یک پایان ماندگار بر این سه‌گانه است. اما به عنوان یک انتخاب از این سه‌گانه پیتر جکسون، فیلم «دو برج» را برای این فهرست برگزیده‌ایم. در دومین فیلم از سری «ارباب حلقه‌ها» و بهترین فیلم ماجراجویی این سه‌گانه، «دو برج»، یاران حلقه را از هم جدا می‌کند و فرودو و سم به سفر به موردور ادامه می‌دهند و مری و پیپین قصد حمله به سارومان را دارند.

همچنین در سوی دیگر داستان، لگولاس، آراگورن و گیملی با یک دوست قدیمی عرفانی متحد می‌شوند. این فیلم دیدنی و احساسی، با اقتباس از داستان حماسی تالکین، در نهایت منجر به یکی از بزرگترین رویارویی‌ها در تاریخ سینما می‌شود؛ منظور من نبرد هلمز دیپ است. وقتی نوبت به صحنه‌های نبرد می‌رسد، بهتر از این صحنه‌ها را ندیده‌اید. بعلاوه، این فیلم ما را با معجزه‌ای آشنا کرد که همان گالوم است، شخصیتی که هنوز هم خاطرات ما را با صداهایش تسخیر می‌کند.

Raiders of the Lost Ark

کارگردان استیون اسپیلبرگ
بازیگران هریسون فورد، کارن آلن، پل فریمن، جان ریس دیویس 
سال انتشار 1981
امتیاز IMDb 8.4

اولین مورد از سری فیلم‌های «ایندیانا جونز»، یعنی «مهاجمان صندوق گمشده»، ایندیانا جونز باستان‌شناس ماجراجو را دنبال می‌کند که تلاش دارد تا یک قدم جلوتر از نازی‌ها در تلاششان برای تسلط جهانی از طریق پیدا کردن صندوق و کتاب مقدس عهد بماند.

ایندی با دختر مشتاق و همسر آینده‌ خود در کنارش، به مصر سفر می‌کند، به این امید که صندوق قدرتمند را قبل از اینکه آلمان‌ها دستشان به آن برسد، پیدا کند. «مهاجمان صندوق گمشده» که با بسیاری از عاشقانه‌های شیرین، دیالوگ‌های جذاب، تله‌های انفجاری مرموز باستانی و برخی از بهترین بدل‌کاری‌های تاریخ سینما تکمیل شده است، داستان جذاب شکارچیان گنج را به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد.

Journey to the Center of the Earth

کارگردان  اریک بریوینگ 
بازیگران برندن فریزر، جاش هاچرسون و آنیتا بریم 
سال انتشار 2008
امتیاز IMDb 5.8

سفر به مرکز زمین یکی از نادیده گرفته‌شده ترین آثار ماجراجویی در دل سینماست؛ در واقع اگر بخواهیم این فیلم را معرفی کنیم باید بگوییم که آن یک جست و خیز سرگرم‌کننده و سبُک برای کودکان و نوجوانان بر اساس رمان ژول ورن است. این فیلم یک اثر ماجراجویی کلاسیک برای کودکان و نوجوانان است، یک ماجراجویی واقعا زیبا و اسرارآمیز که باعث می‌شود روح ماجراجویانه این فیلم را به خوبی تجربه کنید.

در مورد داستان فیلم باید بدانید که این یک بازسازی از داستان معروف ژول ورن در مورد کشف یک دنیای کاملاً جدید در مرکز زمین است که با پرندگان شگفت انگیز و حیوانات و ماهی‌های ترسناک کامل می‌شود. پس به نظر من برای لذت بردن از فیلم باید با چشمان پسر بچه‌ای این اثر را دید که با دیدن این دنیای خارق العاده، از نوشته‌های ژول ورن شگفت زده و مجذوب می‌شود.

The Wizard of Oz

کارگردان ویکتور فلمینگ
بازیگران جودی گارلند، فرانک مورگان، ری بولگر، برت لاهر 
سال انتشار 1939
امتیاز IMDb 8

اقتباس موزیکال و تخیلی از کتاب کودکانه ال. فرانک بام، یعنی «جادوگر شهر اوز» یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ماجراجویی فانتزی از نظر فرهنگی در تمام دوران است. وقتی دوروتی نوجوان کانزاسی و سگش توتو پیش از وقوع یک گردباد به پناهگاه طوفان‌زده‌ها نمی‌رسند، ناگهان در دل همین گردباد به سرزمینی عجیب به نام اوز منتقل می‌شوند.

در اینجا، دوروتی به دلیل شرایطی که کاملاً خارج از کنترل اوست، بلافاصله خشم جادوگر شریر و ستایش مردم محلی را برمی‌انگیزد. در حالی که دوروتی برای یافتن راهی برای رسیدن به خانه به سمت اوز سفر می‌کند، با مترسک، شیر ترسو و مرد حلبی دوست می‌شود که در این سفر به او می‌پیوندند. این فیلم به دلایل مختلفی در بین بینندگان ماندگار شده و گاهی اوقات به عنوان استعاره‌ای از سفر شخصی برای یافتن حقیقت و روشنگری معرفی می‌شود.

Stardust

کارگردان متیو وان
بازیگران چارلی کاکس، کلر دینز، سینا میلر، ایان مک‌کلن 
سال انتشار 2007
امتیاز IMDb 7.6

«غبار ستاره‌ای» که برگرفته از رمان فانتزی نیل گیمن در سال 1999 است، داستان خارق‌العاده تریستان را روایت می‌کند که از طریق یک شمع جادویی که مادرش برای او گذاشته به سرزمینی مسحور شده سفر می‌کند. انگیزه تلاش او چیست؟ تریستان امیدوار است که یک ستاره سقوط کرده را بازیابی کند. در ادامه تریستان تورن با بازی چارلی کاکس عاشق ستاره شده و بر سرنوشت خود چیره می‌شود.

 جادوی نمایش داده شده از رمان نیل گیمن رنگارنگ و تخیلی با شخصیت‌های قدرتمند جهان ساز و زیبا است. اثری پر از جادو و جذابیت، این فیلم یک ماجراجویی کوچک دوست داشتنی با حسی افسانه‌ای است و شامل اجرای برجسته‌ای از تعدادی از برترین بازیگران است.

Back to the Future

کارگردان  رابرت زمکیس
بازیگران مایکل جی. فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسون، کریسپین گلاور 
سال انتشار 1985
امتیاز IMDb 8.5

داستان دوست داشتنی سفر در زمان؛ «بازگشت به آینده» داستان مارتی مک‌فلای را روایت می‌کند که ماجراجویی‌هایش با دوست دانشمند کمی دیوانه‌اش (اما به روشی خوب)، داک امت براون، او را از دهه 80 میلادی به گذشته می‌برد و در سال 1955 سرگردان می‌کند، جایی که تقریباً بلافاصله ماجراهای خودش در مواجه با والدینش را شروع می‌کند.

این فیلم کلاسیک یک ماجراجویی ماندگار و شگفت انگیز است، تأثیر «بازگشت به آینده» را نمی‌توان به سادگی توصیف کرد و این اغراق نیست؛ از نقش آن در محبوبیت اسکیت بورد به عنوان یک فعالیت ورزشی گرفته تا تأثیر آن بر سریال‌های تلویزیونی مانند «ریک و مورتی» و فیلم «دوازده میمون»، همه و همه نشانه بزرگی این اثر رابرت زمکیس است.

Harry Potter and the Sorcerer’s Stone

کارگردان کریس کلمبوس
بازیگران دنیل ردکلیف، روپرت گرینت، اما واتسون، ریچارد هریس، آلن ریکمن 
سال انتشار 2001
امتیاز IMDb 7.6

«هری پاتر و سنگ جادو» سفری جادویی و شگفت‌انگیز به مدرسه جادوگری هاگوارتز است، جایی که کودکان با استعداد در زمینه جادو در یکی از چهار شاخه این مدرسه قرار می‌گیرند و در استفاده از جادو آموزش می‌بینند. داستان از طریق چشمان قهرمان فیلم، یعنی یک یتیم عینکی مورد آزار و اذیت، روایت می‌شود که می‌فهمد والدینش در دنیای جادوگری مهم بودند و به دست لرد ولدمورت جادوگر شرور مرده‌اند.

این اقتباس از سری کتاب جی کی رولینگ از نزدیک به اهمیت یافتن پذیرش به عنوان یک رانده شده و امتناع از دادن موقعیت به کسانی که به دیگران آسیب می‌رسانند می‌پردازد. می‌توان گفت تمامی فیلم‌های سری هری پاتر لایق و شایسته حضور در این لیست هستند اما باتوجه به محدودیت‌ها، ما تنها به یکی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم. مجموعه هری پاتر کودکی و نوجوانی چند نسل اخیر را شکل داده و بعد سال‌ها هنوز هم طرفداران پر و پا قرصی دارد.e

The Chronicles of Narnia

کارگردان اندرو آدامسون
بازیگران   ویلیام مسلی، آنا پاپپلول، اسکندر کینس و جورجیا هنلی 
سال انتشار 2005
امتیاز IMDb 6.9

اقتباسی از داستان کلاسیک سی‌اس لوئیس، «شیر، جادوگر و کمد لباس» در سال 2005، ماجراهای چهار خواهر و برادر را دنبال می‌کند که از میان آن کمد لباس مسحور شده به پادشاهی جادویی نارنیا سفر می‌کنند.

نارنیا در غیاب حاکمش اصلان، پادشاهی که زمانی با شکوه بود، به تدریج توسط جادوگر سفید شرور به زمستانی یخ‌زده تبدیل شده است. اما چهار خواهر و برادر قهرمان این فیلم با توجه به دعوت به ماجراجویی، به رهبری و تشکیل ارتشی علیه این جادوگر شرور کمک می‌کنند. در طول مسیر، آنها باید برای نجات نارنیا بجنگند و در عین حال کشفیات خود را انجام دهند که به آنها اجازه می‌دهد در طول این فرنچایز رشد کرده و بالغ شوند.

WALL-E

کارگردان اندرو استنتون
بازیگران  بن برت،، الیزا نایت، سیگورنی ویور، فرد ویلارد
سال انتشار 2008
امتیاز IMDb 8.4

وال-ئی ممکن است یک فیلم انیمیشن لذت بخش باشد، اما با داستان قانع کننده خود در مورد آخرین ربات در دنیایی پر از زباله به موضوع واقعی تغییرات آب و هوایی می‌پردازد. به کارگردانی اندرو استانتون و تهیه کنندگی پیکسار، ورود فضاپیمایی که یک ربات برتر از نظر تکنولوژی در آن زندگی می‌کند، باعث می‌شود وال-ئی از روال معمول خود در تمیز کردن و دسته‌بندی زباله‌ها منحرف شود. همه چیز پس از کشف یک گیاه زنده تغییر می‌کند.

ماجراجویی تماشایی وال-ئی در فضا چیزی شبیه رویاهاست، زیرا او با جسارت وارد یک کشتی فضایی ناآشنا می‌شود که در آن انسان‌ها برای همه چیز به فناوری تکیه می‌کنند. فیلم موفق می‌شود لحظات خنده‌دار را با مضامین سنگین‌تر متعادل کند؛ البته لحظاتی اشک‌آوری نیز در این مسیر وجود دارد.

Spider-Man: Into the Spider-Verse

کارگردان باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن
بازیگران شامیک مور، جیک جانسون، ماهرشالا علی، هیلی استاینفلد، برایان تایری هنری
سال انتشار 2018
امتیاز IMDb 8.4

مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی یک فیلم انیمیشن مورد تحسین منتقدان است که داستان مایلز مورالز دوست‌داشتنی (شمیک مور) را دنبال می‌کند که سعی دارد برای مسئولیت‌های ابرقهرمانی خود تکالیف مدرسه را کنار بگذارد، کاری که با برخورد او با شخصیت‌های دیگر مرد عنکبوتی از سراسر جهان به سرعت پیچیده‌تر می‌شود. قبل از اینکه خیلی دیر شود، آنها باید با هم کار کنند تا جلوی کینگ پین شرور را بگیرند.

جلوه‌های بصری خیره‌کننده فیلم، نمایش را می‌دزدد و حتی شخصیت‌های جذابش را تحت الشعاع قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد در این اثر صفحاتی از یک کتاب کمیک برای انتقال تجربه شگفت انگیز مایلز به لطف رنگ‌های مختلف، زنده شده‌اند. این یک فیلم انیمیشنی باورنکردنی است که به خوبی با فیلم‌های اخیر در این ژانر مطابقت دارد.

Spirited Away

کارگردان هایائو میازاکی
بازیگران رومی هیراگی، ماری ناتسوکی، میو ایرینو، یاسوکو ساواگوچی
سال انتشار 2001
امتیاز IMDb 8.6

شهر اشباح از کارگردان هایائو میازاکی بر روی داستان دختر ده ساله چیهیرو اوگینو (رومی هیراگی) متمرکز است. او در این فیلم به اعماق دنیایی عجیب می‌رود تا راهی برای نجات والدینش بیابد. او باید بیاموزد که برای زنده ماندن شجاعت جمع کند، با موجوداتی بدون چهره برخورد کند و برای ادامه دادن این ماجراجویی به نیروی درونی خود تکیه کند.

این شاهکار انیمیشنی که هنوز هم محبوب‌ترین فیلم استودیو جیبلی به حساب می‌آید، دارای جلوه‌های بصری فوق‌العاده، طراحی شخصیت تخیلی و روایتی تاثیرگذار از استقلال و امید است. ماجراجویی چیهیرو شبیه هیچ چیز دیگری نیست و بینندگان را به یک سواری الهام‌بخش در دنیای ارواح می‌برد.

Inception

کارگردان کریستوفر نولان
بازیگران لئوناردو دی کاپریو، جوزف گوردون لویت، الیوت پیج، کن واتانابه
سال انتشار 2010
امتیاز IMDb 8.8

تلقین ساخته ماندگار و فراموش نشدنی کریستوفر نولان، یک ماجراجویی بی‌سابقه در لایه‌های ذهن انسان است. این فیلم موفق باکس آفیس به دلیل جلوه‌های بصری خیره‌کننده و مفهوم بدیع، مورد تحسین طرفداران و منتقدان قرار گرفت. سکانس‌های هیجان انگیز آن در قطعات بزرگ (اغلب متحرک) تنظیم شده‌اند که به فضای فوق‌العاده و هیجان انگیز فیلم می‌افزایند.

ماجراجویی علمی تخیلی کریستوفر نولان «Inception» به عمق فضای درونی ضمیر ناخودآگاه انسان می‌پردازد. دام کاب دزدی است که از تکنولوژی تخصصی برای وارد شدن به رویاها استفاده می‌کند و از این راه اطلاعات ارزشمند می‌سازد. اما وقتی او و تیمش استخدام می‌شوند تا ایده‌ای را در عمیق‌ترین بخش‌های ذهن یک تاجر بکارند، همه چیز واقعاً به سرعت خطرناک می‌شود، به‌ویژه زمانی که دام با خاطراتی که به معنای واقعی کلمه او را دنبال می‌کنند تسخیر می‌شود. با رویاهایی که در درون رویاها قرار گرفته‌اند، ایم فیلم شامل قسمت‌های مساوی ماجراجویی و کاوش فلسفی غم و اندوه است.

The Good, the Bad and the Ugly

کارگردان سرجیو لئونه
بازیگران کلینت ایستوود، الی والاک، لی ون کلیف 
سال انتشار 1966
امتیاز IMDb 8.8

وسترن اسپاگتی با روح ماجراجویی «خوب، بد و زشت» سه هفتیرکش را دنبال می‌کند که در تلاش برای یافتن انباری از طلا هستند که توسط یک فراری در اوج خونین جنگ‌های داخلی آمریکا پنهان شده بود. از یک طرف، شما «خوب» را دارید، یک تیرانداز/شکارچی جایزه که همیشه یک قدم جلوتر از بقیه است.

سپس «بد» وجود دارد، یک مزدور با چشمان ترسناک و یم قاتل بدون پشیمانی. و در نهایت، «زشت» وجود دارد، یک راهزن خفن که بسیار سریعتر از آن چیزی است که انتظار دارید. این سه با همدیگر رقابت می‌کنند، سرشان را به هم می‌زنند و گهگاه در جستجوی گنج به یکدیگر دست می‌دهند. با سه شخصیت نمادین و موسیقی باورنکردنی انیو موریکونه، جای تعجب نیست که این ماجراجویی ماندگار از غرب وحشی است.

Pirates of the Caribbean

کارگردان گور وربینسکی
بازیگران جانی دپ، جفری راش، اورلاندو بلوم 
سال انتشار 2003
امتیاز IMDb 8.1

«دزدان دریایی کارائیب»، یک ماجراجویی در قرن هجدهم و داستانی خارق‌العاده است که ویل ترنر و الیزابت سوان را دنبال می‌کند که با دزد دریایی بدنام کاپیتان جک اسپارو و خدمه نفرین شده مروارید سیاه در یک ماجراجویی مشترک قرار می‌گیرند.

مجموعه فیلم «دزدان دریایی کارائیب» که بر اساس پارک تفریحی محبوب دیزنی به همین نام است، یک ماجراجویی شگفت‌انگیز هیجان‌انگیز است که مملو از اسطوره‌شناسی و ماجراهای سرگرم‌کننده فراوان است. اما همه چیز با فیلمی شروع شد که تا حد زیادی به لطف بازی نمادین جانی دپ در نقش دزد دریایی معروف جک اسپارو، تبدیل به یک فیلم کلاسیک فوری شد.

Seven Samurai

کارگردان آکیرا کوروساوا
بازیگران توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا، تمرین تسوشیما 
سال انتشار 1954
امتیاز IMDb 8.6

شاید بهترین فیلم ژاپنی که تا به حال ساخته شده همین اثر باشد، «هفت سامورایی» یک داستان ماجراجویی حماسی است که در ژاپن قرن شانزدهم اتفاق می‌افتد و ماجراهای هفت رونین (سامورایی بدون رقیب) را دنبال می‌کند که توسط کشاورزان استخدام شده‌اند تا با راهزنانی که به سرقت محصولاتشان ادامه می‌دهند، بجنگند.

سامورایی ها با درک اینکه کشاورزان باید یاد بگیرند که از خود دفاع کنند، مردم محلی را مسلح و آموزش می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند تا روستای خود را در انتظار حمله بعدی مستحکم کنند. صحنه‌های اکشن «هفت سامورایی» به کارگردانی یکی از بزرگترین فیلمسازان تمام دوران، آکیرا کوروساوا، اکثر سکانس‌های نبرد امروزی را خحالت زده می‌کند. این فیلم ماجراجویی حماسی از همان ابتدا شما را جذب کرده و هرگز رها نمی‌کند.

Gladiator

کارگردان ریدلی اسکات
بازیگران راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید 
سال انتشار 2000
امتیاز IMDb 8.5

هنگامی که ژنرال رومی ماکسیموس دسیموس مریدیوس از وفاداری خود به کومودوس قاتل امتناع می‌کند، در نهایت دستگیر می‌شود در حالی که همسر و پسرش به صلیب کشیده می‌شوند. پس از فرار و دفن خانواده‌اش، ماکسیموس در نهایت به بردگی یک مربی گلادیاتور می‌افتد و در نهایت به لطف مهارت‌ها و زرنگی‌اش در میدان مسابقات گلادیاتوری، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین افراد در میان مردم می‌شود.

«گلادیاتور» با انبوهی از اکشن‌های بزرگ در میدان کولوسئوم و اوج خشونت رومی، یکی از بهترین داستان‌های این دوره است. هرکسی که این فیلم سخت و در عین حال دیدنی را دیده باشد، می‌داند که ماجراجویی ماکسیموس لذت‌بخش نیست. او بارها و بارها جان خود را به خطر می‌اندازد تا درست به جایی که بود برگردد و با قاتل خانواده‌اش مقابله کند. این یک داستان الهام بخش و دلخراش از یک سرباز شجاع است که هرگز دست از جنگ نمی‌کشد.

King Kong

کارگردان پیتر جکسون
بازیگران  نائومی واتس، جک بلک، آدرین برودی، جک بلک
سال انتشار 2005
امتیاز IMDb 7.2

داستان «کینگ کنگ» به کارگردانی پیتر جکسون که در دوران رکود بزرگ آمریکا اتفاق می‌افتد، دومین اثری است که پس از فیلم اصلی «کینگ کنگ» محصول 1933 بازسازی می‌شود. در این فیلم در حالی که آن درو، هنرپیشه نیویورکی، توسط ساکنان خشمگین جزیره جمجمه قربانی کینگ کنگ می‌شود، بقیه اعضای همراه او خود را رو در رو با دایناسورها و حشرات بزرگ می‌بینند.

پس از اینکه آنها موفق به فرار می‌شوند، کارل دنهام، فیلمسازی که نقشه‌هایی در سر دارد، کنگ را اسیر می‌کند و او را در برادوی می‌گذارد، که دقیقاً همانطور که به نظر می‌رسد، ماجرا خوب پیش نمی‌رود. «کینگ کنگ» پیتر جکسون، یک ادای احترام هیجان‌انگیز مبتنی بر CGI برای فیلم اصلی و یک ماجراجویی بزرگ است، ماجرایی که به لطف رابطه قوی‌ای که بین شخص آن و کنگ ایجاد می‌شود، که توسط اندی سرکیس افسانه‌ای عالی به تصویر کشیده شده، کار می‌کند.

جمع بندی

طرفداران فیلم‌هایی که سفرهای حماسی و برخوردهای هیجان‌انگیز را به تصویر می‌کشند، خوشحال خواهند شد که بدانند به لطف این فهرست ویجیاتو از بهترین فیلم‌های ماجراجویی، کشف آثار برتر این ژانر آسان‌تر از همیشه است. از بین تمام داستان‌هایی که انسان‌ها تعریف می‌کنند، فقط چیزی در مورد یک ماجراجویی خارق‌العاده وجود دارد که بارها و بارها با روح ما صحبت می‌کند. این واقعیت که ما همیشه به سمت داستان‌های ماجرایی هجوم آورده‌ایم، قدرت یک ماجراجویی خوب را برای رسیدن به اعماق روح انسان اثبات می‌کند.

هنگامی که یک ماجراجویی بزرگ در صفحه بزرگ یا کوچک زنده می شود، به بینندگان این فرصت را می‌دهد که از دنیای خود خارج شوند و پتانسیل یک سفر متحول کننده را تجربه کنند. چه سفری از طریق دریا و چه در تمام فضا و زمان، هیچ چیز مانند نشستن با یک وان ذرت بو داده و قدم گذاشتن در دنیایی جدید نیست. شما کدام یک از آثار معرفی شده در مطلب معرفی فیلم های ماجراجویی را دیده بودید؟ نظر خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

source

توسط