«علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل ترکیه در تشریح دلایل تمدید مجوز اعزام نیروهای ترکیه به عراق و سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش رئیس‌جمهوری ترکیه لایحه‌ای را به مجلس ارائه داد که در آن از قوه مقننه کشورش درخواست شده بود تا عملیات‌های برون مرزی ارتش این کشور در شمال عراق و سوریه را مجدداً تمدید کنند که در نهایت مجلس ترکیه هم به مدت دو سال اجرای این عملیات‌ها را تمدید کرد. در این بین حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری کمال قلیچداروغلو با این طرح مخالف بود و به آن رأی نداد اما سایر احزاب دست راستی ترکیه بالاخص حزب عدالت و توسعه به این طرح رأی مثبت دادند. حزب جمهوری‌خواه خلق و بسیاری از احزاب چپگرای ترکیه معتقدند که این لایحه پیامدهای منفی برای حاکمیت و استقلال کشور خواهد داشت؛ چراکه در آن گفته شده نیروهای خارجی می‌توانند در خاک ترکیه مستقر شوند ولی حزب مذکور با این موضوع مخالفت کرده است.

وی ادامه داد: در این بین باید توجه داشت که چندی پیش مقام‌های ارتش آزاد سوریه که زیر نظر مخالفان سوری مستقر در استانبول هدایت می‌شوند، توسط وزیر خارجه ترکیه به آنکارا دعوت شدند و با آنها مذاکره صورت گرفت تا علیه پ.ک.ک دست به سلاح شوند که البته مخالفان سوری هم چندین اعلامیه در این خصوص منتشر کردند. این در حالیست که چندی پیش شاهد حمله پهپادی به مراسم رژه ارتش سوریه در یکی از پادگان‌های این کشور بودیم که ده‌ها کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت و جالب اینجاست که این عملیات بعد از دیدار اخیر وزیر خارجه ترکیه با مخالفان سوری انجام شد. بر همین اساس حالا مجلس ترکیه به ارتش این کشور مجوز حضور در شمال عراق و سوریه و همچنین اجرای عملیات علیه جریان‌های کُردی به خصوص پ.ک.ک را داده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این در حالیست که ترکیه اعلام کرده از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون حدود ۳۸ هزار نفر از عناصر نیروهای دموکراتیک سوریه، پ.ک.ک، یگان‌های مدافع خلق و همچنین پ.ی.د را خنثی کرده که در این میان برخی از آنها نوجوانان ۱۵ یا ۱۶ ساله بودند. باید توجه داشت که ایالات متحده در مناطق شمالی عراق و سوریه حضور دارد و ترکیه مدعی است که ۱۶۰ هزار نفر از عناصر جریان‌های کُردی در این مناطق توسط آمریکا آموزش داده و تسلیح شده‌اند. ترکیه اعلام کرده که فاز جدید عملیات‌های خود در شمال سوریه و عراق منافع آمریکا و فرانسه را مورد هدف قرار نخواهد داد و به همین دلیل آنکارا با واشنگتن هماهنگ است و ما شاهد یک جنگ زرگری میان دو کشور در شمال سوریه و عراق هستیم؛ به گونه‌ای که در نهایت ایالات متحده نسبت به اقدامات ترکیه اعتراض می‌کند اما در آخر شاهد اجرای عملیات‌های ترکیه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آنکارا معتقد است که کردها در شمال عراق آزادی عمل دارند و همچنین اعلام کرده که ایالات متحده هم در مناطق شمالی سوریه ۱۲ پایگاه نظامی احداث کردند که تمام این مولفه‌ها را بر ضد امنیت ملی خودشان می‌دانند. به موازات این روند «شورای ملی کُرد سوری» که وابسته به بارزانی‌ها است، با مخالفان سوریه، آمریکا و ترکیه همکاری دارند اما پ.ک.ک اجازه نمی‌دهد که این جریان در شمال سوریه مستقر شوند ولی در شمال عراق حضور دارند. تمامی این رخدادها در حالی روی می‌دهد که دولت مرکزی عراق خواهان خروج جریان‌های مذکور و همچنین ارتش ترکیه از شمال عراق است، اما آنکارا اعلام کرده به شرطی از این مناطق خارج می‌شود که بغداد قدرت مبارزه با پ.ک.ک را داشته باشد اما چون این قدرت به زعم ترکیه وجود ندارد، آنکارا نظامیان خود را در شمال عراق مستقر خواهد کرد.

source

توسط