ناسا تصویری جدید و تماشایی از کهکشان راه شیری منتشر کرده که توسط تلسکوپ جیمز وب گرفته شده است. این تصویر جزئیاتی پیش‌تر دیده‌نشده‌ای از منطقه‌ای نزدیک به هسته کهکشان خانگی ما را نشان می‌دهد. این منطقه مملو از ساختارهایی است که برای ناسا ناشناخته و غیر‌قابل توضیح هستند. محققان از مشاهده این ساختارها متحیر شده‌اند.

براساس گزارش ناسا، تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب، حدود 500 هزار ستاره چشمک‌زن به همراه خوشه‌ای از پیش‌ستاره‌ها (Protostar) را نشان می‌دهد که از ابرهای تیره متراکم غبار و گاز بیرون می‌آیند. پیش‌ستاره‌ها ستارگانی نونهال هستند که به‌مرور با گرفتن جرم به ستاره‌های بالغ تبدیل می‌شوند.

تصویر تلسکوپ جیمز وب؛ ساختارهای ناشناخته در کهکشان راه شیری

در تصویر جیمز وب، علاوه بر ستارگان، نوک‌های پرمانند فیروزه‌ای را می‌بینیم که گمان می‌رود ساختارهایی از جنس هیدروژن یونیزه باشد. این ساختارها معمولاً محصول ستارگان عظیمی هستند که فوتون‌های برانگیخته آن‌ها گاز هیدروژن اطراف را یونیزه می‌کنند. دانشمندان هنوز اطلاعات دقیقی از این ساختارهای سوزنی‌شکل که به‌طور تصادفی در سراسر محیط هیدروژنی یونیزه شده‌اند، در دست ندارند.

یکی از محققان این حوزه گفته است که هرگز هیچ داده مادون قرمزی از این منطقه با وضوح و حساسیت، به‌خوبی تصویر وب وجود نداشته؛ بنابراین برای اولین‌بار ویژگی‌های زیاد این منطقه راه‌شیری قابل مشاهده شده است. وب به محققان اجازه می‌دهد که شکل‌گیری ستاره‌ها را در این نوع محیط به روشی مطالعه کنند که قبلاً ممکن نبود.

تلسکوپ وب در اواخر سال 2021 به فضا پرتاب و اولین تصاویر آن در سال 2022 منتشر شد. هدف این تلسکوپ رصد دوره‌های اولیه جهان، جستجوی سیارات فراخورشیدی، بررسی کهکشان‌های اولیه و همچنین ترسیم چگونگی شکل‌گیری ستاره‌هاست.

به گفته محققان، مرکز کهکشان‌‌ها مکانی شلوغ و پرآشوب است. در آنجا ابرهای گازی متلاطم و مغناطیسی وجود دارند و ستارگان از میان این ابرها تشکیل می‌شوند؛ سپس این ستاره‌ها با بادها، جت‌ها و تشعشعات خود بر گازهای اطراف تأثیر می‌گذارند. تسلکوپ جیمز وب اطلاعاتی در مورد این محیط پرآشوب ارائه داده و به اکتشافات بیشتر کمک کرده است.

source

توسط