ما امروز قصد داریم شما را با درمان های بواسیر در طب سنتی آشنا کنیم. بواسیر نوعی بیماری است که به ایجاد رگ های متورم در مقعد و پایین رکتوم گفته می شود. به بواسیر هموروئید نیز گفته می شود. این بیماری وضعیتی بالینی شبیه به رگ‌ های واریسی پا دارد. بواسیر در داخل راست روده و یا در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می شود. در صورت مبتلا شدن به این بیماری هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. هموروئید یا بواسیر خارجی زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می شود که علائمی دارد و از علائم آن می توان به احساس خارش یا تحریک، درد یا ناراحتی، تورم وخونریزی در ناحیه مقعد اشاره کرد.

بواسیر یا هموروئید

به  رگ ‌های متورم در مقعد و پایین رکتوم (راست روده) بواسیر یا هموروئید می گویند. این بیماری وضعیتی بالینی شبیه به رگ‌ های واریسی پا دارد. بواسیر در داخل راست روده و یا در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می شود. بواسیر دارای دلایل مختلفی است، ولی در بیش تر مواقع دلیل اصلی این بیماری ناشناخته می باشد. امروزه روش ‌های موثری برای درمان بواسیر وجود دارد و افراد حتی می توانند از روش های خانگی و طب سنتی برای درمان این بیماری استفاده کنند. بسیاری از افراد باری درمان این بیماری از شیوه‌ های درمان خانگی بواسیر و تغییر سبک زندگی استفاده می کنند. از هر چهار فرد بزرگسال، ممکن است سه نفر به این بیماری دچار شوند. برای درمان این بیماری به بهترین دکتر گوارش و کبد در تهران مراجعه کنید.

بواسیر یا هموروئید

علائم بواسیر

علائم و نشانه‌ های این بیماری به نوع بواسیر بستگی دارد. هموروئید یا بواسیر خارجی زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می شود که علائمی دارد و از علائم آن می توان به احساس خارش یا تحریک، درد یا ناراحتی، تورم وخونریزی در ناحیه مقعد اشاره کرد. همچنین هموروئید داخلی که در داخل راست روده بروز می ‌کند، قابل مشاهده نمی باشد و دارای علائم بسیاری نیست. اما فشار یا تحریک هنگام دفع مدفوع ممکن است سبب مشاهده علائمی مانند خونریزی و به رنگ قرمز روشن و گاهی درد و تحریک شود. اگر در بواسیر خارجی خون تجمع یابد و سبب ایجاد لخته (ترومبوز) شود، ممکن است منجر به هموروئید خونی یا ترومبوزه شود که از علائم آن می توان به درد شدید، تورم، التهاب و احساس یک توده سفت در نزدیکی مقعد اشاره کرد.

درمان بواسیر در طب سنتی

درمان با گیاه آلوئه ورا

پرورش و رشد گلخانه ای گیاه آلوئه ورا در کشور ایران امروزه پیشرفت بسیاری داشته و اغلب افراد، از خواص این گیاه اطلاع ندارند. این گیاه برای درمان بواسیر بسیار مفید است. در این روش باید مقداری ژل آلوئه ورا را در موضع و محل درد بمالید. گیاه آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی است و در کاهش  تورم و سوزش و خارش ناحیه مقعدی تا حدی تاثیر دارد. از این گیاه می توانید به طور خوراکی نیز استفاده کنید. از آن جا که در برخی از افراد خشکی پوست دهانه و ناحیه اطراف مقعد سبب بیش تر شدن بیماری هموروئید می شود و گیاه آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و قدرت بالای مرطوب کنندگی، می تواند در درمان زخم ها و جراحت ها و حتی سوختگی ها بسیار اثر داشته باشد. از این گیاه می توانید برای کاهش التهاب و سوزش ناحیه مقعد استفاده کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای درمان بواسیر بسیار مناسب می باشد. این روغن خاصیت نرم کنندگی و بهبود ناحیه آسیب دیده را دارد. از این روغن در ترکیب بیش تر پمادهای دست و صورت استفاده می شود. سعی کنید از این روغن بر ناحیه بواسیری خود استعمال کنید، این روغن سبب نرم شدن و بهبود بخشیدن به موضع آسیب دیده و جلوگیری از سوزش و خارش  می شود. روغن نارگیل خالص دارای مقادیر بسیاری آنتی اکسیدان و ویتامین E می باشد و به همین دلیل به آبرسانی بهتر پوست آسیب دیده کمک می کند و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند. روغن نارگیل دارای رطوبت بسیاری است و به همین دلیل در بیش تر موارد برای درمان ترک های پوستی و خشکی پوست از آن استفاده می شود. این روغن سبب آبرسانی بهتر پوست می شود.

درمان بواسیر با عسل (مخلوط موم عسل و روغن زیتون)

در این روش باید روغن زیتون و موم عسل را به مقدار یکسان با هم مخلوط کنید و در دمای گرم نگه دارید. موم عسل باید ذوب شود، بعد از این که ترکیب شما خنک شد آن را بر موضع خود بمالید. این روش برای کاهش دردهای شدید مناسب نمی باشد. مخلوط موم عسل و روغن زیتون دارای خاصیت ضد التهاب می باشد. برای نرم شدن ناحیه مقعدی و جلوگیری از عود مجدد این بیماری می توانید از این روش استفاده کنید. موم عسل دارای خاصیت ضد التهابی است و دارای مقدار بسیاری ویتامین A است. عسل همچنین دارای خاصیت ضد التهاب و ضد عفونت های قارچی پوست نیز می باشد و همچنین در درمان دردهای ناشی از خارش و سوزش و عفونت های پوستی استفاده می شود. استفاده از این روش سبب مرطوب نگه داشتن ناحیه آسیب دیده می شود و به بهبودی موضع کمک بسیاری می کند.

کپسول ویتامین E در درمان بواسیر در طب سنتی  موثر است

کپسول ویتامین E برای درمان بواسیر موثر می باشد. محتویاتی که در داخل کپسول ویتامین ای وجود دارد برای نرم نگه داشتن زخم بواسیر و رفع سوزش و خارش های حاد ناحیه مقعدی تاثیر بسیاری دارد. ویتامین ای دارای خاصیت بسیاری است که این امر باعث شده در اکثر ترکیبات پمادهای حسی و موضعی از این ویتامین استفاده شود. سعی کنید به طور مستقیم کپسول ویتامین  Eرا خریداری کنید و از آن بر ناحیه زخمی و محل درد موضع، استعمال کنید، این امر برای درمان تا حدودی موثر می باشد. 5 الی 10 عدد کپسول را سوراخ کنید و محتویات آن را داخل ظرف کوچک و تمیزی بریزید و بعد از آن استفاده کنید.

درمان زخم بواسیر به وسیله صابون سنتی معروف مراغه

برای تهیه و ساخت صابون سنتی مراغه از چربی حیوانی استفاده می شود. سعی کنید برای انجام این درمان ناحیه مقعدی خود را به این صابون آغشته کنید. با گذشت 15 الی 20 دقیقه ناحیه را شستشو دهید. این امر تاثیر بسیاری بر درمان درد و سوزش و خارش دارد. این روش یکی از روش های بسیار کارآمد می باشد. می توانید صابون را برش دهید و به اندازه یک مداد درآورید و با آب خیس کنید و تا حدودی دهانه مقعد و داخل آن را با صابون ماساژ دهید. اثرات این صابون باید به مدت 5 دقیقه در ناحیه آسیب پذیر شما بماند. سعی کنید به هیچ عنوان هنگام درد، ناحیه مقعدی خود را با صابون های شیمایی و عمومی شستشو ندهید. سعی کنید از صابون های غیر قلیایی برای شستشو استفاده کنید.

درمان بواسیر در طب سنتی

انواع هموروئید

هموروئید یا بواسیر که به آن توده نیز گفته می شود در داخل یا خارج راست روده ایجاد می ‌شود. بواسیر دارای انواعی است که از انواع آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بواسیر داخلی

زمانی که رگ های متورم در داخل راست روده ایجاد می شوند بواسیر داخلی می باشد. روده بزرگ یا کولون توسط بخشی از دستگاه گوارش به نام رکتوم به مقعد متصل می شود. بواسیر داخلی بیش تر دچار خونریزی می شود ولی خیلی دردناک نیست.

بواسیر خارجی

زمانی که رگ‌ های متورم، اطراف مقعد تشکیل شوند بواسیر خارجی گفته می شود که این نوع بواسیر نشستن را دشوار می ‌کند. بواسیر خارجی دارای علائمی مانند خارش و درد می باشد و در این بیماری مدفوع به صورت لخته خون خارج می ‌شود که خطرناک نیست ولی ممکن است آزار دهنده باشد.

پرولاپس

اگر بواسیر یا هموروئید در خارج از مقعد کشیده و متورم شود به آن هموروئید پرولاپس گفته می شود. این نوع هموروئید دارای علائمی مانند خونریزی و درد شدید می باشد.

عوامل خطر بواسیر

هموروئید یا بواسیر بیماری است که ممکن است دارای خطراتی باشد. در این قسمت برخی از خطرات این بیماری را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم، برخی از این خطرات عبارتند از:

  • این بیماری ممکن است به صورت ژنتیکی از والدین به فرزند انتقال یابد، پس اگر در خانواده شما کسی به این بیماری مبتلا شده است به احتمال زیاد شما نیز گرفتار این مشکل خواهید شد. سعی کنید به طور مداوم وسایل سنگین را بلند نکنید، چاقی یا فشار ثابت روی بدن نیز ممکن است خطر هموروئید یا بواسیر را افزایش دهد.
  • ایستادن بیش از اندازه و بدون استراحت و همچنین نشستن طولانی مدت ممکن است سبب بواسیر ‌شود. رابطه جنسی مقعدی مداوم و اسهال نیز از دیگر خطرات هموروئید و عوارض آن می باشد.
  • افرادی که باردار هستند ممکن است بیش تر از دیگران دچار این بیماری شوند. زمانی که رحم بزرگ می ‌شود، روی رگ روده بزرگ فشار ایجاد می شود و این امر سبب برآمدگی آن می ‌شود. بارداری ممکن است دلیلی برای ایجاد بواسیر در بانوان باشد و درمان هموروئید در بانوان باردار امری بسیار ضروری است.

درمان خانگی هموروئید

در بیش تر مواقع بیماری بواسیر یا هموروئید بدون درمان پزشک و به طور خود به خود درمان خواهد شد. اگر دارای علائمی مانند درد یا خونریزی هستید می توانید با انجام درمان های خانگی درد ها را کاهش دهید. برخی از درمان های خانگی را در اختیار شما قرار داده ایم، این درمان ها عبارتند از:

  • اگر دارای سوزش و خارش ناشی از بواسیر هستید می توانید از لیدوکائین، هیدروکورتیزون، شیاف دارویی بدون نسخه استفاده کنید که سبب تسکین این علائم می شوند.
  • سعی کنید در طول روز از مایعات بسیاری استفاده کنید.
  • سعی کنید در طول روز حداقل 20 تا 35 گرم از فیبر و یا مکمل آن مانند پیسیلیوم استفاده کنید.
  • اگر دارای درد هستید می توانید برای به حداقل رساندن درد هموروئید، حداقل 10 دقیقه هر روز در یک وان آب گرم بنشینید.
  • برای کنترل یبوست و جلوگیری از زور زدن هنگام اجابت مزاج سعی کنید از دارو ملین استفاده کنید.
  • هنگام پاک کردن ناحیه مقعد سعی کنید از دستمال توالت، لوسیون یا دستمال مرطوب استفاده کنید. و همچنین برای کاهش تورم بواسیر از کمپرس سر روی مقعد استفاده نمایید.
  • مسکن درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن یا آسپیرین نیز سبب کاهش درد یا ناراحتی می شود.
درمان خانگی هموروئید

پیشگیری از بروز هموروئید

افزایش سن احتمال بروز بواسیر با افزایش سن بیش تر می شود. در این قسمت راه کار هایی را در اختیار شما قرار داده ایم که می توانند از بروز بواسیر پیشگیری کنند. برخی از این راه کار ها عبارتند از:

  • سعی کنید در هنگام اجابت مزاج به هیچ عنوان زور نزنید.
  • اگر کار شما به گونه ای است که باید به مدت طولانی بنشینید باید سعی کنید هر چند دقیقه راه بروید و به مدت طولانی ننشینید.
  • به هیچ عنوان اجابت مزاج را به تعویق نیندازید.
  • در طول روز سعی کنید از مایعات و آب فراوانی استفاده کنید.
  • سعی کنید به مقدار زیاد از مواد غذایی فیبردار مانند میوه تازه، سبزیجات، غلات کامل، برنج قهوه ‌ای، جو دوسر و … استفاده کنید.
  • فعالیت بدنی منظم انجام دهید و سعی کنید از ملین‌ ها برای جلوگیری یبوست استفاده کنید.

کلام آخر

به  رگ ‌های متورم در مقعد و پایین رکتوم (راست روده) بواسیر یا هموروئید می گویند. این بیماری وضعیتی بالینی شبیه به رگ‌ های واریسی پا دارد. بواسیر در داخل راست روده و یا در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می شود. بواسیر دارای دلایل مختلفی است، ولی در بیش تر مواقع دلیل اصلی این بیماری ناشناخته می باشد. برای پیشگیری و جلوگیری از بواسیر سعی کنید به مقدار زیاد از مواد غذایی فیبردار مانند میوه تازه، سبزیجات، غلات کامل، برنج قهوه ‌ای، جو دوسر و … استفاده کنید.

از شما بسیار سپاس گزاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. سایت جراحتو همواره سعی داشته شما را با درمان بواسیر در طب سنتی آشنا کند. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد وارد سایت شوید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

source

توسط