تولید محتوا

گلکسی A55، بهترین گوشی میان رده ۲۰۲۴ سامسونگ، در حالی پا به میدان گذاشت که سخت‌افزاری جدید را در کالبدی آشنا یدک می‌کشد؛ ویژگی‌هایی که این گوشی را وارد رقابت با هم‌رده‌های قدرتمندی در سایر برندها می‌کنند.

گلکسی A55 برای فروش مناسب نه‌تنها باید با نمایندگان شیائومی و سایر شرکت‌های چینی رقابت کند، بلکه گلکسی S23 FE را نیز دربرابر خود می‌بیند؛ فن ادیشن جذاب سامسونگ که نمی‌شود بی‌خیال رقابت دیدنی‌اش با گلکسی A55 شویم.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A55، طراحی نسل قبل را با یک‌سری تغییرات تکرار می‌کند. بخش جلو و پشت بدنه در A55 به ترتیب با پوششی از گوریلا گلس ویکتوس و گوریلا گلس (نسخه‌ی نامشخص) محافظت می‌شوند و این گوشی در مقایسه با A54، به پوششی مقاوم‌تر در این بخش‌ها مجهز شد. گلکسی A55 برخلاف نسل قبل فریم فلزی دارد.

گوشی گلکسی A55 5G سامسونگ پنل پشتی رنگ مشکی، آبی، صورتی و زرد

سامسونگ در گلکسی A55 از طراحی جدیدی با نام تجاری Key Island استفاده کرده است؛ سبکی خاص که در سه گوشی گلکسی A15 و گلکسی A25 و گلکسی A35 نیز به کار رفته و به لطف آن، فریم میان‌رده‌های جدید طراحی تخت دارد و در بخش نزدیک دکمه‌های تنظیم صدا و پاور، برجسته است.

گلکسی A55 نسبت به نسل گذشته‌ی خود کمی کشیده‌تر، عریض‌تر و البته حدود ۱۱ گرم سنگین‌تر است؛ اما همچنان مانند گلکسی A54 از گواهی IP67 پشتیبانی می‌کند و علاوه بر مقاومت در برابر گردوغبار و خاک، تا ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب دوام می‌آورد.

سامسونگ، گلکسی A55 و S23 FE را با الهام از ظاهر جذاب گلکسی A54 طراحی کرده است

در آن‌سوی میدان، گلکسی S23 FE به‌عنوان قاتل پرچمدار سامسونگ قرار دارد؛ گوشی جذابی که شبیه به پرچمداران ۲۰۲۳ کره‌ای‌ها یعنی گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس به نظر می‌رسد.

بخش جلو و پشت بدنه در گلکسی S23 FE همانند گلکسی A55 با پوشش شیشه‌ای محافظت می‌شود؛ اما به‌جای گوریلا گلس ویکتوس، گلکسی S23 FE از گوریلا گلس ۵ بهره می‌برد که در مقایسه با پوشش A55، قدیمی‌تر است و مقاومت کمتری در برابر ضربه و خط‌وخش دارد.

گلکسی S23 FE، کمی کوتاه‌تر و البته، کم‌عرض‌تر از نماینده‌ی جدید میان‌رده‌های سامسونگ است و با اختلاف بسیار جزئی در وزن، برچسب گوشی سبک‌تر را در این مقایسه دریافت می‌کند.

پنل پشتی گلکسی S23 FE

شبه‌پرچمدار جذاب سامسونگ از گواهی محافظتی بهتری نسبت به گلکسی A55 بهره می‌برد و علاوه بر مقاومت در مقابل خاک و گردوغبار، قادر به حفظ کارایی خود در عمق ۱٫۵ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه است.

گلکسی A55 در رنگ‌های یاسی، آبی روشن، لیمویی و سرمه‌ای تیره عرضه می‌شود؛ در مقابل، رنگ‌بندی‌های گلکسی S23 FE شامل گزینه‌های سبز نعنایی، کرم، بنفش، خاکستری تیره، آبی و نارنجی می‌شود که از نظر من، تنوع بهتر و رنگ‌های جذاب‌تری در مقایسه با A55 دارد.

گلکسی A55 مجهز به نمایشگر ۶٫۶ اینچی از نوع اولد (با نام تجاری Super AMOLED) است که مانند نسل قبلی، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارد و می‌تواند تصاویر را با وضوح ۲٬۳۴۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل نمایش دهد. این نمایشگر، با اختلاف ۰٫۲ اینچ بزرگ‌تر از نسل قبلی است؛ اما در سایر خصوصیات از جمله حداکثر روشنایی ۱٬۰۰۰ نیتی، تفاوتی با A54 ندارد.

عدد مورد ادعای سامسونگ برای روشنایی خودکار این نمایشگر در بررسی گلکسی A54 توسط زومیت آزمایش گذاشته شد و تست‌های ما عدد ۱٬۳۰۰ نیت را ثبت کردند؛ نتیجه‌ای که احتمالاً گلکسی A55 نیز به سطحی مشابه آن می‌رسد و عملکردی بهتر از ادعای سامسونگ دارد.

تماشای فیلم با گلکسی S23 FE

رقیب گلکسی A55، از نمایشگری با شرایطی کمی متفاوت استفاده می‌کند. صفحه‌نمایش ۶٫۴ اینچی گلکسی اس ۲۳ اف ای، از نوع اولد (با نام تجاری Dynamic AMOLED 2X) با وضوح ۲٬۳۴۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل است. این نمایشگر، از دو نرخ نوسازی ۶۰ و ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند و به حداکثر روشنایی خودکار ۱٬۳۱۵ نیت دست می‌یابد.

مشخصات نمایشگر A55 تقریباً مثل شبه‌پرچمدار ۲۰۲۳ سامسونگ است

باتوجه‌به اینکه هنوز به گلکسی A55 دسترسی نداریم، اگر نمایشگر نسل گذشته‌ی این میان‌رده را به‌عنوان معیار سنجش عملکرد این گوشی در نظر بگیریم، به نتیجه‌ی تقریباً مشابه با کارایی نمایشگر S23 FE می‌رسیم.

این نتیجه‌ بیانگر عملکرد بسیار خوب هر دو نمایشگر در دقت رنگ و پوشش‌دهی تقریباً عالی هر دو فضای رنگی sRGB و DCI-P3 با پروفایل‌های Vivid و Natural است و امیدواریم که گلسی A55 نیز به نتیجه‌ای مشابه یا بهتر از نسل قبلی دست یابد.

سامسونگ در گلکسی A55 از همان پیکربندی دوربین‌های نسل گذشته استفاده کرد. ترکیب سه دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی، فوق‌ عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی در کنار یک دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی که حتی در مشخصاتی مانند اندازه‌ی سنسور، قابلیت‌های عکاسی مانند فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپیتکال تصویر، گشودگی دیافراگم و سایز پیسکل نیز با چشم‌پوشی از دو اختلاف جزئی، با گلکسی A54 مو نمی‌زنند.

سمت چپ پنل پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A55

گلکسی S23 FE از حضور دوربین ماکرو در پیکربندی خود محروم است؛ اما در عوض از دوربین کارآمدتر تله‌فوتو استفاده می‌کند. مجموعه‌دوربین‌های پشتی این گوشی، شامل سه دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی، فوق‌ عریض ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی است که در کنار دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی، یاری‌دهنده‌ی کاربر برای عکاسی و فیلم‌برداری هستند.

احتمالاً عملکرد دوربین گلکسی A55 با قاتل پرچمدار ۲۰۲۳ سامسونگ در یک سطح خواهد بود

کارشناسان زومیت در بررسی گلکسی S23 FE عملکرد دوربین‌های این شبه‌پرچمدار سامسونگ را در عکاسی روز و شب و عکاسی پرتره و سلفی، بسیار بهتر از گلکسی S21 FE ارزیابی کردند؛ عملکردی که با ثبت تصاویر پرجزئیات، گستره‌ی دینامیکی بالا، توانایی حفظ تعادل نور در تفکیک مناطق تیره و روشن و نوردهی تصاویر توسط دوربین‌های S23 FE سنجیده شد و اگر از اشباع رنگ و سافت‌شدن بافت‌ها در برخی تصاویر چشم‌پوشی کنیم، می‌توانیم آن را با ارفاق در حد دوربین‌ پرچمدارها در نظر بگیریم.

عملکرد خوب دوربین‌های گلکسی A54 و تشابه مشخصات آن با دوربین‌های گلکسی S23 FE از جمله گشودگی دیافراگم و وضوح کاملاً برابر در دوربین‌های اصلی و فوق‌ عریض که در دوربین سلفی، صرفاً به گشودگی دیافراگم یکسان محدود می‌شود، ما را به عملکردی مشابه در دوربین‌های گلکسی A55 امیدوار می‌کند.

عکاسی با گلکسی S23 FE

البته این نکته که S23 FE به‌جای دوربین ماکرو نه‌چندان کارآمد A55، از یک لنز تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی اپتیکال سه برابری استفاده می‌کند و قابلیت فیلم‌برداری با حداکثر وضوح 8K دارد، جایگاه بالاتر در بخش دوربین را حداقل تا حدی به قاتل پرچمدار سامسونگ می‌دهد نه میان‌رده‌ی جدید این برند؛ جایگاه پایین‌تری که احتمال می‌دهیم گلکسی A55 پس از بررسی دقیق کارایی دوربین‌هایش در آنجا قرار نگیرد یا حداقل، اختلاف عملکردش با دوربین‌های گلکسی S23 FE چندان زیاد نباشد.

سخت‌افزار و پردازنده

نماینده‌ی جدید میان‌رده‌های سامسونگ از پردازنده‌ی اگزینوس ۱۴۸۰ استفاده می‌کند. این پردازنده‌ی میان‌رده در واحد CPU از هسته‌های Cortex-A78 و Cortex-A55 با چینش ۴+۴ در دو کلاستر قدرتمند و کم‌مصرف بهره می‌برد و پردازش‌های گرافیکی آن بر عهده‌ی تراشه‌ی Xclipse 530 است.

در سوی دیگر میدان، گلکسی S23 FE مدل متفاوتی از پردازنده‌ی اگزینوس را دارد. واحد CPU در اگزینوس ۲۲۰۰ متشکل از هشت هسته شامل یک هسته‌ی پرقدرت Cortex-X2 با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۸ گیگاهرتز، سه هسته‌ی میانی Cortex-A70 با فرکانس ۲٫۵۰ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۸ گیگاهرتزی است که در کنار تراشه‌ی گرافیکی Xclipse 920 وظایف پردازشی این قاتل پرچمدار سامسونگ را ایفا می‌کنند.

بازی کردن با گلکسی S23 FE

در بررسی زومیت، گلکسی S23 FE توانست بازی سنگین Genshin Impact را با تنظیمات گرافیکی Medium و نرخ بین ۵۰ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند، اما دمای دستگاه کماکان و مانند نسل قبل به حدود ۴۰ درجه رسید.

تغییر لیتوگرافی پردازنده از ۵ نانومتری در اگزینوس ۱۳۸۰ به ۴ نانومتری در اگزینوس ۱۴۸۰، عملکرد تراشه‌ی جدید را در دو بخش کارایی تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به‌ترتیب ۱۷ و ۲۸ درصد افزایش داده است.

شاید پردازنده‌ی اگزینوس ۱۴۸۰ مجهز به قابلیت رهگیری پرتو باشد

از طرفی، پردازنده‌ی گرافیکی Xclipse 530 از همان معماری AMD RDNA2 که Xclipse 920 بر پایه‌ی آن طراحی شده است، بهره می‌برد؛ معماری خاصی که Xclipse 920 را به رهگیری پرتو مجهز کرد و احتمالاً این مزیت را به Xclipse 530 نیز ببخشد.

با پشتیبانی Xclipse 530 از رهگیری پرتو، گلکسی A55 نه فقط یک گوشی میان‌رده، بلکه شاید یک گوشی گیمینگ خوش‌قیمت باشد که به لطف همین قابلیت بتواند تبدیل به نسخه‌ای محبوب‌تر از نسل گذشته شود؛ البته، همچنان فاصله‌ی نسبتاً قابل‌ توجه میان گلکسی A55 و گلکسی S23 FE در توانایی پردازش‌های مختلف وجود دارد و به‌آسانی قابل‌ چشم‌پوشی نخواهد بود.

گلکسی S23 FE در دو پیکربندی با رم ۸ گیگایابت و فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت عرضه می‌شود. در مقابل، میان‌رده‌ی جدید کره‌ای‌ها دارای سه پیکربندی شامل فضای ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت با رم ۸ گیگابایت و نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی با رم ۱۲ گیگابایت است و برخلاف S23 FE از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی A55 با سیستم‌عامل اندروید ۱۴ و رابط کاربری One UI 6.1 عرضه می‌شود و مانند تمام گوشی‌های جدید سامسونگ، چهار به‌روزرسانی اصلی اندروید (تا اندروید ۱۸) و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی را دریافت خواهد کرد.

مالتی تسکینگ با گلکسی S23 FE

در طرف مقابل، گلکسی S23 FE به‌طور پیش‌فرض با اندروید ۱۳ و پوسته‌ی One UI 5.1 به فروش می‌رسد و قابلیت دریافت جدیدترین به‌روزرسانی اندروید را دارد. سامسونگ، این گوشی را نیز مانند A55 تا چهار سال برای به‌روزرسانی اندروید و تا پنج سال برای ارائه‌ی به‌روزرسانی‌های امنیتی همراهی می‌کند.

گلکسی A55 اندروید ۱۸ را می‌گیرد، اما گلکسی S23 FE نه

تفاوت میانِ زمان عرضه‌ی گلکسی S23 FE و A55، موضوعی است که دومی را به دریافت اندروید ۱۸ می‌رساند؛ اما اولی را به اندروید ۱۷ به عنوان آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری‌اش محدود خواهد کرد.

این موضوع باتوجه‌به پیشرفت‌های قابل‌توجه نسخه‌های اندروید و ارائه‌ی قابلیت‌های جالب مانند هوش مصنوعی در اندرویدهای جدیدتر، چیزی نیست که به‌راحتی از کنار آن بگذریم و حتی می‌توانستیم براین‌اساس، کفه‌ی ترازو را در سمت میان‌رده‌ی جدید سامسونگ سنگین‌تر حساب کنیم؛ البته اگر S23 FE در این بخش واقعا از رقیب خود عقب می‌ماند.

سامسونگ تمام مدل‌های سری گلکسی S23 از جمله S23 FE را به قابلیت‌های هوش مصنوعی که در گلکسی S24 اولترا دیدیم، مجهز می‌کند؛ ویژگی خاصی که عدم دریافت اندروید ۱۸ برای این شبه‌پرچمدار را تا حدی جبران خواهد کرد.

سامسونگ، گلکسی A55 را به همان باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی نسل قبل مجهز کرده است. این باتری که با آداپتور ۲۵ واتی سیم‌دار شارژ می‌شود، در بررسی گلکسی A54 تا ۱۲ ساعت و ۲۶ دقیقه با استفاده‌ی روزمره دوام آورد و برای شارژ کامل با همین آداپتور به حدود یک ساعت زمان نیاز داشت.

حسگر اثر انگشت در گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE از یک باتری با ظرفیت کمتر از گلکسی A55 استفاده می‌کند. این باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی با آداپتور سیم‌دار ۲۵ واتی شارژ می‌شود و از فناوری‌های شارژ بی‌سیم با آداپتور ۱۵ واتی و شارژ معکوس پشتیبانی می‌کند.

باتری گلکسی S23 FE نزدیک به ۹ ساعت در کاربری‌های روزمره دوام می‌آورد و به ادعای سامسونگ، با استفاده از آداپتور ۲۵ واتی در مدت نیم ساعت، حدود ۵۰ درصد شارژ خواهد شد.

مقاله‌های مرتبط

اگر از دو قابلیت شارژدهی بی‌سیم و معکوس در S23 FE چشم پوشی کنیم؛ اختلاف میانِ ظرفیت باتری‌ها و شارژدهی آن‌ها، شاید باز هم امتیاز را به گلکسی A55 بدهد. البته این نتیجه‌گیری صرفاً بر اساس داده‌های روی کاغذ است نه عملکرد واقعی گلکسی A55. از‌این‌رو، به نظرم چاره‌ای جز صبرکردن برای ورود گلکسی A54 به بازار ایران و سنجش دقیق کارایی باتری این میان‌رده‌ی جدید کره‌ای‌ها نداریم.

هر دو نماینده‌ی سامسونگ در کلاس‌های میان‌رده و شبه‌پرچمدار، ظاهر مشابهی دارند؛ اما گلکسی A55 باتکیه‌بر پوشش مقاوم‌تر در بخش‌های جلو و پشت بدنه و S23 FE نیز با در اختیار داشتن گواهی مقاومت بهتر، کشمکشی برابر در بخش طراحی دارند.

در بخش نمایشگر، رقابت یکسان پیش می‌رود؛ اما زمانی که کار به سنجش عملکرد دو گوشی در بخش دوربین می‌رسد، S23 FE با فیلم‌برداری بهتر و مجهز بودن به دوربین تله‌فوتو، می‌تواند رقیب خود را کنار بزند.

اوضاع در بخش باتری کمی متفاوت است و اگر ملاک تصمیم‌گیری، صرفاً ظرفیت باتری‌ها و میزان شارژدهی آنها باشد، میان‌رده‌ی سامسونگ حرف بیشتری برای گفتن دارد. این نتیجه برای بخش نرم‌افزار نیز به لطف دریافت یک نسخه اندروید بالاتر در مقایسه با گلکسی S23 FE، به نفع A55 حفظ می‌شود.

مقاله‌های مرتبط

در نهایت و در مهم‌ترین بخش یعنی عملکرد پردازشی، گلکسی A55 شاید به لطف بهره‌گیری از قابلیت رهگیری پرتو (قطعی نیست) از نسل قبلی بهتر و گیمرپسند‌تر شود؛ اما این حقیقت که مجهز به پردازنده‌ای میان‌رده و نه پرچمدار یا حتی شبه‌پرچمدار است، این گوشی را در حد و اندازه‌ای برای شکست دادن گلکسی S23 FE قرار نمی‌دهد.

قیمت گوشی جدید گلکسی A55 در کانفیگ پایه حدود ۵۲۰ دلار است که تقریباً مشابه قیمت گلکسی S23 FE (حدود ۵۴۰ دلار) اما ارزان‌تر از قیمت گوشی سامسونگ مدل گلکسی A54 (حدود ۵۳۲ دلار) در نسخه‌های پایه است.

source

توسط mohtavaclick