تولید محتوا

دانشمندان دریافته‌اند که پیوند عضو ممکن است عواقب غیرمنتظره‌ای مانند تغییرات عمیق در شخصیت و ترجیحات جنسی افراد را به‌همراه داشته باشد.

به‌گزارش وب‌سایت SCMP، در یک مطالعه ۸۹ درصد از ۴۷ شرکت‌کننده گزارش دادند که بدون توجه به عضو دریافتی، پس از انجام پیوند عضو شاهد تغییراتی در شخصیت خود بوده‌اند. این اتفاق شامل تغییراتی در ترجیحات غذا، رابطه‌ی جنسی و حتی کارهای حرفه‌ای بود.

تیمی از محققان دانشگاه کلرادو پس از انجام پژوهشی دریافتند که بیشتر شرکت‌کنندگان در مطالعه پس از انجام عمل پیوند عضو تغییراتی را تجربه کرده‌اند. شرکت‌کنندگان تغییراتی را در زمینه‌ی افزایش سازگاری جنسی و اجتماعی و همچنین بُعد معنوی یا مذهبی خود گزارش کردند.

برخی از شرکت‌کنندگان ادعا کردند که خاطرات اهداکننده‌ی عضو را به‌خاطر می‌آورند

۶ نفر از ۴۷ شرکت‌کننده‌ی حاضر در مطالعه، ایجاد تغییراتی را در ترجیحات جنسی خود گزارش کردند. برخی از دریافت‌کنندگان عضو پیوندی حتی گزارش کردند که خاطرات اهدا‌کننده‌ی عضو را نیز به‌خاطر آورده‌اند. هرچند از نظر پزشکی چنین چیزی بعید به‌نظر می‌رسد، یافته‌ها به‌طور حتم می‌تواند شواهدی برای آشفتگی‌های عمیق شناختی و عاطفی ناشی از عمل‌های جراحی پیوند عضو باشد.

تمام تغییراتی که گیرندگان عضو گزارش کردند، مثبت نبودند و برخی از آن‌ها پیامدهای منفی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال در عملکرد جنسی خود را نیز گزارش کردند. همچنین این امکان وجود دارد که چنین تغییراتی توضیح بسیار ساده‌تری داشته باشند.

بیشتر بخوانید

میچ لیستر، استادیار بالینی دانشگاه کلرادو می‌گوید: «بسیاری از این تغییرات ممکن است به‌جای انتقال شخصیت از اهداکننده به گیرنده، ناشی از بهبود سلامت جسمانی پس از جراحی باشند. از سوی دیگر حجم نمونه‌ی این مطالعه بسیار کوچک است و تنها ۴۷ شرکت‌کننده را شامل می‌شود.»

محققان در مقاله‌ی خود به این موضوع نیز اشاره می‌کنند که یافته‌های آن‌ها ممکن است به‌دلیل سوگیری انتخابی ناشی از انتخاب افراد برای شرکت در مطالعه نیز باشد؛ چراکه به‌صراحت به شرکت‌کننده‌ها گفته شده بود که این مطالعه قصد دارد به بررسی تغییرات شخصیتی افراد پس از انجام عمل پیوند عضو بپردازد.

در مقاله‌ی محققان آمده است: «افرادی که پس از عمل پیوند عضو تغییرات شخصیتی تجربه نکرده‌اند، کمتر ممکن است در چنین تحقیقی شرکت کنند.» به‌عبارت بهتر می‌توان گفت که به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است؛ اما نتایج جالب به‌دست‌آمده نشان می‌دهند که پیوند عضو می‌تواند چیزی بیشتر از جسم فرد گیرنده را تحت‌تاثیر قرار دهد.

source

توسط mohtavaclick