در دنیای پیچیده و پویای امروز، موفقیت شغلی و زندگی شخصی، فراتر از دانش و تخصص فنی می‌ رود. مهارت‌ های نرم، که به عنوان مهارت ‌های بین فردی و اجتماعی نیز شناخته می ‌شوند، نقشی حیاتی در تعاملات و عملکرد افراد ایفا می کنند. این مهارت ‌ها به افراد کمک می ‌کنند تا به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنند، در حل مسئله خلاق باشند، در شرایط مختلف سازگار شوند و به اهداف خود دست یابند. مهارت ‌های نرم در تمامی سطوح زندگی، از محل کار تا روابط شخصی حائز اهمیت هستند؛ به همین دلیل در این مقاله درمورد این که مهارت نرم چیست و چه کاربردی دارند بیشتر توضیح خواهیم داد.

مهارت نرم چیست؟

مهارت های نرم

مهارت‌ های نرم ، مجموعه ‌ای از ویژگی‌ های شخصیتی و توانایی ‌های برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است. این مهارت ‌ها در محیط کار، مکمل «مهارت ‌های سخت» به شمار می ‌آیند که دانش و تخصص فنی فرد را در بر می‌ گیرند. روانشناسان گاهی اوقات از اصطلاح «مهارت ‌های نرم» برای اشاره به هوش هیجانی (EQ) در مقابل هوش شناختی (IQ) استفاده می‌ کنند. در بازار کار رقابتی امروز، افرادی که ترکیبی از مهارت ‌های سخت و نرم را به خوبی نشان می ‌دهند، از تقاضای بیشتری برای خدماتشان برخوردار هستند و معمولا در کسب و کار خود نیز موفق تر عمل می کنند.

برخی از مهم ترین نکات کلیدی که باید درمورد مهارت های نرم بدانید عبارت اند از:

  • مهارت نرم شامل ویژگی‌ ها و جنبه ‌های شخصیتی است که به کارکنان کمک می ‌کند تا با همکاران خود تعامل موثر داشته باشند و در محیط کار موفق شوند.
  • نمونه ‌هایی از مهارت نرم شامل توانایی برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه، راهنمایی همکاران، رهبری تیم، مذاکره برای قرارداد، پیروی از دستورالعمل ‌ها و تکمیل به موقع کار ها می ‌شود.
  • مهارت ‌های سخت قابل اندازه‌ گیری هستند و معمولا از طریق آموزش رسمی و برنامه‌ های آموزشی کسب می‌ شوند.
  • کارکنانی که از مهارت‌ های نرم خوبی برخوردارند، می ‌توانند به شرکت ‌ها در دستیابی به سطوح بالاتر کارایی و بهره ‌وری کمک کنند.
  • بر خلاف مهارت ‌های سخت، کسب مهارت نرم از طریق آموزش‌ های رسمی دشوار تر است.

درک اهمیت مهارت نرم در دنیای کسب و کار

درک اهمیت

بسیاری از کارفرمایان هنگام استخدام، به دنبال تعادلی بین مهارت ‌های سخت و نرم هستند. به عنوان مثال کارفرمایان به کارکنان ماهری که سابقه تکمیل به موقع کار ها را دارند، توجه بیشتری می کنند. اما در کنار آن، به کارکنانی با مهارت‌ های ارتباطی قوی و درک مناسب از محصولات و خدمات شرکت نیز اهمیت می ‌دهند. کارکنانی با مهارت‌ های نرم، حتی اگر در بخش فروش یا بازاریابی نباشند، می‌ توانند هنگام برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه، ارائه ‌های متقاعد کننده ‌ای داشته باشند.

یکی دیگر از مهارت‌ های نرم مورد توجه، توانایی آموزش همکاران در مورد وظایف جدید است. مدیران شرکت‌ ها اغلب زمانی موثر تر عمل می ‌کنند که مهارت نرم قوی داشته باشند. به عنوان مثال انتظار می ‌رود رهبران از توانایی سخنوری خوبی برخوردار باشند، اما رهبران عالی علاوه بر آن، شنوندگان خوبی برای کارکنان و سایر رهبران در حوزه کاری خود هستند. همانطور که در مقاله اخیر Harvard Business Review آمده است، «کارفرمایانی که به دغدغه‌ های کارکنان خود گوش نمی ‌دهند و به آن‌ ها پاسخ درستی نمی ‌دهند، شاهد جا به جایی نیروی کار بیشتری خواهند بود. با توجه به اینکه بالاترین نرخ جا به جایی در میان افراد با عملکرد برتر است که می ‌توانند مشتریان و پروژه ‌ها را با خود ببرند و همچنین در کارکنان خط مقدم که مسئول تجربه مشتری هستند، این ریسک کاملا آشکار است.»

مهارت مذاکره نیز بخش مهمی از کار بسیاری از رهبران شرکت‌ ها است که در دسته مهارت های نرم قرار می گیرد. رهبران در هنگام مذاکره با کارکنان، مشتریان یا همکاران، باید مهارت مذاکره و در عین حال حفظ احترام خواسته ‌های طرف مقابل را داشته باشند، در حالی که بر دستیابی به اهداف خود متمرکز باقی می ‌مانند. رهبران خوب همچنین باید بدانند که چگونه وظایف را به طور موثر به دیگر اعضای تیم محول کنند.

تفاوت مهارت های سخت و مهارت های نرم

تفاوت

کارکنان «مهارت‌ های سخت» را از طریق تحصیلات رسمی، برنامه‌ های آموزشی و تلاش متمرکز به دست می ‌آورند. این مهارت ‌ها، توانایی‌ های قابل اندازه ‌گیری هستند که کارکنان برای انجام موفقیت ‌آمیز یک شغل خاص به آن ‌ها نیاز دارند. کارفرمایان اغلب قبل از استخدام، مهارت ‌های سخت داوطلبان را از طریق آزمون یا سنجش ارزیابی می ‌کنند. نمونه ‌هایی از مهارت‌ های سخت شامل برنامه ‌نویسی کامپیوتر، نویسندگی، توسعه سایت و طراحی گرافیک می ‌شود. برخی از مهارت ‌های سخت نسبت به سایرین تقاضای بیشتری دارند و کارفرمایان ممکن است برای پر کردن مشاغلی که نیازمند مهارت ‌های سخت تخصصی و سطح بالا هستند، نیاز به استخدام آژانس ‌های کاریابی داشته باشند.

مهارت ‌های سخت را می‌ توان در طول زمان آموخت و به آن‌ ها تسلط پیدا کرد، اما کسب و تغییر مهارت ‌های نرم دشوار تر است. به عنوان مثال مهارت‌ های ارتباطی ای که یک پزشک ممکن است به آن ‌ها نیاز داشته باشد شامل همدلی، درک، گوش دادن فعال و رفتار خوب با بیماران است. در مقابل، مهارت ‌های سختی که یک پزشک به آن ‌ها نیاز دارد شامل درک عمیق بیماری ‌ها، توانایی تفسیر نتایج آزمایش و علائم و همچنین درک کامل از آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان می ‌شود.

جمع بندی

دنیا هر روز پیچیده تر می شود و شما برای این که چه در موقعیت شغلی و چه در کسب و کار خودتان موفق شوید، نیاز به مهارت های نرم در کنار مهارت های سخت دارید. مهارت های نرم به دانش و مهارت های بین فردی و اجتماعی گفته می شود که نقش حیاتی را در تعاملات و عملکرد شما و افراد ایفا می کند. هر قدر شما مهارت های نرم بهتری داشته باشید، به طور موثر تری با دیگران ارتباط برقرار خواهید کرد و مشتریان بیشتری به کسب و کار شما جذب خواهند شد.

source

توسط mohtavaclick.ir