برخی از ما ترجیح می‌ دهیم با صدای بلند فکر کنیم؛ در مقابل برخی دیگر تا زمانی که ایده ‌ای کاملا شکل ‌گرفته را توسعه نداده ‌اند، ترجیح می ‌دهند صحبت نکنند. آن‌ ها حتی ممکن است بخواهند قبل از بیان ایده، آن را با تحقیقاتی تایید کنند. بعضی از ما مستقیما سر اصل مطلب می‌ رویم و از گفتگو های طولانی و بدون هدف مشخص خوشمان نمی ‌آید. در مقابل برخی دیگر تا زمانی که فرصتی برای برقراری ارتباط و معاشرت نداشته باشند، احساس راحتی نمی‌ کنند. به طور خلاصه هر کدام از ما ویژگی هایی داریم که ما را از دیگران متمایز می کند. اما ویژگی ای که همه ما باید داشته باشیم، قدرت انعطاف در مدیریت است. در این مقاله درمورد این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد.

انعطاف در مدیریت چیست؟

انعطاف در مدیریت

تاثیر گذار ترین مدیران می ‌توانند با هر فردی ارتباط برقرار کنند. آن ‌ها در سبک رهبری خود انعطاف ‌پذیر هستند و همین امر باعث می ‌شود طرف مقابل احساس راحتی کرده و بتواند بهترین مشارکت را در گفتگو یا تعامل داشته باشد. رهبران انعطاف ‌پذیر که به خوبی از ماهیت پر‌تلاطم کسب ‌و کار های امروزی آگاه اند، از تغییر استقبال می ‌کنند و برای ایده‌ های جدید مشتاق هستند. آن ‌ها می توانند در مدیریت خود انعطاف پذیر باشند که ویژگی ضروری برای مدیریت یک گروه یا سازمان است.

مزایای داشتن انعطاف در مدیریت شامل جلب اعتماد و احترام دیگران، کسب مجموعه‌ ای ارزشمند از بینش ‌ها و ایده‌ هایی است که می ‌تواند ما را به اهدافمان نزدیک ‌تر کند و همچنین افزایش توانایی سازگاری در شرایط پرفشار را به همراه دارد که در نهایت می‌ تواند منجر به رشد کسب و کار و سودآوری پایدار شود.

چگونه مهارت انعطاف پذیری خود را ارتقا دهیم؟

یک رهبر به شیوه ‌های بی‌ شماری می ‌تواند انعطاف ‌پذیر باشد. رهبران مختلف با چالش ‌های مدیریتی متفاوتی رو به رو خواهند شد و هر رهبری باید فرصت‌ های انعطاف ‌پذیری را در حوزه نفوذ و عمل خود شناسایی و از آن‌ ها بهره ‌برداری کند. در اینجا تنها به چند مورد از شرایطی که انعطاف پذیری می‌تواند عملکرد رهبران را بهبود بخشد، اشاره می‌کنیم:

غلبه بر مشکلات ارتباطی با کارکنان

هر فردی سبک خاص خود را در زمینه گوش دادن، یادگیری و درک مفاهیم دارد. یک رهبر انعطاف ‌پذیر نه تنها باید این مفهوم را درک کند، بلکه باید بر اساس آن عمل کند. رهبر باید شیوه مورد نیاز کارمند برای برقراری ارتباط با او را شناسایی کند و رویکرد خود را برای مطابقت با این الگو تغییر دهد.

انعطاف در مدیریت

انعطاف ‌پذیری در تعامل با افراد از زمینه‌ های مختلف

رهبران در سازمان ‌های جهانی و تیم‌ های بین‌ رشته ‌ای، باید با افرادی از رشته ‌ها، صنایع و فرهنگ‌ های مختلف تعامل داشته باشند. برای داشتن انعطاف در مدیریت این سازمان ‌ها و تیم ‌ها سعی می‌کنند از تفاوت‌ های موجود در تحصیلات، تجربه و دانش افراد متنوع بهره‌ برداری کنند. رهبران باید بتوانند هنگام کار با افرادی که با آن ‌ها تفاوت دارند، روال‌ های معمول خود را کنار بگذارند و سبک‌ های دیگران را بپذیرند.

سازگاری با تغییرات

با پیشرفت فناوری و تلاش شرکت‌ ها برای دستیابی به کارایی بیشتر، تغییرات عمده ‌ای در ابزار، تکنولوژی و یا شیوه‌ های کاری رخ می‌ دهد. رهبران باید بتوانند خود را با این تغییرات وفق دهند، با روند های در حال تغییر در کار خود همگام شوند و رفتار های جدیدی را برای مطابقت با سرعت پیشرفت، در خود ایجاد کنند. بسیاری از افراد در برابر تغییر مقاومت نشان می ‌دهند یا از آن احساس ناراحتی می ‌کنند، اما یک رهبر موثر باید قادر باشد تغییر را شناسایی کند، بپذیرد و از آن استقبال کند تا در اوج کار خود باقی بماند.

پرورش کارکنان انعطاف پذیر

برای موفقیت یک شرکت، تنها رهبران نیازمند انعطاف ‌پذیری نیستند؛ بلکه کارکنان نیز باید انعطاف پذیر باشند. تشویق کارکنان به انعطاف ‌پذیری بیشتر در کار، به آن ‌ها در توسعه مهارت ‌های سازگاری کمک می‌ کند. پیروان انعطاف‌پذیر تر، نیاز به تغییر رفتار در شرایط متغیر را درک می ‌کنند. اگر کارکنان ارزش انعطاف ‌پذیری را درک کنند، برای هر تغییری که رهبرانشان پیشنهاد می ‌دهند، پذیراتر خواهند بود.

پرورش انعطاف ‌پذیری کارکنان همچنین به آن ‌ها اجازه می‌ دهد تا رفتار های جدیدی را در نقش‌ های خود آزمایش کنند و بدین ترتیب، مهارت های حل مسئله خود را بهبود بخشند و حس کنترل بر کارشان را افزایش دهند. به کارمندانی که برای امتحان کردن رویکرد های جدید، مورد اعتماد و آزادی عمل قرار می ‌گیرند، حس مالکیت بیشتری نسبت به کارشان القا می ‌شود و به طور کلی، بهره ‌وری بیشتری دارند.

پرورش کارکنان

تکیه بر سایر ویژگی های رهبری

برای انعطاف در مدیریت باید به سایر ویژگی های رهبری نیز اتکا داشته باشید. بروز واقعی، اجرای مؤثر و موفقیت ‌آمیز انعطاف ‌پذیری، به توانایی شما در به ‌کارگیری سایر ویژگی ‌های رهبری در موقعیت ‌های جدید بستگی دارد. به عنوان مثال، رهبران خلاق ممکن است برای یافتن راه‌ حل‌ های جدید از طریق طوفان فکری مجهز تر باشند. رهبران متقاعد کننده ممکن است در زمان تغییر، بهتر بتوانند کارکنان خود را به امتحان رفتار های جدید ترغیب کنند. به طور مشابه کارمندانی که مهارت ارتباطی موثری دارند، می ‌توانند اهمیت رفتار های جدید را برای کارکنان توضیح دهند و آن ‌ها را تشویق کنند به برنامه ‌های در حال تغییر رهبر اعتماد داشته باشند. در نهایت داشتن نقاط قوت در برخی یا همه این مهارت ‌های دیگر، به رهبر کمک می ‌کند تا در رفتار های خود انعطاف ‌پذیر باشد و در عین حال، دیگر کارکنان را به انعطاف ‌پذیری و پذیرش تغییر تشویق کند.

جمع بندی

رهبری انعطاف ‌پذیر، مهارتی کلیدی برای رهبران در دنیای پویای امروز است. این سبک رهبری بر اساس درک نیاز به تغییر رفتار در شرایط متغیر بنا شده است. رهبران انعطاف ‌پذیر با طیف وسیعی از افراد از پیشینه ‌ها و فرهنگ‌ های مختلف به طور موثری ارتباط برقرار می ‌کنند و از تغییر استقبال می‌ کنند. برای انعطاف در مدیریت باید به یک سری نکات کلیدی توجه داشته باشید. ما در این مقاله برخی از نکات کلیدی که می توانید برای افزایش مهارت انعطاف پذیری خود در مدیریت به کار ببرید توضیح دادیم.

 

source

توسط mohtavaclick