حسابداری یکی از رشته ها و مشاغل پرطرفدار در دنیای امروز  به شمار می رود. دلیل اهمیت آموزش حسابداری این است که باعث می شود سازمان ها اطلاعات دقیقی از وضعیت کارکنان و نظارت درست مالی داشته باشند. حسابداری سنگ بنای هر سازمان و کسب کاری است که در تجزیه و تحلیل وضعیت مالی یک سازمان بسیار کمک کننده و نظم دهنده است. هدف اصلی حسابداری ارائه اطلاعات مناسب مالی به مدیران شرکت هاست و به همین دلیل نقشی حیاتی در هر سازمانی ایفا می کند.

حسابدار کیست؟

حسابدار فردی است که دارای حداقل مدرک کارشنناسی چهار ساله رشته حسابداری است و با مفاهیم و اصول اولیه و مقدماتی حسابداری آشنایی دارد و وظیفه اصلی او تجزیه و تحلیل و بررسی اعتبار اطلاعات مالی سازمان است. حسابداران می ‌توانند در استخدام یک شرکت حسابداری، حسابداری داخلی باشند یا جداگانه کار کنند.

تفاوت مفاهیم حسابداری و اصول حسابداری

مفاهیم و اصول حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار هستند. زیرا قواعدی برای موقعیت های مالی مختلف ایجاد می کنند. مفاهیم حسابداری در مورد کاری است که یک حسابدار انجام می دهد اما اصول حسابداری به دستور العمل ها و نحوه کار حسابداری می پردازد.

برخی از مفاهیم حسابداری

آموزش حسابداری

درآمد: در کسب و کار کوچک و بزرگ، تمام پولی که سازمان از طریق فروش خدمات به مشتری دریافت می کند درآمد ناخالص آن محسوب می شود. حسابدار با در نظر گرفتن هزینه های کارکنان، درآمد خالص و سود شرکت را تمیز می دهد

حساب ها: حساب ها تراکنش چرخشی داخل سازمان هستند که معمولا حسابداران آن را برای سازمان دهی در دفتر حسابداری خود ثبت می کنند حساب ها به دو دسته پرداختنی و دریافتنی تقسیم می شوند.

صورت های مالی: شامل مدارکی است که معاملات تجاری را نشان می دهد. مانند: صورت های سود و زیان که به معنی گزارش عملکرد مالی سازمان است.

بدهی ها: تعهدات اقتصادی کسب و کار به سازمان های دیگر بدهکار است. بدهی ها به دو دسته جاری و غیر جاری تقسیم می شوند. بدهی های جاری به معنی پرداخت ‌هایی هستند که در طول سال سر رسید می ‌شوند و بدهی های غیر جاری شامل تعهدات مالیات معوق می شود که نیازی به سر رسید یک ساله ندارند.

مزایای آموزش حسابداری

مزایای آموزش حسابداری

افزایش قدرت رهبری: شما با قدرت مهارت حسابداری خود می توانید تصمیم گیرنده امور مالی سازمان باشید و به آن ها در انتخاب راه درست کمک کنید. از این رو آموزش حسابداری بر قدرت رهبری و تفکر استراتژیک شما تاثیر مطلوبی خواهد گذاشت.

توسعه مهارت های متنوع: با مهارت حسابداری، مهارت های مختلفی مانند: مدیریت امور مالی، تجزیه و تحلیل کسب و کار و مشاوره مالی را نیز به خوبی آموزش خواهید دید

افزایش  قدرت حل مسئله: حسابداری به شما کمک می کند تا بتوانید فردی متفکر باشید و در مشکلات و مسائل نه فقط مالی بلکه در زندگی روزمره خود بتوانید در کوتاه ترین زمان بهترین راه حل را پیدا کنید.

فرصت های جهانی: مهارت حسابداری در سراسر جهان شناخته شده و پر متقاضی است. از این رو شما فرصت های کاری مناسبی خواهید داشت و می توانید با شرکت ها و سازمان های بزرگ و برند کار کنید.

ثبات شغلی: یکی از مهم ترین مزیت های شغلی حسابداری ثبات شغلی است به این معنی که همیشه فرصت های شغلی در زمینه حسابداری هستند و حسابداران می توانند انتظار امنیت شغلی داشته باشند.

بالا رفتن روحیه رقابتی: به دلیل پرطرفدار بودن این رشته، مهارت حسابداری روحیه رقابتی شما برای کسب ارزش و مقام بالاتر در سازمان را بالا می برد.

فرصت های شغلی حسابداری

فرصت های شغلی حسابداری

حسابداری قانونی: متخصصین و آشنایان با مسائل مالی، حسابداری، حسابرسی و حقوقی هستند که اختلافات مالی مانند: جرائم مالی و اختلاس را بررسی می کنند.

ممیزی مالیاتی: ممیزان مالیاتی مسئول ارزیابی اعتبار گزارش های مالی هستند. و معمولا در ادارات دارایی کشور مشغول به کار می شوند.

حسابدار عمومی: حسابداران عمومی معمولا در خیریه ها مشغول هستند و وظیفه آن ها این است که مطمئن شوند پول های عمومی به درستی خرج شوند.

حسابدار مالیاتی: مدیران مالیاتی باید از رعایت مقررات و برنامه ریزی مالیاتی در شرکت مطمئن شوند و همچنین  مسئول گزارش درآمد و اظهارنامه مالیاتی هستند.

مدیر ارشد مالی:  این افراد سلامت مالی شرکت را بررسی می کنند و بر بودجه بندی سازمان نیز نظارت دارند

حسابدار اطلاعات و فناوری: حسابدار اطلاعات و فناوری، سیستم های اطلاعاتی را با قواعد حسابداری قدیمی ادغام می کند تا بتواند روشی مناسب برای ذخیره داده های مالی یک سازمان ایجاد کند.

جمع بندی

حسابداری یکی از مهم ترین اجزای سازمان محسوب می شود. آموزش حسابداری شامل تجزیه و تحلیل گزارش های مالی، میزان درآمد و هزینه سازمان، همچنین نحوه نگهداری اسناد مالی است که هر تجارت و کسب کاری به آن نیاز دارد و به همین دلیل حسابداری یکی از مشاغل پر طرفدار در سراسر جهان به شمار می رود. در این مقاله به مفاهیم حسابداری، مزیت های آموزش حسابداری و فرصت های شغلی آن اشاره کردیم.

source

توسط mohtavaclick