پژوهشگرها در سال ۲۰۱۲ با بررسی پوست گربه‌های در حال رشد مثل گربه‌های خانگی تابی و شاه یوزپلنگ خالدار به عنصرهایی از پیش‌الگو دست یافتند. بر اساس گزارش آن‌ها، پیش‌الگو پیش از ورود سلول‌های رنگدانه در گربه‌ها به وجود می‌آید.

در نهایت وقتی سلول‌های رنگ‌دانه از راه برسند، تنها یک نوع مداد رنگی در پستانداران ظاهر می‌شود که آن هم ملانوسیت است. ملانوسیت باعث ته‌نشین شدن رنگدانه در سلول‌های پوست و مو می‌شود. بر اساس عواملی مثل سیگنال‌های دریافتی ملانوسیت، دو نوع رنگدانه تولید می‌شوند که می‌توانند سایه‌های رنگی سیاه/قهوه‌ای یا زرد/قرمز به خود بگیرند.

بیشتر بخوانید

پژوهشگرها به تازگی با شناسایی ژنی به نام Dkk4 بررسی خود را یک گام جلوتر بردند. به نظر می‌رسد این ژن نوعی بازدارنده‌ی تورینگی تولید می‌کند که پیش از رنگ‌آمیزی روی پوست رویان‌های گربه فعال می‌شود.

بررسی‌های ژنتیکی الگوهای گوناگون گربه‌های بزرگسال نشان می‌دهد که ژن Dkk4 معمولا برای بهبود نوارهای عریض عمل می‌کند. در اینجا شواهدی وجود دارد: سروال‌های وحشی که در آفریقا زندگی می‌کنند دارای دو کپی نرمال از ژن Dkk4 هستند و الگوهای نواری واضح بزرگ و لکه‌هایی مثل گربه‌های تابی دارند. گربه‌هایی با یک ژن نرمال و یک ژن جهشی Dkk4 (دز ۵۰ درصد) دارای لکه‌های متعدد و کوچک هستند. همچنین گربه‌های خانگی با دو نسخه‌ی تجزیه‌شده از ژن Dkk4 مثل گربه‌های حبشی دارای خز خط‌دار هستند؛ بنابراین بارش و همکارانش نشان می‌دهند که خطوط گربه‌های حبشی معمولا نوارهای فوق باریک تابی هستند که کنار یکدیگر روی خز قرار گرفته‌اند.

پروتئین تولیدشده از Dkk4 و پروتئین‌های مرتبط اغلب همراه با گروه دیگری از پروتئین‌ها از خانواده‌ی Wnt فعالیت می‌کنند. این زوج پروتئین به الگوسازی تورینگ در سیستمی منجر می‌شوند که به صورت مستقیم به رنگ مربوط نمی‌شود: در موش‌ها، برهم‌کنش بین Wnt-ها به عنوان فعال‌ساز و Dkk-ها به عنوان بازدارنده می‌تواند به کیسه‌های مویی با فاصله در پوست رو به رشد منجر شود.

source

توسط mohtavaclick.ir