بعد از توئیت ایلان ماسک و طرح برخی گمانه زنی ها در فضای مجازی مبنی بر ارائه اینترنت ماهواره ای به ایران شاهد انتشار گسترده لینک ها و بد افزارهایی با عنوان اپلیکیشن استارلینک یا مانند این ها هستیم و برخی گمان می کنند که دسترسی به استارلینک نزدیک تر از همیشه است.

نواندیش- آریا سعادتمند: بعد از توئیت ایلان ماسک و طرح برخی گمانه زنی ها در فضای مجازی مبنی بر ارائه اینترنت ماهواره ای به ایران شاهد انتشار گسترده لینک ها و بد افزارهایی با عنوان اپلیکیشن استارلینک یا مانند این ها هستیم و برخی گمان می کنند که دسترسی به استارلینک نزدیک تر از همیشه است.

 

روز گذشته حتی تصویری منتشر شد که ادعا می شد دسترسی به استارلینک در خاک ایران را نشان می دهد، تصویری که البته به هیچ عنوان صحت ندارد.

 

به طور کلی پروژه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک»، یک پروژه در حال توسعه است و هنوز در مراحل مقدماتی قرار دارد. عجیب نخواهد بود اگر طی سال های آینده دسترسی به این نوع اینترنت امکان پذیر شود اما فعلا مجموع محدودیت‌ها به ویژه از نظر فنی برای شرکت «اسپیس ایکس» وجود دارند که چنین چیزی را غیر ممکن می کند.

 

اگر توسعه استارلینک بر مبنای وعده‌هایی که داده شده، پیش برود، شاید این امکان در حالتی خوشبینانه تا سال آینده میلادی فراهم شود که مثلا با یک سیم‌کارت ساده بتوان از اینترنت ماهواره‌ای این شرکت استفاده کرد. این کار از نظر فنی ممکن است، اما هنوز این شرکت توانایی این کار را ندارد. و وقتی هم هم بتواند، چنین خدماتی به همکاری اپراتورهای موبایل در داخل کشور نیاز دارد.

 

کاری که استارلینک امروز می‌تواند انجام بدهد و از توییت ایلان ماسک، این‌طور به نظر می‌رسد که می‌خواهد برای ایران نیز انجام بدهد، این است که برای هر کس که «ترمینال استارلینک» را دارد، اینترنت بفرستد. «ترمینال استارلینک» شامل رسیور و دیش مخصوص این شرکت است که البته به نظر نمی رسد کسی در ایران این تجهیزات را در اختیار داشته باشد.

 

شرکت اسپیس ایکس، ویدئویی از مراحل نصب استارلینک در خانه منتشر کرده و می‌گوید این کار بسیار آسان است و نیاز به متخصص نیست.

 

با این اوصاف باید گفت امکان استفاده از استارلینک در مقطع فعلی وجود ندارد و هر آنچه در این باره می بینید و می خوانید عمدتا یک نوع فریب است.

source

توسط mohtavaclick.ir