نشریه «ویک» منتشر کرد؛

گسترش نوعی از روزنامه‌نگاری با نام «اسلایم صورتی» در آستانه انتخابات آمریکا برای جریانات سیاسی این کشور نگران‌کننده شده است.

روزنامه‌نگاری «اسلایم صورتی» چیست؟

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، با نزدیک‌شدن به انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا، یک جنبه تاریک از دنیای رسانه بیشتر از قبل خودنمایی می‌کند: نوع خاصی از وبسایت‌های اخبار جعلی که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مشروع به نظر برسند.

فراگیر بودن این سایت‌ها منجر به افزایش پدیده‌ای شده که در صنعت رسانه‌های خبری «روزنامه‌نگاری اسلایم صورتی» نام دارد. مشکلی که رفته رفته و با داغ‌شدن فضای رقابتی فراگیرتر و تشخیص اخبار واقعی از اخبار جعلی دشوارتر می‌شود.

 

این وب‌سایت‌های خبری جعلی که در هر دو جناح سیاسی دیده می‌شوند، در عین حال که صرفاً بر سیاست متمرکز نیستند، اما احتمالاً نقش مهمی در انتخابات ایفا خواهند کرد.

 

* روزنامه‌نگاری اسلایم صورتی چیست و چرا خبرنگاران را اینقدر عصبی می‌کند؟

 

به نوشته موسسه «پوینتر»، روزنامه‌نگاری «اسلایم صورتی» شبکه‌هایی را توصیف می‌کند که وبسایت‌های خبری جعلی هستند که به عنوان منابع قانونی اخبار محلی معرفی می‌شوند. 

 

در این شیوه کار رسانه‌ای، بسیاری از نشریات محلی به‌ویژه در شهر‌های کوچک، یا از کار افتاده‌اند یا برای زنده ماندن در تلاش هستند و وب‌سایت‌های موسوم به «اسلایم صورتی» به جای آنها ظاهر شده‌اند.

 

 

آنها اغلب با ادعای پوشش اخبار محلی و فرامحلی، گاهی اوقات از خلاء‌های خبری سوء استفاده می‌کنند. همچنین برخلاف روزنامه‌های واقعی، روزنامه‌نگاری «اسلایم صورتی» بیشتر از طریق اتوماسیون شکل می‌گیرد.

 

*چند وبسایت «اسلایم صورتی» وجود دارد؟

 

 

تعداد دقیق این سایت‌ها مشخص نیست، اما شمار آنها قبل از انتخابات آمریکا در حال افزایش بوده و به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها از بین بروند.

 

بر اساس گزارش اخیر گروه دیده‌بان اطلاعات نادرست (NewsGuard) حداقل هزار و ۲۶۵ وبسایت قابل شناسایی وجود دارند که ادعا می‌کنند رسانه‌های خبری مستقل هستند، اما در واقعا نشریه‌های صورتی هستند.

 

بر اساس اعلام دانشگاه «نورث وسترن» فقط هزار و ۲۱۳ روزنامه محلی روزانه در آمریکا باقی مانده است. بر این اساس، اکنون تعداد نشریات موسوم به «اسلایم صورتی» در آمریکا بیشتر از نشریات محلی واقعی است که این امر توجه‌ها را به پیامد‌های انتشار اطلاعات نادرست رسانه‌ای معطوف کرده است.

 

*چه کسی پشت این وبسایت‌هاست؟

 

وبگاه خبری «آکسیوس» نوشت: در بین وب‌سایت‌های موسوم به «اسلایم صورتی» شناسایی‌شده در گزارش NewsGuard، هشت سازمان اصلی وجود دارد که از اکثر سایت‌های شناسایی‌شده پشتیبانی می‌کنند.

 

بر اساس این گزارش، بیشتر این سایت‌ها به دستور شبکه محافظه‌کار Metric Media ایجاد شده‌اند.

 

سازمان‌های دیگری که توسط «آکسیوس» به‌عنوان حامی وب‌سایت‌های «اسلایم صورتی» شناسایی شده‌اند عبارتند از Courier Newsroom و States Newsroom.
بنابر گزارش‌ها، هر دو این وبسایت‌ها از حامیان جناح چپ کمک‌های مالی دریافت می‌کنند. 

 

برخی از این خروجی‌های مبتنی بر روزنامه‌نگاری «اسلایم صورتی» به راحتی به عنوان رسانه اخبار جعلی قابل شناسایی هستند. 

 

بیشتر رسانه‌های «اسلایم صورتی» برخط هستند، اما روزنامه‌نگاری چاپی هم به صورت کاملا از این عارضه مصون نیست. 

آوریل گذشته، هیئت انتخابات ایالت «ایلینویز» از دادستان کل این ایالت درخواست کرد تا درباره یک نشریه تحقیق کند.

 

«شیکاگو تریبون» گزارش داد که نشریه‌ای به نام «مجله سیاسی DuPage» در سراسر این ایالت منتشر و به گونه‌ای طراحی شده که شبیه یک روزنامه واقعی باشد، اما در واقع بخشی از کمپین یک حزب راست افراطی به نام GOP بود.

source

توسط mohtavaclick.ir