مدیران در طول مدیریت خود با چالش‌ های متعددی رو به رو هستند. اتخاذ تصمیمات صحیح، هدایت تیم به سوی اهداف سازمانی و حفظ انگیزه در میان کارکنان، تنها بخشی از وظایف خطیری است که بر دوش یک مدیر قرار دارد. در این میان، مدیران قاطع با اتکا به مجموعه ‌ای از ویژگی‌ های منحصر به فرد، خود را از سایرین متمایز می ‌کنند و در مسیر رسیدن به موفقیت گام‌ های استوار تری بر می ‌دارند. در این مقاله ما درمورد ویژگی مدیران قاطع توضیح خواهیم داد.

مدیر قاطع چه کسی است؟

ویژگی مدیران قاطع

یکی از ارکان مدیریت موفق، توانایی در اتخاذ تصمیمات به‌ موقع و مبتنی بر اطلاعات کافی است. مدیران قاطع افرادی هستند که در مسیر تصمیم ‌گیری صحیح، به دنبال کسب اطلاعات مناسب می‌ باشند. آن‌ ها ضمن درک دانش و تخصص همکاران، گزارشگران مستقیم و مدیران ارشد، از این منابع برای تصمیم‌ گیری آگاهانه بهره می ‌گیرند.

در محیط کار، قاطعیت برای اجرای موثر برنامه ‌ها و دستیابی به اهداف تعیین ‌شده، نقشی کلیدی ایفا می ‌کند. مدیران قاطع، توانایی سنجش هزینه‌ های ناشی از تعلل و تاخیر در تصمیم ‌گیری را در مقابل هزینه‌ اتخاذ تصمیمات نادرست دارند. آن ‌ها ضمن آگاهی از این هزینه ‌های رقابتی، به سنجشی دقیق دست می ‌زنند. اما مهم‌ تر از همه این است که یک مدیر قاطع، تصمیماتی روشن اتخاذ می‌ کند.

ویژگی های مدیران قاطع

مسئولیت‌ پذیری

قاطعیت مهارتی است که به ندرت درباره‌ آن صحبت می ‌شود؛ اما برای رهبری موفق اهمیت ویژه ‌ای دارد. به‌ عنوان مثال آیا تا به حال با مدیری کار کرده ‌اید که نمی ‌تواند تصمیم بگیرد؟ کسی که همیشه از دیگران نظر می‌ خواهد، اما هرگز خود به نتیجه ‌ای نمی ‌رسد؟ اگر چنین تجربه ‌ای داشته اید به خوبی درک می ‌کنید که یک مدیر غیر قاطع چقدر می ‌تواند دلسرد کننده باشد. ویژگی های مدیران قاطع متنوع است. مدیران که قاطعیت بالایی دارند، مزایای زیادی برای شرکت به همراه می آورند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • مسئولیت‌ پذیری و پاسخگویی: مدیران قاطع، مسئولیت تاثیر تصمیمات خود بر سازمان و دیگران را بر عهده می ‌گیرند و متعهد به اجرای اقدامات لازم برای عملی کردن تصمیمات هستند.
  • اعتماد به نفس: مدیران قاطع پیام ‌های خود را با شفافیت و اعتماد به نفس ابلاغ می ‌کنند و همین امر باعث می‌ شود دیگران کمتر در تصمیمات آن ‌ها تردید کنند.
  • استواری در تصمیم‌ گیری: یک ویژگی مدیران قاطع استواری در تصمیم گیری است. قاطعیت به معنای خود رایی، لجاجت یا عجله نیست؛ بلکه به معنای توانایی در تصمیم ‌گیری واضح است. مدیران قاطع به دلیل اعتماد به قوه‌ درک خود، به ندرت تصمیمات ‌شان را تغییر می‌ دهند.

قاطعیت یک مهارت رهبری بسیار مطلوب، به ویژه در اداره‌ کسب‌ و کار است. افراد بسیار کمی حاضر هستند به کسی که بیش از حد فکر می ‌کند و در تصمیمات ابتدایی هم دچار تردید می ‌شود، اعتماد کنند.

چگونه مدیر قاطع تری باشیم؟

دریافت بازخورد

برای اتخاذ تصمیمات مشارکتی موثر و تبدیل شدن به یک مدیر قاطع، چند نکته‌ کلیدی وجود دارد:

  1.  اختصاص زمان کافی برای تحلیل

ویژگی مدیران قاطع این است که همیشه برای تحلیل به زمان کافی نیاز دارند تا بتوانند تصمیمی قطعی بگیرند. به همین دلیل شما نیز به عنوان یک مدیر باید یک بازه زمانی خاص را برای گرفتن تصمیمات خود در نظر بگیرید تا تصمیم نهایی خود را با قاطعیت اعلام کنید. برای این کار ضرب ‌الاجلی برای تصمیم‌ گیری تعیین کنید و این بازه‌ زمانی را به اطلاع تیم خود و حداقل یک فرد مورد اعتماد یا مربی برسانید تا همه بدانند که برای اعلام تصمیم شما چقدر زمان لازم است.

اگر ریسک ‌گریز هستید، از فرد مورد اعتماد یا مربی خود بخواهید تا شما را به چالش بکشد و زمان‌ هایی که روند تصمیم ‌گیری را به تعویق می ‌اندازید، به همراه دلایل آن را به شما گوشزد کند.

  1.  تشویق به مشارکت و دریافت بازخورد

از ویژگی مدیران قاطع این است که در کنار تصمیمات قطعی خود، نظر کارکنان خود را نیز درمورد نظرات خود می خواهند. شما نیز باید در صورت امکان، از تیم خود بازخورد بگیرید و دیدگاه‌ های افراد مختلفی که جزئی از بدنه‌ کسب ‌و کار هستند را جویا شوید و تنها فرد تصمیم گیرنده شرکت نباشید. این افراد می‌ توانند از بخش ‌های منابع انسانی، بازاریابی، فروش، تحقیق و توسعه یا عملیات باشند. این دیدگاه‌ ها می ‌توانند جنبه‌ های متفاوتی را آشکار کنند که به آن ‌ها توجه نکرده بودید. پیش از صحبت کردن، به دقت به بازخورد ها گوش دهید و فضایی ایجاد کنید که در آن، انتظار و قدردانی از بازخورد وجود داشته باشد.

  1.  به چالش کشیدن وضع موجود

در جلسات ماهانه‌ خود، وظیفه‌ به چالش کشیدن وضع موجود را به یک تیم یا فرد خاص محول کنید. در فرایند تصمیم‌ گیری ‌های مهم، حضور یک فرد مورد اعتماد ضروری است؛ این کار به شما اطمینان می دهد که در طول فرایند تصمیم ‌گیری، دیدگاهی جامع و همه جانبه وجود داشته باشد.

  1. شناخت تاثیر خود به عنوان مدیر

اگر می خواهید ویژگی مدیران قاطع را داشته باشید، باید تاثیر خود را به عنوان یک مدیر درک کنید. در نهایت و شاید مهم ‌تر از همه، شما باید تاثیر خود را به عنوان یک مدیر و تصمیم‌ گیر بشناسید. با صراحت و صداقت با دیگران ارتباط برقرار کنید و پشت اصطلاحات سازمانی پنهان نشوید. از دفتر کار خود خارج شوید و تا جایی که برنامه‌ کاری ‌تان اجازه می ‌دهد، در بخش ‌های دیگر و پروژه ‌های کارکنان مشارکت کنید. با رعایت اصول طلایی تعامل با کارکنان در تمام سطوح، با تک تک آن ‌ها با احترام و شایستگی ‌ای که شایسته‌ است رفتار کنید.

جمع بندی

مدیران قاطع با اتخاذ تصمیمات به ‌موقع و مبتنی بر اطلاعات، نقشی کلیدی در هدایت و رهبری سازمان ایفا می ‌کنند. این مدیران با درک عمیق از مفهوم قاطعیت، ضمن تجزیه و تحلیل دقیق راه‌ حل ‌ها و بررسی نظرات ذینفعان، به انتخاب ‌های نهایی و کارآمد دست می ‌زنند. مدیران قاطع مسئولیت پذیر و پاسخگو هستند و همیشه اعتماد به نفس بالایی دارند. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر به ویژگی مدیران قاطع اشاره کردیم.

source

توسط mohtavaclick.ir