در دنیای امروز، اینترنت به مثابه یک اقیانوس بی کران از اطلاعات عمل می کند. با چند کلیک ساده، می توانید به انبوهی از مقالات، وب سایت ها، ویدئوها و تصاویر دسترسی پیدا کنید. اما این فراوانی اطلاعات گاه می تواند طاقت فرسا و گیج کننده باشد.

یافتن اطلاعات دقیق و مورد نیاز در میان این حجم عظیم از داده ها، به مثابه یافتن یک سوزن در انبار کاه است. چه بسا بار ها با جست و جوی یک عبارت ساده، با انبوهی از نتایج بی ربط و غیر مفید رو به رو شده اید که نه تنها کمکی به شما نمی کنند، بلکه وقتتان را نیز تلف می کنند.

اما نگران نباشید! در این مقاله، روش هایی را برای آموزش وب گردی حرفه ای در اینترنت و یافتن سریع و آسان اطلاعات مورد نیازتان ارائه خواهیم کرد. با به کارگیری این راهکار ها، می توانید مانند یک کاوشگر ماهر، در میان امواج اطلاعات به جست و جو بپردازید و به گنجینه های دانش و آگاهی دست پیدا کنید.

چطور می توان جست و جوی حرفه ای و بهتری داشت؟

آموزش وب گردی حرفه ای

  1. بهترین موتور جست و جو را برای گشت وگذار در اینترنت انتخاب کنید

دنیای وب سرشار از اطلاعات است! موتور های جست و جو در حدود ۲۴۰ میلیون وب سایت فعال، محتوا را به شما تحویل می دهند. شاید به یک موتور خاص عادت کرده باشید. اما هیچ کدام از موتور های جست و جو بی نقص نیستند و هر کدام نقاط ضعف خودشان را دارند.

پرمخاطب ترین موتور های جست و جو گوگل، بینگ و یاهو هستند. معمولا صفحه نتایج موتور جست و جوی گوگل بیشتر از دیگر ابزارهاست و از نظر تعداد صفحات فهرست بندی شده، بهتر است

از طرفی دیگر، بینگ نتایج تکمیل خودکار گسترده تری دارد (موتور جست و جو سعی در محدود کردن جست و جوی شما دارد). یاهو نیز علاوه بر جست و جو، ارائه دهنده خدمات وسیعی مانند اخبار و خرید است.  موتور های جست و جوی دیگری مثل داک داک گو، اکوسیا و داگ پایل هم طرفدار های مخصوص به خود را دارند.

  1. از کلمات کلیدی خاص استفاده کنید

کلید واژه ها، واژه هایی هستند که برای پیدا کردن محتوا در اینترنت استفاده می شوند. اگر کلید واژه ها دقیق تر و بهتر باشند، الگوریتم موتور های جست و جو راحت تر می تواند اطلاعات مورد نظر را برای شما ردیابی کند. شما می توانید با اضافه کردن کلید واژه های خاص تر، جست و جو را محدودتر کنید.

  1. اصطلاحات جست و جوی خود را ساده کنید

برخی از  موتور هاي جست و جو در نتايج خود، کلماتی را که زياد استفاده می شوند، در نظر نمي گيرند. این کلمات معمولا حروف ربط هستند. وجود اين کلمه ها باعث می شود تا نتايج بيشتري از چيزي که نياز داريد داخل صفحه ببينيد

  1. از گیومه استفاده کنید

قرار دادن یک عبارت جست و جو داخل گیومه به موتور جست و جو دستور می دهد تا به طور خاص برای آن کلمه یا عبارت جست و جو کند.

  • آموزش وب گردی حرفه ای کلمات تک: اگر عبارت جست و جو کلمه ای تک باشد، استفاده از گیومه باعث حذف شدن تغییرات ریشه ای آن می شود. به عنوان مثال، اگر به دنبال کلمه «مدیر» بگردید، احتمالا نتایج زیادی برای کلماتی مانند «مدیریت»، «مستقیم» و «جهت» هم دریافت خواهید کرد. اما با تایپ کردن «مدیر» (با گیومه)، مطمئن می شوید که فقط نتایج مربوط به خود کلمه «مدیر» را دریافت می کنید.
  • آموزش وب گردی حرفه ای برای عبارت: اگر عبارت جست و جو یک جمله باشد، با استفاده از گیومه، موتور جست و جو به جای تک تک کلمات، به دنبال کل جمله می گردد. بنابراین، برای مثال، اگر بدون گیومه به دنبال عبارت «آموزش وب گردی حرفه ای» بگردید، نتایجی بر اساس تمام کلمات موجود در این جمله نمایش داده می شود. اما با قرار دادن این عبارت در گیومه، نتایجی را خواهید دید که کل عبارت «آموزش وب گردی حرفه ای» را شامل می شود.
  1. کلمات غیرمفید را حذف کنید

قرار دادن علامت منها (-) قبل از یک کلمه، آن کلمه را از نتایج جست و جو حذف می کند.

فرض کنید می خواهید در مورد بازاریابی اطلاعات کسب کنید اما به جای دیجیتال مارکتینگ و رسانه های اجتماعی، به دنبال تکنیک های بازاریابی سنتی هستید. با تایپ کردن «بازاریابی -دیجیتال» کلمه «دیجیتال» از نتایج جست و جو حذف می شود و پیدا کردن اطلاعات مورد نظر برایتان آسان تر می شود. همچنین می توانید با نوشتن «بازاریابی -دیجیتال -شبکه های اجتماعی» نتایج را حتی بیشتر فیلتر کنید. پس بهتر است کلمات  اضافي را از جست و جو هایتان حذف کنيد.

کلمات کلیدی خاص

  1. با استفاده از عملگر ها جست و جوی خود را دقیق تر کنید

علائم یا عبارات دیگری به نام عملگر ها وجود دارند که به شما امکان می دهند جست و جوی اینترنتی خود را به روش های هدفمند تری محدود کنید. در ادامه به بررسی چند مورد از آنها می پردازیم:

  • جست و جوی با علامت جایگزین: از علامت * به عنوان جایگزین برای یک کلمه ناشناخته استفاده کنید. برای مثال، جستجو برای «* آموزش وب گردی حرفه ای» نتایجی مانند بهترین آموزش، مفید ترین آموزش، کوتاه ترین آموزش و غیره را به همراه خواهد داشت. جستجوی با علامت جایگزین زمانی هم مفید است که متن کامل یک نقل قول را به خاطر نمی آورید.
  • جست و جوی ترکیبی: عملگر OR به شما امکان می دهد همزمان برای دو یا چند کلمه جست و جو کنید. زمانی که این کلمات بسیار شبیه به هم هستند، کاربرد بیشتری دارد. به عنوان مثال، با نوشتن «فروشOR خرده فروشی» صفحاتی را مشاهده خواهید کرد که در آنها از هر یک از این کلمات استفاده شده است، بدون اینکه نیاز باشد هر دو کلمه حتما با هم وجود داشته باشند. روش دیگر برای ترکیب جست و جو ها استفاده از AND است. این عملگر تضمین می کند که فقط نتایج جست و جویی را دریافت کنید که شامل دو یا چند کلمه باشد. برای مثال، جست و جوی «”کامپیوترهای اسمی” AND”شرکت دولوین”» فقط نتایج جست و جویی را ارائه می دهد که شامل نام هر دو شرکت باشد.
  • جست و جو در یک وب سایت خاص: هنگامی که عبارت Site: را به دنبال آدرس وب سایت مورد نظر خود و یک عبارت جست و جو تایپ می کنید، جست و جوی خود را به یک وب سایت محدود می کنید. بنابراین ( site:bizzone.ir اینستاگرام) تمام صفحاتی را از bizzone.ir نشان می دهد که حاوی عبارت «اینستاگرام» هستند.
  • یافتن وب سایت های مرتبط: یکی دیگر از عملگرهای مفید related: است. با تایپ کردن این عبارت قبل از آدرس وب سایتی که از قبل می شناسید – مانند related:bizzone.ir  نتایج جست و جوی شما مجموعه ای از وب سایت های مشابه bizzone.ir را ارائه می دهد.

تله های جست و جو

  1. از تله های جست و جو اجتناب کنید

هنگام جست و جوی آنلاین، مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از شرکت ها اکنون کارمندانی دارند که وظیفه آن ها بهبود دیده شدن آنلاین شرکت است. آن ها دائما متن وب سایت های خود را تغییر می دهند تا با رایج ترین کلمات کلیدی مطابقت داشته باشند – فرآیندی که به عنوان بهینه سازی موتور جست و جو seo  شناخته می شود.

در نتیجه، ممکن است سایت هایی که در بالای نتایج جست و جوی شما قرار دارند، سئوی بسیار خوبی داشته باشند، اما لزوما به این معنی نیست که بهترین محتوا را ارائه می دهند. بنابراین، حتی زمانی که بهترین عبارات جست و جو را وارد کرده اید، اغلب ارزش این را دارد که برای یافتن بهترین اطلاعات، نتایج جست و جوی خود را به طور کامل بررسی کنید

با توجه به حجم عظیم اطلاعاتی که اکنون در اختیار شما قرار دارد، باید در مورد اینکه چه چیزی معتبر است و چه چیزی صرفا یک نظر است، باهوش باشید. به عنوان مثال، برخی از وبلاگ ها بدون اینکه واقعا توسط متخصصان معتبر نوشته شده باشند، رتبه بالایی کسب می کنند. بنابراین، به دقت بررسی کنید که نویسنده هر اطلاعاتی که استفاده می کنید، فردی معتبر و ترجیحا وابسته به یک موسسه علمی، یک نهاد حرفه ای یا یک سازمان خبری معتبر باشد.

همچنین باید به تبلیغات پولی که ممکن است در بالای لیست نتایج موتور جست و جو ظاهر شوند، توجه داشته باشید، زیرا شرکت ها برای نمایش آنها هزینه کرده اند. این تبلیغات صرفا برای فروش به شما طراحی شده اند، که اگر به دنبال خرید هستید خوب است، اما برای جست و جوی عمومی می تواند یک مانع باشد.

جمع بندی

اینترنت دنیایی پهناور و گاهی اوقات گیج کننده است. برای پیدا کردن آنچه به دنبالش هستید، باید چند قدم اساسی برای آموزش وب گردی حرفه ای بردارید تا جست و جوی شما تا حد ممکن متمرکز و پربار باشد. در اینجا راهکار هایی برای یافتن بهترین و مرتبط ترین محتوا آورده شده است.

  • از چند موتور جست و جوی مختلف استفاده کنید: در واقع، به استفاده از چند موتور جست و جو عادت کنید، زیرا هر کدام نقاط قوت خاص خود را دارند.
  • از کلمات کلیدی خاص استفاده کنید: در انتخاب کلمات کلیدی تا جایی که می توانید دقیق باشید.
  • عبارت جست و جوی خود را ساده کنید: کلمات اضافه و غیرضروری را حذف کرده و از پسوند های غیرمهم اجتناب کنید.
  • از گیومه استفاده کنید: این کار جست و جو را به کلمات و عبارات خاص محدود می کند.
  • کلمات غیر مفید را حذف کنید: با استفاده از علامت منها (-) کلمات گیج کننده یا گمراه کننده را از جست و جوی خود حذف کنید.
  • جست و جوی خود را با استفاده از عملگرها دقیق تر کنید: از عملگرها برای جست و جو در سایت های خاص، سایت های مرتبط و ترکیبات خاصی از کلمات استفاده کنید.
  • از تله های جست و جو اجتناب کنید: اینترنت علاوه بر اینکه یک منبع خارق العاده است، یک ابزار فروش هم به حساب می آید. مطمئن شوید که فقط در صورت تمایل تبلیغات را مشاهده می کنید.

source

توسط mohtavaclick