تصور کنید وارد یک کتابخانه بسیار بزرگ شده اید که قفسه های بی شماری از کتاب با موضوعات مختلف در آن وجود دارد. شما در حصار انبوه عظیمی از اطلاعات هستید و نمی دانید آن چه که می خواهید در کدام قسمت وجود دارد. در این سناریو احتمالا دنبال کتابدار می گردید و با پرسیدن یک سوال از کتابدار آدرس کتاب مورد نظر خود را خواهید یافت. فضای دیجیتال نیز شباهت زیادی به کتابخانه دارد. حجم انبوهی از اطلاعات در پایگاه های داده، وب سایت ها و اپلیکیشن ها وجود دارد. در اینجاست که پرسش کوئری چیست ، اهمیت پیدا می کند.

کوئری چیست ؟ سفری به قلب دنیای دیجیتال

به طور کلی، کوئری (Query) از نظر لغوی به معنای یک درخواست رسمی است. در فضای دیجیتال درخواستی که کاربر برای دسترسی، بازیابی یا دستکاری اطلاعات ارسال می کند را کوئری می نامند. این درخواست می تواند یک عبارت ساده در موتور جست و جو باشد یا یک دستور SQL  در یک پایگاه داده و یا حتی فراخوان یک API.

انواع کوئری چیست ؟ | جست و جوی کارآمد

کوئری چیست

در فضای اینترنت، کوئری ها مانند یک کلید هستند که در های انبوهی از اطلاعات را برای ما باز می کنند و نیاز هایمان را برطرف می کنند. با وجود تنوع کاربرد و وظایف، دسته بندی کوئری ها بر اساس نوع درخواست، راهی بسیار کارآمد برای درک بهتر و انتخاب درست است. به طور کلی دو دسته اصلی کوئری وجود دارد که نقش اساسی در تعامل با سیستم ها ایفا می کنند:

  1. کوئری‌ های اطلاعاتی

همانطور که از نامشان مشخص است، هدف اصلی در این نوع از کوئری ها استخراج و بازیابی اطلاعات است. گویی که برای یافتن پاسخ خود سوال می پرسیم. کوئری های اطلاعاتی کاربرد های بسیار متنوعی دارند:

  • جست و جو در موتور های جست و جو: زمانی که شما در گوگل به دنبال «بهترین رستوران ژاپنی در تهران» می گردید، در اصل یک کوئری به آن موتور جست وجو گر ارسال می کنید. موتور جست و جو گر مانند گوگل با درک مفهوم کوئری ارسالی و بررسی نتایج، صفحات وب مرتبط با درخواست شما را نشان می دهد.
  • استعلام از پایگاه های داده: در یک سیستم بانکی، زمانی که کد ملی و رمز عبور را وارد می کنید می توانید جزئیات حساب از جمله موجودی حسابتان را بررسی کنید. در چنین کاری نیز شما از یک کوئری اطلاعاتی برای ارتباط با دیتابیس بانک استفاده کرده اید.
  • دسترسی به اطلاعات وب سایت: هنگامی که در یک سایت فروشگاهی اینترنتی به دنبال مشخصات یک محصول هستید، با کوئری های اطلاعاتی، جزئیات و اطلاعات مربوط به آن محصول را از پایگاه داده وب سایت استخراج می کنید.

به صورت کلی، هر باری که شما اراده می کنید که در گوگل سرچ کنید از قدرت کوئری های اطلاعاتی برای رسیدن به پاسختان بهره می برید.

موتور های جست و جو

  1. کوئری‌ های دستوری: مهندسی اطلاعات

برخلاف کوئری های اطلاعاتی که فقط هدفشان استخراج اطلاعات است، کوئری های دستوری وظایف بسیار مهم تری در مدیریت و دستکاری اطلاعات بر عهده دارند. با استفاده از چنین کوئری هایی شما به طور فعال بر اطلاعات سیستم اثرگذار خواهید بود.

کاربرد های اصلی کوئری های دستوری عبارت اند از:

  • حفظ و ذخیره اطلاعات: در یک پایگاه داده با کوئری های دستوری می توان اطلاعات جدید را وارد جداول کرد و در حافظه سیستم ذخیره نمود.
  • به ‌روز رسانی اطلاعات: ویرایش اطلاعات مشتری در یک سیستم بانکی یا تغییر قیمت یک محصول در فروشگاه آنلاین، نمونه هایی مهم از به روز رسانی اطلاعات با کوئری های دستوری است.
  • حذف: زمانی که فایلی را از کامپیوترتان پاک می کنید، در واقع با استفاده از یک کوئری دستوری حذف اطلاعات از سیستم را انجام می دهید.

نکته مهمی که باید بدانید، در برخی موارد یک کوئری می تواند ترکیبی از هر دو باشد؛ به عنوان مثال کوئری جست و جویی گوگل، علاوه بر بازیابی اطلاعات، ممکن است شامل دستوراتی برای مرتب سازی نتایج یا فیلتر کردن آن ها نیز باشد. با فهم بیشتر تفاوت ها و کاربرد های این دو دسته از کوئری ها می توانیم به صورتی هدفمند با سیستم های دیجیتال تعامل برقرار کنیم.

 نقش محوری کوئری چیست ؟

 نقش محوری

کوئری ها نقش اساسی ای در برقراری ارتباط با سیستم های دیجیتال ایفا می کنند. در ادامه به چند مورد از کاربرد های کلیدی کوئری اشاره می کنیم:

  • پایگاه های داده: سازماندهی اطلاعات با زبان کوئری

دیتابیس یا پایگاه داده مخزن عظیمی از اطلاعات است که برای سازماندهی و مدیریت حجم انبوه داده فراهم شده است. برای مدیریت چنین حجم داده ای نیاز به یک زبان مشترک است. این زبان مشترک همان زبان کوئری است. با استفاده از کوئری ها می توانیم اطلاعات را در پایگاه داده ذخیره، به روز رسانی، بازیابی و یا حتی پاک کنیم. رایج ترین زبان کوئری برای برقراری ارتباط با پایگاه های داده، زبان پرس و جوی ساخت یافته (SQL) Standard Query Language  است.

·         موتور های جست و جو: کوئری ها در دنیای وب

برای راحت بیشتر می توانید از جست و جوی صوتی گوگل استفاده کنید، با جست و جوی شما در واقع یک کوئری ارسال شده است. موتور جست و جو با درک معنا و فهم کوئری ارسالی شما نتایج موجود را به شما نمایش می دهد. هر چه کوئری دقیق و با کلمات کلیدی مناسب و نمایانگر منظور دقیق شما باشد نتایج نهایی مرتبط تر و با کیفیت بالا تر خواهد بود.

نکاتی برای نوشتن کوئری های دقیق برای دستیابی به نتایج بهتر

  • استخراج کلمات کلیدی مرتبط با موضوع
  • استفاده از عبارات دقیق و کامل (هر چه کوئری کامل تر باشد، موتور جست و جو منظور شما را بهتر درک می کند.)
  • اصطلاحات تخصصی موضوع خود را در کوئری به کار ببرید.
  • علائم نگارشی
  • استفاده از فیلتر های جست و جو برای محدود کردن نتایج

جمع بندی

کوئری ها ابزار هایی قدرتمند برای ارتباط با سیستم های دیجیتال هستند. با یادگیری زبان کوئری مانندSQL  می توانید به طور موثر و با جزئیات بیشتری با پایگاه داده ارتباط برقرار کنید. کوئری ها به طور کلی با پایگاه های داده و موتور های جستجو و یا API (Application Programming Interface)  و یا سایر سیستم ها در ارتباط هستند و اطلاعات مورد نیاز کاربر را نشان می دهند. آینده کوئری ها روشن و پویا است. با پیشرفت هوش مصنوعی و همچنین تحول دیجیتال، شاهد تحولی بسیار چشمگیر در دنیای کوئری ها خواهیم بود. در مقاله « کوئری چیست ؟ راهنمای جامع برای مبتدیان» سعی بر این بود تا اطلاعات کلی ای را به شما مخاطبان عزیز بدهیم. امید است این مقاله برای شما مفید واقع شود.

source

توسط mohtavaclick