به گزارش سینا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی در دومین جلسه رویداد ارائه شخصیت پارس آرا، ضمن تاکید بر دور اندیشی، بررسی و تحلیل و آسیب شناسی در طراحی شخصیت، تصریح کرد: در جوامع مختلف این اتفاق قدمت دارد، خلق شخصیت به عنوان یک ابزار مفید و موثر در ساحت فرهنگ، تمام بار آن چیزی که به عنوان محتوا و معنی باید به نسل جدید منتقل شود را به دوش میکشد.
خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، ضمن خیر مقدم و تسلیت ایام سوگواری شهادت اباعبدالله و یاران آن حضرت گفت: توجه به رویداد پارس آرا از چند جنبه دارای اهمیت است. در یک بخش به صورت جدی در حوزه مصرف فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان به عنوان ظرفیت ها و سرمایههای ما و نسل آینده جامعه اسلامی مواجه هستیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اعلام اینکه در حال به سربردن در فقر تولید محتوای فرهنگی و تامین آنچیزی که باید در سبد مصرفی قشر کودک و نوجوان قرار داشته باشد هستیم، بیان داشت: ذهن سیاستگذاران باید درگیر این موضوع باشد که آنچیزی که کودکان و نوجوانان ما به عنوان محصول فرهنگی مصرف می کنند چیست و چه نسبتی با پیشینه های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جامعه داشته و در چه موقعیتی قرار داریم.
خادمی مسائل مطرح شده را موضوعات ابتدایی در حوزه کودک و نوجوان در سراسر جهان عنوان کرد و اظهار داشت: توجه داشتن به این موضوع، ابداع ما نیست بلکه همهی جوامع نسبت به نسل آینده، امتداد حرکت تاریخی خود، بقا و ماندگاری خود و براساس توجه به سرمایههای انسانی میاندیشند، برنامه ریزی و حرکت میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: توجه به سامان بخشی محتوای تولید شده برای کودک و نوجوان در قالب محصولات فرهنگی قابل استفاده در اوقات فراغت و زیست آنها، به عنوان یک سوال اساسی که مرتبط با حوزهی فرهنگی عمومی است، وجود داشته و دارد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید براینکه کودک و نوجوان قشر و نسلی است که در فضای عمومی کشور زیست کرده و فرهنگ عمومی ما را میسازند، تصریح کرد: پدر و مادرهای ما، به مجموعه ای از ارزشها و هنجارهایی پایبندی داشته که به نسل آینده خود منتقل کردهاند و این انتقال ادامه دارد، پایه شکل گیری آنها به محصولات فرهنگی مصرف شده در کودکی و نوجوانی باز میگردد.
خادمی، موضوع بعدی را فضای تغییر و تحول در عرصه جهانی و در حوزه فضای مجازی عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به اتفاقات و رویدادهایی که با محوریت رسانه در جامعه جاری و ساری است و اشکال نوین رسانه ها که به واسطه ابزارهای مختلف در حال تثبیت شدن و کم کردن فاصله موجود در میان دنیای حقیقی و مجازی است.
وی ، حساسیت حوزهی فرهنگ عمومی را چیره شدن دنیا مجاز بر واقعیت دانست و بیان داشت: جوامع برای مصون ماندن در مواجه با ظرفیت جدید جهانی که حوزه رسانه در حال شکلگیری است باید بیاندیشند، تا در عین بهرهمندی از ظرفیت آنها، اندوختههای تاریخ فرهنگی و اجتماعی خود را حفظ،با خلق جدید در جهان ارائه و عرضه کنند.
خادمی موضوع خاص پارس آرا را شخصیت و خلق شخصیت عنوان و تصریح کرد: با دغدغه نسبت به محتوا، مخاطب، عرصه، میدان و ساحتی باید در آن کنشگری کنید پیوند بین آنها برقرار میشود، شخصیت و ضرورت خلق شخصیت در محتوا برای کودک و نوجوان با ابزار فرهنگ خواهید رسید.
خادمی در ادامه بیان داشت: پیشینهی حرکت ما در حوزه تولیدات فرهنگی برای خلق شخصیتهایی که بار فرهنگی و تاریخی خود را بر آنها سوار کرده و به عنوان ابزاری برای انتقال نظام ارزشهای جامعه ایرانی باشند، به تعداد انگشتان است،انیمیشنهای ساخته شده در دورههای جدید در راستا خلق شخصیت قرار دارند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی، فعال نمودن اتصال بین حوزه فرهنگ، اقتصاد و محتوا را به واسطه خلق و طرح شخصیت از طریق این رویداد و در یک زنجیره اعلام و تصریح کرد: اقتصاد فرهنگی که بسیار از آن نام برده میشود مستلزم توجه عمیق، جلب نظر و توجه متولیان حوزه فرهنگ به این موضوع و مسئله است.
وی، طرح فلسفه شکل گیری شورای فرهنگ عمومی کشور را ایجاد همافزایی میان دستگاهها اعلام و اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی نقطه هم افزا کردن تمام ارادههای فرهنگی است که به واسطه دستگاهها و نهادهای فرهنگی کشور وجود دارد و به این وسیله همهی این اراده و ظرفیتهای کنار هم قرار گرفته و عزمی برای انجام آن جزم شود.
source