مستند «حماسه تاج الشعرا» در ۱۵ قسمت هر شب ساعت ۲۰ پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ محمدرضا سرّاج زاده نویسنده و تهیه کننده مجموعه مستند تاج الشعرا، با حضور در استودیوی شبکه خبر، گفت:این مجموعه در مورد زندگی و زمانه شاعر معاصر و مذهبی مرحوم حاج عباس قلی یحیوی ملقب به تاج الشعرا از شاعران مرثیه سرای آذری زبان ایرانی اهل اردبیل است. اغلب سروده‌های وی به زبان ترکی آذری بوده و در سروده‌های خود از قالب شعری حماسی استفاده نموده‌است. تخلص او ابتدا «احقر» بود که بعدا به نام خانوادگی خود یعنی «یحیوی» تغییر داده است.

همچنین سیدمحمدکاظم موسوی تهرانی، کارگردان این مستند با بیان اینکه این مستند در ۱۵ قسمت تهیه و تولید شده ،یکی از خصوصیات مرحوم حاج عباس قلی یحیوی را تصویر سازی جزعی مینیاتوری وقایع عنوان کرد.
تهیه کننده این مستند، مدت زمان ساخت این مجموعه را ۳ سال و آغازی برای تولید مستند‌های دیگر دانست و افزود از امتیازات این مجموعه حضور پررنگ استاد عسگر شاهی اردبیلی (فیلسوف، عارف، ادیب و شاعر حسینی) همراه با اجرا‌های زنده یاد استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی در دهه‌های ۴۰ تا ۶۰ به همراه نقاشی‌های دکتر هاجر سلیمی نمین است. کارگردان این مستند با بیان اینکه مستند تاج الشعرا با زیرنویس فارسی و به صورت گفتگو محور تولید شده ادامه داد: در این مستند از آیین‌ها و مراسم سنتی اردبیل نیز استفاده شده ست.سرّاج زاده در مورد مصاحبه شوندگان برای تولید این مستند گفت: نخستین فردی که برای تولید این مستند انتخاب شدعسگر شاهی اردبیلی، شاعر و فیلسوف آذربایجانی بود که از کودکی در محله مرحوم حاج عباس قلی یحیوی زندگی می‌کرده است. حجه الاسلام شیخ مهدی حنایی کربلایی، عارف و استاد اخلاق نیز اشعار وی را ترجمه کرد.همچنین منوچهر صدوقی سها فیلسوف، عرفان‌پژوه، نویسنده و حقوقدان اهل اردبیل و  مهدی امین فروغی استاد درحوزه موسیقی و ادبیات نیز در تولید این مستند همراهی کردند.
وی در مورد دیگر مستند‌هایی که در آینده تولید خواهد شد به مستند مرحوم میرزا محمدصادق بیضاء اردبیلی، مرحوم رحیم منزوی پدر شعر آیینی اردبیل و استاد انور اشاره کرد.مستند «حماسه تاج الشعرا» تولید جدید شبکه مستند سیما است که در ۱۵ قسمت ۳۶ دقیقه‌ای در ایام محرم هر شب ساعت ۲۰ و تکرار ساعت ۴ و ۱۰ پخش می‌شود.

 

source

توسط mohtavaclick.ir