لاتین آمریکن پست:

لاتین امریکن نوشت: ماجرای خانم «کَت تورِس» اینفلوئنسر (چهره مشهور مجازی) برزیلی، که به اتهام قاچاق انسان به ۸ سال زندان محکوم شده، نشان می دهد اعتماد کردن به افراد به صرف شهرت، تا چه حد خطرناک است.

قاچاق انسان توسط اینفلوئنسر برزیلی، تاریکی‌های این صنعت را افشا کرد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از لاتین‌آمریکن پست، هنگامی که دو زن جوان برزیلی در سپتامبر ۲۰۲۲ ناپدید شدند، خانواده‌های آنها و ماموران اف‌بی‌آی جستجو برای یافتن آنها را در سراسر آمریکا آغاز کردند. تنها چیزی که آنها می‌دانستند این بود که این دو زن با «کت تورس» زندگی می‌کردند.

 

«تورس» اکنون به جرم قاچاق انسان و بردگی یکی از آن زنان به ۸ سال زندان محکوم شده است. آنطور که سرویس جهانی بی‌بی‌سی اعلام کرده، اتهاماتی علیه «تورس» درباره زن دوم هم مطرح شده است.

 

چگونه شخصیت معروفی که با «لئوناردو دی‌کاپریو» بازیگر سرشناس آمریکا مهمانی برگزار می‌کرد و تصویرش روی جلد مجلات بین‌المللی بود، طرفدارانش را به سمت استثمار جنسی سوق داد؟

 

زنی به نام «آنا» که یکی از قربانیان «کت تورس» بوده، درباره فعالیتش به عنوان یکی از دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام او در سال ۲۰۱۷ می‌گوید: او برای من به نوعی انگیزه و امید بود.

 

او می‌گوید جذب مسیری شده که «کت تورس» با طی آن از محله زاغه‌نشین «فاولا» در برزیل به حضور در کنار بازیگران هالیوود رسیده است.

 

«آنا» ادامه می‌دهد: اینگونه به نظر می‌رسید که «کت تورس» بر خشونت در کودکی، سوء استفاده و تمام تجربیات آسیب‌زا غلبه کرده است.

 

«آنا» که در سال ۲۰۱۹ به نیویورک مهاجرت کرد تا به عنوان دستیار «کت تورس» فعالیت کند، اعلام کرده که خودش در وضع نابسامانی بوده و از دوران کودکی زندگی توأم با خشونتی را پشت سر گذاشته است.

 

«کت تورس» به‌تازگی زندگینامه خود را در کتابی با عنوان «A Voz» (صدا) منتشر کرده و در آن مدعی شده که به دلیل قدرت معنوی‌اش می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند؛ ادعایی که باعث شد رسانه‌های معتبر برزیل بار‌ها با او مصاحبه کنند.

 

«آنا» می‌گوید: من هر چیزی که از «تورس» دیدم، معتبر به نظر می‌رسید، چون تصویر او روی جلد مجلات بود و در کنار افراد مشهوری مانند «دی‌کاپریو» دیده می‌شد. 

 

قدرت دستکاری نفوذ

 

آنچه «آنا» را مجذوب «تورس» کرده بود، بیشتر به اظهارات او درباره معنویت مربوط می‌شد. «آنا» نمی‌دانست که داستان‌های به‌ظاهر الهام‌بخش «تورس» با تلفیق حقیقت و دروغ ساخته و پرداخته شده است.

 

«لوزر تورسکی» یکی از نزدیکان سابق «تورس» در گفتگو با بی‌بی‌سی اعلام کرده از زمانی که دوستان هالیوودی «تورس» او را با مواد توهم‌زا آشنا کردند، او دیگر هرگز شبیه قبل نشد. 

 

وب‌سایت خدمات سلامتی «تورس» با این شعار مشتریانش را جذب می‌کند: «عشق، پول و عزت نفس؛ چیزی که همیشه آرزویش را داشتید.» 

 

او در وب‌سایتش ویدئو‌هایی منتشر می‌کند و توصیه‌هایی درباره روابط فردی، سلامتی، موفقیت تجاری و معنویت از جمله هیپنوتیزم، مدیتیشن و حتی برنامه‌های ورزشی ارائه می‌دهد.

 

مشتریان این وب‌سایت با پرداخت ۱۵۰ دلار بیشتر می‌توانند وقت مشاوره‌های ویدئویی انحصاری و خصوصی با «تورس» رزرو کنند؛ او ادعا می‌کند که می‌تواند در این ارتباط ویدئویی هر یک از مشکلات مشتریانش را حل کند.

 

«آماندا» یکی دیگر از مشتریان «تورس» است که می‌گوید او همیشه احساس خاصی به من می‌دهد و به همین دلیل همه تردیدها، سؤال‌ها و تصمیم‌هایم را اول با او در میان می‌گذارم تا بتوانیم با هم تصمیم بگیریم.

 

واقعیت تاریک پشت زرق و برق

 

به نظر می‌رسد که اقدامات اینفلوئنسر برزیلی جنبه تاریکی هم داشت. «آنا»، «آماندا» و سایر دنبال‌کنندگان «کت تورس» می‌گویند که هر کاری که او پیشنهاد می‌کند را انجام می‌دهند، اما از دوستان و خانواده خود دوری می‌کنند.

 

«تورس» در سال ۲۰۱۹ از «آنا» خواست که به نیویورک برود تا به عنوان دستیار او کار کند و او هم موافقت کرد. این در حالی است که «آنا» در دانشگاهی در ایالت بوستون آمریکا در رشته علوم تغذیه تحصیل می‌کرد، اما با پیشنهاد «تورس» تصمیم گرفت به صورت مجازی درس بخواند. او می‌گوید که در آن زمان پیشنهاد «تورس» برای مراقبت از حیواناتش، پخت‌و‌پز، شستن لباس‌ها و نظافت منزل او را به ازای دریافت حدود ۲ هزار دلار در ماه پذیرفته است.

 

تحقیقات اف‌بی‌آی نشان داد که «تورس» از نفوذ خود برای استثمار زنان جوان و آسیب‌پذیر استفاده کرده و آنها را در موقعیت‌هایی که کنترل کمی بر زندگی‌شان داشتند، به‌کار می‌گرفته است.

 

ظاهر پر زرق و برق زندگی «تورس» در واقع پوششی تیره بود تا کسانی را که برای راهنمایی و حمایت از او کمک می‌خواستند، شکار کند.

 

پرونده «تورس» موجی از شوک‌زدگی را در میان طرفداران اینفلوئنسر‌ها ایجاد و سؤالات جدی درباره مسئولیت کسانی که چنین نفوذی بر دنبال‌کنندگان خود دارند، ایجاد کرده است. 

 

فراخوانی برای پاسخگویی

 

صدور حکم محکومیت «کت تورس» گامی مهم به سوی عدالت برای قربانیان او است، اما در عین حال بر نیاز فوری به پاسخگویی بیشتر در دنیای افراد تأثیرگذاران در شبکه‌های اجتماعی تأکید می‌کند. این امکان که افراد می‌توانند در فضای مجازی به یک شخصیت شناخته‌شده تبدیل شوند و افراد زیادی را جذب خود کنند، منجر به افزایش فرهنگ اینفلوئنسری شده است. این رویه همچنین آسیب‌پذیری کسانی که برای تقلید و الهام‌گرفتن از این چهره‌ها به سمت آنها کشیده شده‌اند را نیز آشکار کرده است. زرق و برق و موفقیتی که به صورت مجازی به نمایش گذاشته می‌شود، معمولا واقعیت‌های پیچیده و گاهی خطرناک را در پس پرده دارد به همین دلیل، بررسی دقیق اقدامات و پیام‌هایی که این افراد در صفحات مجازی‌شان تبلیغ می‌کنند، ضروری است.

 

پرونده «تورس» به‌عنوان یک نمونه یادآوری می‌کند که همه‌چیز آنطور که در شبکه‌های مجازی به نظر می‌رسد، نیست و به همین دلیل تأثیر شخصیت‌های مشهور در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند عواقب عمیق و گاه ویرانگری داشته باشد.

 

داستان غم‌انگیز «کت تورس» و قربانیانش، بر نیاز به هوشیاری و مسئولیت‌پذیری در عصر دیجیتال تأکید دارد. در حالی که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ابزاری قدرتمند برای ارتباط و آموزش باشند، اما ظرفیت سوءاستفاده نیز دارند. هواداران باید به شخصیت‌های مورد توجه خود آگاهانه نگاه کنند و اینفلوئنسر‌ها هم باید در قبال اعمال خود پاسخگو باشند.

 

این پرونده زنگ خطری برای صنعت اینفلوئنسری و هواداران آن است. این نمونه به ما یادآوری می‌کند که می‌تواند واقعیت بسیار تاریک‌تری پشت تصاویر و پست‌های جذابی که به دقت برای انتشار در فضای مجازی انتخاب شده‌اند، وجود داشته باشد. 

 

با روشن‌کردن ابعاد این موضوعات، می‌توانیم به سمت شبکه‌های اجتماعی ایمن‌تر و پاسخگوتر حرکت کنیم؛ جایی که از نفوذ برای تغییرات مثبت استفاده می‌شود، نه برای استثمار.

source

توسط mohtavaclick.ir