سی‌ان‌ان:

واکنش ضعیف صنعت شبکه‌های اجتماعی در این هفته به ترور دونالد ترامپ، بخشی از یک تغییر هدفمند و کنترل فعالانه فضای مجازی به‌ویژه در مواجهه با لفاظی‌های خطرناک بود.

هرج‌ومرج شبکه‌های اجتماعی پس از ترور ترامپ، یک آشفتگیِ خودساخته است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سی‌ان‌ان نوشت:سه سال پیش، سکو‌های آنلاین بزرگ از جمله متا، توییتر و یوتیوب برای جلوگیری از گسترش مجازی در ۶ ژانویه، برای تعلیق هزاران حساب کاربری که دروغ‌های انتخاباتی را تبلیغ می‌کردند و نیز حذف پست‌های مبلغ این اقدامات، سریع دست به کار شدند. 

 

اما در مقابل، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در چند روز گذشته با ادعا‌های نادرست درباره سوءقصد به جان ترامپ، از گمانه‌زنی‌های بی‌اساس چپ مبنی بر اینکه این حادثه برای منافع سیاسی خود ترامپ «طرح‌سازی» شده، پر شده است. تئوری‌های توطئه جناحی که به دروغ نشان می‌دهند عوامل دولتی یا شاید خود شخص جو بایدن به نحوی این حمله را سازماندهی کرده بودند.

 

به نوشته سی‌ان‌ان، این حادثه صحنه‌سازی نشده بود. سرویس مخفی آمریکا آن را یک سوء قصد توصیف کرده و وزارت امنیت داخلی از آن به عنوان یک شکست امنیتی یاد کرده است. دستگاه‌های امنیتی همچنان به دنبال کشف انگیزه تیرانداز هستند و بایدن خشونت سیاسی پس از این حمله را محکوم کرد و متعهد شد که تحقیقات مستقلی در مورد نقص امنیتی نیز انجام دهد.

 

مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ فناوری اظهارات بایدن را تکرار کرده‌اند. اما در میان سیل نظریه‌پردازی‌های توطئه، رسانه‌های اجتماعی تا حد زیادی درباره نقش خود در نحوه پرداخت مجازی به آن سکوت کرده‌اند که همین نشان‌دهنده انحراف شدید از رویکرد عملی قبلی آنهاست؛ کاری که می‌تواند خطر تشدید درگیری بیشتر را به همراه داشته باشد.

 

هیچ‌یک از رسانه‌های اجتماعی آمریکا به سؤالات سی‌ان‌ان در چند روز اخیر درباره اقداماتی که در واکنش به انتشار اطلاعات نادرست درباره تیراندازی در تجمع حامیان ترامپ پاسخ ندادند. 

 

متا، گوگل، تیک تاک و ایکس پاسخی ندادند. سکوت این پلتفرم‌های فناوری نشان می‌دهد که غول‌های صنعت در سه سال گذشته چگونه به‌طور قابل‌توجهی درباره آزادی بیان، امنیت فضای برخط و بی‌طرفی سیاسی تغییر جهت داده‌اند.

 

«عمران احمد» مدیرعامل مرکز مقابله با نفرت دیجیتال (CCDH)، یک گروه ناظر رسانه‌های اجتماعی که از مقررات سخت‌گیرانه‌تر حمایت می‌کند، گفت: آنچه که مردم در لحظات پس از حمله به ترامپ در رسانه‌های اجتماعی تجربه کردند، نشانه‌ای از آینده سکوهاست. 

 

احمد گفت: این باید نشانه‌ای باشد که ماه‌های پیشِ رو در رسانه‌های اجتماعی به اندازه چند روز گذشته ناسازگار، احمقانه و گیج‌کننده خواهد بود.

 

چگونه به اینجا رسیدیم؟

 

مجموعه‌ای گیج‌کننده از عوامل با هم ترکیب شده‌اند تا محیط اطلاعاتی سمی امروز را ایجاد کنند.

 

واضح‌تر از همه، خرید ایکس (توییتر) توسط ایلان ماسک، آنچه که زمانی اصلی‌ترین رسانه اجتماعی برای دریافت اخبار فوری بود را به پلتفرمی درهم و کمتر قابل اعتماد تبدیل کرده است.

 

محققان گفته‌اند که ماسک تصمیم‌های متعددی درباره تأیید حساب، پرداخت‌ها به تولیدکنندگان محتوا و اجازه‌دادن به افراد در این پلتفرم گرفته که توانایی کاربران را برای اعتماد به یکدیگر و آنچه در این شبکه اجتماعی می‌بینند، کاهش داده است. او با وادار کردن محققان به پرداخت هزینه‌های نجومی برای دسترسی به داده‌های پلتفرم، موانعی را برای پاسخگویی مستقل ایجاد کرده است.

 

کاربران ایکس اکنون برای انتشار تحریک‌آمیزترین و جذاب‌ترین محتوا صرف نظر از درستی یا نادرستی آن، پاداش مالی دریافت می‌کنند. اگرچه ماسک ویژگی حقیقت‌سنجی مبتنی بر کاربران ایکس و یادداشت‌های اجتماعی را به عنوان سدی در برابر اطلاعات نادرست معرفی کرده، اما به‌دلیل کُندی و بی‌اثر بودن شبکه اجتماعی‌اش مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

روز سه‌شنبه، مرکز مقابله با نفرت دیجیتال (CCDH)، تحقیق جدیدی را منتشر کرد که نشان می‌دهد از ۱۰۰ پست در ایکس درباره تیراندازی به ترامپ، فقط ۵ مورد حاوی نظراتی است که ادعای نادرست را رد می‌کند. طبق گزارش این مرکز، این پست‌ها روی هم رفته بیش از ۲۱۵ میلیون بازدید در شبکه اجتماعی ایکس به دست آوردند. 

 

بلافاصله پس از اینکه ماسک این سکو را خرید، شکاف‌های عمیق بر اعتماد و تیم ایمنی شرکت که مسئول حفاظت از آن بودند، تأثیر گذاشت و ماسک در نهایت شورای اعتماد و ایمنی کارشناسان خارجی توییتر را حذف کرد.

 

اما ایکس در کاهش اعتماد و ایمنی تنها نبود. شرکت‌ها برای توجیه اخراج‌های گسترده که در برخی موارد به تیم‌های اعتماد و ایمنی ضربه زده است، به شرایط سخت اقتصاد کلان اشاره کردند.

 

«بایبارس اورسِک» مدیرعامل سازمان حقیقت‌سنجی Logically Facts در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت که این تغییرات و سایر تغییرات رسانه‌های اجتماعی، کار با آنها را در چند سال اخیر چالش‌برانگیزتر کرده است.

 

اورسِک افزود: مایه نگرانی است که می‌بینیم برخی سکو‌ها به جای اجرای سیاست‌های شفاف و مقیاس‌پذیر برای حفاظت از آزادی بیان و حفظ محیط اطلاعاتی امن، فاصله‌گرفتن از گفتمان سیاسی را انتخاب کرده‌اند.

 

این فقط تصمیمات تجاری خود شرکت‌ها نیست که این تغییر را هدایت می‌کند. از زمان انتخابات سال ۲۰۲۰، محققانی که سکو‌های دیجیتال را مطالعه می‌کنند، گزارش داده‌اند که مورد آزار و اذیت و ارعاب قرار گرفته‌اند. حتی در برخی موارد قانون‌گذاران آمریکایی ادعا می‌کنند بخشی از یک کارزار فشار تحت مدیریت دولت برای بی‌اثر کردن سخنرانی جناح راست در رسانه‌های اجتماعی هستند.

 

برخی محافظه‌کاران گفته‌اند که برای سال‌ها، دولت آمریکا در جلسات و ارتباطات منظم با شبکه‌های اجتماعی، سکو‌ها را درباره ویروس کووید-۱۹ و اطلاعات نادرست انتخاباتی تحت فشار قرار داده است؛ کاری که نقض حقوق متمم اول آمریکایی‌ها است.

 

این ادعا‌ها در سال جاری در دادگاه عالی به اوج خود رسید؛ جایی که اکثریت حاضران از گفتن اینکه تلاش‌های دولت برای متقاعد کردن سکو‌ها و حذف پست‌ها خلاف قانون اساسی است، خودداری کردند.

 

این تصمیم عملاً به این معنی است که دولت آمریکا می‌تواند در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ به تهدید‌های اطلاعات نادرست علیه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی ادامه دهد، اما هنوز تصمیم‌گیری با شرکت‌هاست که با این اطلاعات چه کنند. 

 

همه اینها چگونه در روز شنبه انجام شد؟

 

مجموعه‌ای از همه این عوامل منجر به ایجاد شرایط مناسب برای یک گرداب اطلاعاتی نادرست پیرامون تلاش برای ترور ترامپ شد.

 

این حادثه تقاضای شدیدی برای دریافت اطلاعات را برانگیخت. رسانه‌های اصلی که مراقب بودند فقط اخبار معتبر را گزارش کنند، در ابتدا کُندتر از سرعت سرسام‌آور گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌های اجتماعی حرکت کردند. این منجر به چیزی شد که محققان آن را خلأ اطلاعات می‌نامند: شکاف بین آنچه که مطرح شده و آنچه مخاطبان می‌خواهند بدانند.

 

«لورا ادلسون» استادیار علوم کامپیوتر در دانشگاه «نورث ایسترن» در این باره گفت: عقب‌نشینی «متا» از تبلیغ محتوای خبری احتمالاً به خلأ اطلاعات کمک کرده است، زیرا نتوانسته گزارش‌های معتبر را به اندازه کافی بالا ببرد و احتمالاً کاربران را به سمت نظریه‌پردازان توطئه در سایر سکو‌ها سوق داده است.

 

به گفته او، این تصمیم بر مبادلات دشوار مدیریت یک اکوسیستم اطلاعاتی در حال حرکت تاکید دارد.

 

«بایبارس اورسِک» مدیرعامل سازمان حقیقت‌سنجی Logically Facts هم تاکید کرد که تعدیل‌نشدن محتوای دقیق در ایکس منجر به گسترش اطلاعات نادرست شده است، در حالی که استراتژی محافظه‌کارانه‌تر متا منجر به اطلاعات فوری کمتر چه تأییدشده و چه تأییدنشده شده است.

 

وبسایت «ورج» گزارش داد که به نظر می‌رسد متا گزارش رسانه‌های خبری درباره تیراندازی در نتایج جستجوی فیسبوک را منتشر می‌کند، اما به طور متناقض محتوای مرتبط با توطئه را در بالای موضوعات پرطرفدار خود در Threads برای این حادثه نشان می‌دهد.

 

بر این اساس، تیک تاک هم به عنوان یک منتشرکننده کلیدی اطلاعات نادرست ظاهر شد، زیرا الگوریتم آن ویدئو‌هایی را که فکر می‌کرد مورد توجه کاربران است، به جای اطلاعات معتبر نمایش می‌داد.

 

این نشان می‌دهد که ایکس همچنان پلتفرم انتخابی کاربران برای دنبال‌کردن اخبار در فضای مجازی است، حتی اگر کیفیت اطلاعات کاهش یابد.

 

انتشار تقریباً فوری روایت‌های دروغین طرفدار و ضدترامپ بعد از تیراندازی نشان می‌دهد که چگونه آمریکایی‌ها آماده‌اند تا بدون توجه به حقایق، به یک رویداد از دریچه‌های کاملاً متفاوت نگاه کنند.

 

برخی از محققان می‌گویند اشتیاق مردم هوادار جناح راست و چپ آمریکا در پذیرش اخبار و ادعا‌های گمراه‌کننده مرتبط با تیراندازی، نشانه نگران‌کننده‌ای برای گفتمان مدنی و دموکراسی در این کشور است.

 

«آلیسیا وانلس» مدیر پروژه محیط اطلاعاتی در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در حال تحقیق درباره چگونگی دریافت مردم از اطلاعات و فناوری‌هایی است که استفاده می‌کنند.

 

«وانلس» گفت: پس از اینکه فناوری‌های جدید نحوه تولید و اشتراک‌گذاری اطلاعات را توسط انسان‌ها تغییر می‌دهد، منجر به برخورد‌هایی با واقعیت‌های مختلف می‌شود که در آن حامیان جناح‌ها و ایدئولوژی‌های مختلف تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر برای متقاعد کردن مخاطبان انجام دهند. 

 

او هشدار داد که از نظر تاریخی، اگر تنش بین واقعیت‌ها قابل حل نباشد، اغلب منجر به خشونت می‌شود.

source

توسط mohtavaclick.ir