تا نام قورمه‌سبزی به گوشمان می‌خورد، همه به یاد همان دستور طبخ لذیذ و همیشگی مادرانمان می‌افتیم؛ غافل از اینکه طرز تهیه قورمه سبزی در شهرها و فرهنگ‌های مختلف ایرانی متفاوت است.

قورمه‌سبزی از اصیل‌ترین غذاهای کشورمان است که اکثر بانوان ایران‌زمین شیوه تهیه آن را می‌دانند و در عین حال، هر کدام دستور طبخ منحصربه‌خود را دارند.

در این مقاله با تیم تهیه غذای شرکتی ناریجه همراه شوید تا به شهرهای مختلف کشور سفر کنیم و طرز پخت قورمه سبزی هر شهر را بیاموزیم.

قورمه سبزی با چاشنی ادویه‌های جنوب

شهرهای جنوب ایران به ادویه‌جات مرغوبشان معروف هستند، حالا تصور کنید این ادویه‌جات بی‌نظیر با طعم بی‌نظیر قورمه‌سبزی ترکیب شوند. علاوه‌بر ادویه، تمایز دیگر قورمه‌سبزی جنوبی در سبزیجات آن است. مردم جنوب از جعفری، گشنیز، برگ چغندر، شنبلیله و شوید در تهیه قورمه‌سبزی استفاده می‌کنند.

در ظرفی دیگر گوشت، پیازداغ و ادویه‌جات به همراه لوبیا چیتی ترکیب و سرخ می‌شوند؛ سپس سبزیجات سرخ‌شده به این مهمانی اضافه می‌شوند. حالا ترکیب قورمه‌سبزی فقط کمی آب کم دارد تا آماده پخت شود.

قورمه سبزی شمال با طعم طبیعت

آب‌وهوای خوب و محصولات محلی به غذاهای شمال کشور طعم و مزه خاصی می‌بخشند. قورمه‌سبزی شمال هم از این قاعده مستثنا نیست؛ تمایز اصلی این غذا با سایر همتایان خود، استفاده از سبزیجات محلی و مرغوب است.

مردم شمال در طبخ قورمه سبزی از لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی استفاده می‌کنند. البته در خود شمال هم شیوه‌های مختلفی وجود دارد؛ مثلا مواد مورد نیاز برای تهیه قورمه سبزی گیلکی کمی متفاوت است. در بخش‌های بعدی با طرز تهیه قورمه سبزی گیلکی هم آشنا خواهیم شد.

اصالت با قورمه سبزی تهرانی

طرز تهیه قورمه سبزی بسیاری از مادران ایرانی، تهرانی است. گوشت سردست گوسفندی، لوبیا قرمز و سبزی خورشتی مواد اولیه برای تهیه این غذای خوشمزه هستند. استفاده از کره حیوانی در این دستور پخت توصیه شده است.

با مخلوط‌کردن مقدار یکسانی تره و جعفری و کمی شنبلیله، سبزی غذا حاضر می‌شود. در تهیه قورمه سبزی تهرانی ابتدا گوشت و پیاز به‌خوبی تفت داده شده و پس از نیم‌پزشدن، لوبیا و سبزی پخته به ترکیب آن‌ها اضافه می‌شود.

این غذا گزینه‌ای عالی و مورد پسند همه برای غذای پرسنلی هم محسوب می‌شود.

قورمه سبزی بوشهری؛ کمی جاافتاده‌تر!

source

توسط mohtavaclick.ir