یکی از معضلات بزرگ دانشجویان و دانش آموزان محصل مطالعه دروس و حفظ کردن آن هاست. یادگیری و حفظ دروس با حجم زیاد در شب امتحان می تواند بسیار دشوار باشد. به غیر از دانش آموزان و افراد محصل یادگیری مطالب برای سازمان های آموزشی نیز لازم و ضروری است. منحنی فراموشی ابینگهاوس با برنامه ریزی درست و مناسبی که دارد به شما کمک می کند تا حجم زیاد دروس خود را راحت تر هضم کنید. ما در این مقاله به منحنی فراموشی ابینگهاوس و تکنیک های ارتقا و حفظ حافظه خواهیم پرداخت.

تاریخچه منحنی فراموشی ابینگهاوس

منحنی فراموشی ابینگهاوس

منحنی فراموشی ابینگهاوس اولین بار توسط هرمان ابینگهاوس روانشناس آلمانی در سال 1885 مطرح شد. در سال 2015 تحقیقات مجددی در مورد این نمودار انجام گردید و نتایج مشابهی به دست آمد. تاثیرات هرمان ابینگهاوس بر روانشناسی تجربی غیرقابل انکار است. نظریه او بیان می کند که با گذشت زمان اطلاعات در حافظه ما کمرنگ خواهد شد و باید برای جلوگیری از فراموشی، اطلاعات بار ها و بار ها مجدد بررسی و مطالعه گردد. بنابراین در واقع منحنی فراموشی ابینگهاوس نحوه کاهش اطلاعات در حافظه ما را رسم می کند.

فرمول و عوامل موثر منحنی فراموشی ابینگهاوس

عوامل منحنی فراموشی

فرمول منحنی فراموشی ابینگهاوس: R = exp(=t/S)

  • (R) بازیابی حافظه
  • زمان
  • قدرت نسبی حافظه

حدود یک ساعت بعد از یادگیری، تا 50٪ از مطالب فراموش می ‌شود. روز بعد، تقریبا 70٪ از مطالب فراموش خواهد شد. و بعد از یک مدت طولانی شاید حدودا یک هفته، حدود 90٪ مطالب از یاد می روند.

ابینگهاوس معتقد بود که قدرت حفظ اطلات ذهن ما به عوامل زیر بستگی دارد:

  • اهمیت مطالب
  • عوامل فیزیولوژیکی
  • نحوه نمایش مطالب آموزشی
  • دشواری مطالب

تحقیقات نشان داده که انسان ها 50 درصد اطلاعات جدید خود را در مدت یک ساعت بعد از یادگیری فراموش می کنند. که در عرض 24 ساعت ​​به 70 درصد افزایش می باید. در واقع اطلاعات،  بیشتر در اولین ساعات یادگیری اتفاق می افتد.

عوامل موثر بر حافظه شامل موارد زیر است:

  • سن
  • محیط
  • وراثت
  • میزان تمرکز
  • احساسات

تکنیک های حفظ حافظه

تکنیک های حفظ حافظه

ابینگهاوس دریافت که مطالب زمانی که بر اساس دانش قبلی پایه ریزی شده باشد برای به خاطر سپردن در دسترس تر خواهد بود.

در ادامه این مطلب به معرفی چند تکنیک برای رهایی از فراموشی منحنی می پردازیم:

  • تکرار مجدد مطالب با فاصله معین

همان طور که اشاره شد ابینگهاوس متوجه شد که وقتی اطلاعات مرور می ‌شوند، به یاد آوردن آن ‌ها راحت تر است؛ بنابراین شما باید بعد از یادگیری مطالب، آن ها را در فواصل زمانی مختلف مرور کنید. این تکنیک به قدرت حفظ مطالب در ذهن شما را ارتقا می دهد و به تازه نگه داشتن اطلاعات در حافظه شما کمک می کند.

  • مطالب را ریز کنید.

اگر حجم مطالب و اطلاعات خود را کوچک تر کنید قابل درک تر و یادگیری مطالب آسان تر خواهد بود.

  • تست بازیابی مطالب

خودتان را بیازمایید، این روش باعث تقویت دانش شما در مطالبی که به یاد سپرده بودید خواهد شد. همچنین رضایت شخصی شما را از توانایی ذهنتان به دنبال دارد.

  • از تصاویر استفاده کنید.

یکی از بهترین روش ها برای کمک به حافظه بلند مدت استفاده از تصاویر مربوط به مطالب مورد مطالعه شماست. تصاویر می توانند به شما در درک و هضم اطلاعات کمک کنند.

  • تمرین کردن با فاصله معین

مطالب و اطلاعات خود را مجدد مرور کرده و فهم دانش خود را از موضوع یا مفهوم مورد نظر ارتقا دهید. با استفاده از این روش فشار کمتری بر شما وارد خواهد شد.

  • معنادار کردن اطلاعات

شما باید برای یادگیری بهتر مطالب و اطلاعات خود آن ها را نشانه گذاری کنید تا بهتر در ذهن شما جای بگیرد.

در واقع اگر بخواهیم به طور کلی توضیح دهیم، دو عامل اصلی باعث تقویت مطالب در حافظه شما خواهد شد:

همان طور که قبلا گفتیم هر چه مطالب را بیشتر تکرار و مرور کنیم، به همان میزان احتمال چسبندگی آن ها را به ذهن افزایش خواهیم داد.

  • معنادار بودن اطلاعات

 اگر بتوانید با اطلاعات جدید در ذهن خود و با مطالبی که از پیش می دانید، پیوند های مرتبط تر و معناداری برقرار کنید، اطلاعات جدید در حافظه شما بهتر حفظ خواهد شد.

یادگیری و حافظه فرایندی شخصی است و از فردی به فرد دیگر فرق دارد بنابراین یک نمودار منحنی فراموشی مشخصی برای همه وجود ندارد. مغز ما توانایی دارد زمانی که سرحال هستیم، به طور موثر تری اطلاعات حافظه را حفظ و بازیابی کند.

جمع بندی

  یادگیری و حفظ مطالب در حافظه می تواند چالش برانگیز باشد زیرا گاهی حجم مطالب و اطلاعات بسیار زیاد است و در نتیجه هضم آن دشوار خواهد بود.منحنی فراموشی ابینگهاوس نحوه کاهش اطلاعات در حافظه را ترسیم می کند. این نمودار برای اولین بار توسط هرمان ابینگهاوس در سال 1885 مطرح شد. با توجه به منحنی فراموشی ابینگهاوس، تمرین و مرور مطالب می ‌تواند فرایند یادگیری و بازیابی مطالب در حافظه را آسان کند. ما در این مقاله به منحنی فراموشی ابینگهاوس، تاریچه آن و برخی از عوامل موثر بر حافظه پرداختیم.

source

توسط mohtavaclick.ir