البته از آنجایی که هر دو ابزار هنوز در دست توسعه هستند، احتمالاً قابلیتها و ویژگیهای آنها در طول زمان تکامل خواهد یافت.
نسخهی اصلی SearchGPT چه زمانی منتشر میشود؟
درحالحاضر، SearchGPT در مرحلهی آزمایشی قرار دارد و به طور گسترده در دسترس عموم قرار نگرفته است. OpenAI میگوید فعلاً این نمونهی اولیه را با گروه منتخبی از کاربران و ناشران برای جمعآوری بازخورد و اصلاح محصول تست میکند.
اگر میخواهید کار با سرچ جیپیتی را امتحان کنید، میتوانید در فهرست انتظار صفحهی وب SearchGPT ثبتنام کنید (البته برای این کار به ساخت اکانت چت جیپیتی نیاز دارید).
OpenAI هنوز جدول زمانی خاصی برای دسترسی عمومی به این موتور جستوجو اعلام نکرده و بعید است نسخهی جهانی آن تا پایان سال ۲۰۲۴ منتشر شود. بهاحتمال زیاد ویژگیهای SearchGPT در طول سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بهتدریج با ChatGPT ادغام میشوند و بسته به آزمایش و بازخورد کاربران، نسخهی مستقل این موتور جستوجو پس از این مراحل معرفی خواهد شد.
آیا SearchGPT رایگان خواهد بود؟
در حال حاضر نسخهی آزمایشی سرچجیپیتی بهرایگان در دسترس ۱۰ هزار کاربر منتخب قرار گرفته، اما باتوجهبه هزینههای عملیاتی بالای مدلهای پیشرفته هوش مصنوعی، احتمالاً OpenAI در آینده راههایی را برای کسب درآمد از SearchGPT در نظر میگیرد.
رقابت SearchGPT و گوگل
سرچجیپیتی امیدوارکننده و هیجانانگیز بهنظر میرسد، اما شکی نیست که در این رقابت گوگل دست بالا را دارد.
گوگل طی چند دههی اخیر فهرست بینظیری از صفحات وب ایجاد کرده که امکان دسترسی به مخزن عظیمی از اطلاعات را فراهم میکند. بهعلاوه این شرکت با سرمایهگذاری در زیرساختها نهتنها جایگاه اول بازار موتورهای جستوجو را به دست آورده، بلکه جایگاه خود را در عادات کاربران نیز مستحکم کرده است و بسیاری از ما آن را موتور جستوجوی پیشفرض خودمان میدانیم.
معرفی SearchGPT ممکن است گوگل را به توسعهی موتور جستوجویی یکپارچه با جمنای سوق دهد
از طرف دیگر نقش اکوسیستم قدرتمند گوگل را هم نمیتوانیم نادیده بگیریم. ادغام موتور جستوجو با محصولات دیگری مانند گوگل مپس، یوتیوب و جیمیل باعث میشود کاربران تازهوارد، جدایی از این اکوسیستم را چالشی دشوار بدانند.
بااینحال ویژگیهای اصلی سرچ جیپیتی مانند تمرکز بر هدف کاربر و ارائهی پاسخهای مستقیم خلاصهشده، همانطور که فاصلهی بیشتری با روشهای اعلام نتایج موتورهای جستوجوی سنتی دارد، میتواند فضای جستوجوی کاربران را بهکلی متحول کند و ورق را به سود این موتور جستوجوی جدید هوش مصنوعی برگرداند.
سرچ جیپیتی با ارائهی تجربهی کاربری موفق، میتواند بخشی از سهم بازار گوگل را به خود اختصاص دهد، ولی بعید است گوگل هم هیچ واکنشی نشان ندهد و رویهی سابق خود را ادامه دهد. این شرکت پیشازاین هم برخی قابلیتهای هوش مصنوعی را به موتور جستوجوی خود افزوده؛ ولی آیا شاهد ادغام کامل جمنای در موتور جستوجوی گوگل خواهیم بود؟
چالشها و ملاحظات
اگرچه سرچجیپیتی مستقیماً با ناشران محتوا همکاری میکند، ویژگی پاسخ مستقیم به پرسشهای کاربران نگرانیهای جدیدی را در صنف فعالین وبسایتها به وجود آورده است. آنها با این ریسک مواجهند که در بسیاری از مواقع کاربران با پاسخهای خلاصهشدهی اولیهی سرچجیپیتی، به اطلاعات مورد نظرشان دست پیدا کنند و درنتیجه، ترافیک وبسایتهای منبع تاحد زیادی کاهش پیدا کند. این نگرانی دور از واقعیت به نظر نمیرسد و کارشناسان امیدوارند اوپنایآی در همکاری با ناشران محتوا، راهی برای رفع مشکل پیشنهاد دهد.
یکی دیگر از مسائلی که شاید نگرانی در مورد آن زودهنگام باشد، سوگیریهای بالقوه در پاسخهای هوش مصنوعی، اشاعهی اطلاعات نادرست و گمراهکننده و پیامدهای ردیابی تجزیهوتحلیل رفتار کاربر در زمینهی حریم خصوصی است.
مقایسه SearchGPT و دیگر موتورهای جستوجوی هوش مصنوعی
سرچ جیپیتی اولین موتور جستوجویی که نیست که با هوش مصنوعی تقویت شده و تلاش میکند نحوهی تعامل کاربران با اطلاعات آنلاین و رسیدن به پاسخهای مورد نظر آنها را تغییر دهد. کاربرانی که پیش از این تجربهی کار با Perplexity و AI Overviews را داشتهاند، ممکن است فکر کنند سرچ جیپیتی عملکرد مشابهی با این ابزارهای هوش مصنوعی دارد. به همین دلیل در این بخش نگاهی داریم به مهمترین وجوه تمایز این دو رقیب با سرچ جیپیتی.
هرچند پرپلکسیتی هم مانند سرچ جیپیتی پاسخهای مستقیمی به سؤالات کاربران میدهد و لینکهای منبع را نیز در اختیار مخاطب میگذارد، ولی از سمت ناشران محتوا مورد انتقاد قرار گرفته و به کپیبرداری خلاصههای محتوا متهم شده است.
در مقابل سرچ جیپیتی از ابتدا با کانالهای انتشار محتوا همکاری کرده و بدینطریق تلاش میکند پاسخهای معتبرتری به سؤالات کاربران بدهد. بهعلاوه برای افرادی که در تحقیقات خود به آخرین اطلاعات نیاز دارند، بهروز بودن پاسخهای این موتور جستوجو، مزیت قابل توجهی نسبت به Perplexity محسوب میشود.
source