اگر لباس آنلاین سفارش داده‌اید و احساس می‌کنید رنگ آن کاملاً با آنچه روی صفحه‌نمایش خود دیده‌اید مطابق نیست، احتمالاً مشکلی در نحوه‌ی کالیبره شدن مانیتور شما وجود دارد. کالیبره کردن مانیتور به تنظیم رنگ‌ها برای مطابقت با یک استاندارد کمک می‌کند و باعث می‌شود تصویر بهتر به‌نظر برسد. در این مطلب به شما یاد می‌د‌هیم که چطور مانیتور خود را کالیبره کنید تا به نور و رنگ مناسبی برسید.

تعریف کالیبره کردن مانیتور

کالیبره کردن مانیتور، فرآیند بهینه‌سازی خروجی رنگ مانیتور شما است. گاهی اوقات، با گذشت زمان ممکن است تنظیمات مانیتورها به‌هم بریزد. در این شرایط، با کالیبره کردن مانیتور می‌توانید روشنایی و کنتراست را برای نمایش تصویر با دقت رنگی مطلوب تنظیم کنید.

کالیبره کردن مانیتور به‌خصوص برای عکاسان یا طراحان گرافیک، اهمیت زیادی دارد. اگر مانیتور شما به‌درستی کالیبره نشود، آنچه روی صفحه می‌بینید احتمالاً خیلی دقیق نیست. برای مثال، ممکن است نقاط تاریک، تیره‌تر و نقاط روشن، درخشان‌تر به‌نظر برسند.

تصاویر روی صفحه‌نمایش کامپیوتر از پیکسل‌های مجزا تشکیل شده‌اند. هر پیکسل روی صفحه شامل سه زیرپیکسل (Subpixel) قرمز (R)، سبز (G) و آبی (B) است که به آن مدل رنگی آرجی‌بی (RGB) گفته می‌شود. با ترکیب و تغییر شدت نور زیرپیکسل‌های قرمز، سبز و آبی، صفحه‌نمایش می‌تواند میلیون‌ها رنگ مختلف تولید کند و به آن اجازه می‌دهد تصاویر را با دقت رنگ عالی نمایش دهد.

برای مثال، وقتی هر سه زیرپیکسل، نور را با شدت کامل می‌تابانند، باهم ترکیب می‌شوند و نور سفید تولید می‌کنند. وقتی هر سه زیرپیکسل خاموش می‌شوند، پیکسل سیاه به‌نظر می‌رسد. برای نمایش رنگ‌های خاص، یکی از پیکسل‌ها باید خاموش باشد. مثلا برای نمایش رنگ سرخابی، زیرپیکسل‌ها نور قرمز و آبی را با شدت کامل و بدون نور سبز ترکیب می‌کنند.

بااین‌تفاسیر، وقتی مانیتور به‌درستی کالیبره شود، دقیق‌ترین تصویر را نمایش می‌دهد، درغیراین‌صورت تصویر مشاهده‌شده ممکن است با آنچه که پرینت گرفته می‌شود یا روی مانیتور دیگری به‌نمایش در‌می‌آید، تفاوت داشته باشد.

نشانه‌های نیاز به کالیبره کردن مانیتور

با گذشت زمان توجه ما به وسایلی که استفاده می‌کنیم، کمتر می‌شود و این یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که بسیاری از ما کالیبره کردن مانیتور را از یاد می‌بریم و فرآیند تست مانیتور را انجام نمی‌دهیم. اگر حواستان جمع نباشد، به‌احتمال زیاد حتی متوجه کاهش تدریجی رنگ و روشنایی نخواهید شد.

روشنایی بیش از حد، سایه‌ی بیش از حد، تغییرات تدریجی رنگ و اشباع بیش از حد در تصاویر یا فیلم‌ها، علائمی هستند که نشان می‌دهند صفحه‌نمایش شما به کالیبره کردن نیاز دارد. اگر شک دارید، کالیبره‌ کردن مانیتورتان را شروع کنید تا از نتایج شگفت‌زده شوید.

مزایای کالیبره کردن مانیتور

کالیبره کردن منظم مانیتور، به‌خصوص برای افرادی که زمان زیادی را صرف ویرایش عکس‌ها می‌کنند، مزایای زیادی به‌همراه دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

افزایش دقت رنگ

یک مانیتور کالیبره‌شده تضمین می‌کند که رنگ‌های نمایش‌داده‌شده روی صفحه‌نمایش، تا حد امکان به رنگ‌های واقعی محتوای شما نزدیک هستند. این موضوع برای عکاسان و طراحان گرافیکی که به نمایش دقیق رنگ تکیه می‌کنند، بسیار مهم است.

کالیبره کردن به حفظ ثبات رنگ در مانیتورها و دستگاه‌های مختلف کمک می‌کند و تضمین می‌کند که کار شما در پلتفرم‌های مختلف یکسان به‌نظر می‌رسد.

اگر قصد چاپ کار خود را دارید، یک مانیتور کالیبره‌شده برای پیش‌بینی دقیق نحوه‌ی نمایش رنگ‌ها در چاپ ضروری است، در غیر این صورت چاپ‌های شما شبیه فایل‌های تصویری نخواهند بود. افزون‌براین، با کالیبره کردن مانیتور در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود؛ زیرا دائماً مجبور به چاپ مجدد تصاویر نخواهید بود.

کاهش خستگی چشم

آیا می‌دانستید که کالیبره کردن مانیتور می‌تواند به کاهش فشار چشم کمک کند؟ خستگی چشم یکی از مشکلات رایج این روزها است و بیشتر ما ساعت‌های طولانی مشغول کار با کامپیوتر هستیم. مانیتور با کالیبره‌ی ضعیف می‌تواند مشکلاتی برای چشم به‌وجود بیاورد.

آماده‌سازی قبل از کالیبره کردن مانیتور

قبل از شروع فرآیند، گرد و غبار مانیتور خود را تمیز کنید. توجه به نور محیطی مناسب هنگام کالیبره کردن مانیتور ضروری است. لازم نیست اتاق کاملاً تاریک یا خیلی روشن باشد و در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد. اگر مردد هستید، پرده‌ی اتاقتان را کنار بزنید یا لامپی روشن کنید.

مانیتور خود را حداقل نیم ساعت قبل از کالیبره‌کردن روشن کنید و مطمئن شوید که به‌صورت خودکار توسط سیستم‌عامل خاموش نمی‌شود. شاید لازم باشد در نزدیکی سیستم خود بمانید تا موس را به اطراف تکان دهید و از خاموش‌شدن صفحه جلوگیری کنید.

قبل از شروع کالیبره‌ کردن مانیتور، وضوح آن را به تنظیمات پیش‌فرض برگردانید. این تنظیمات ممکن است روی خود مانیتور، روی کیبورد یا در خود سیستم‌عامل وجود داشته باشد. برای آشنایی بیشتر می‌توانید دفترچه‌ی‌ راهنما یا وب‌سایت شرکت سازنده را بررسی کنید.

برای برگرداندن به تنظیمات پیش‌فرض از طریق خود سیستم‌عامل ویندوز، کافی است به Settings و System و Display بروید و Display resolution را روی Recommended (توصیه‌شده) تنظیم کنید. در Mac، به System preferences و Displays و تب Display بروید و رزولوشن را روی Default تنظیم کنید.

نحوه‌ی کالیبره کردن مانیتور در ویندوز

سیستم‌عامل‌های macOS و Windows دارای ابزارهای کالیبراسیون داخلی هستند. این ابزارهای رایگان باید اولین اقدام شما باشند. در جدیدترین نسخه‌های ویندوز، ساده‌ترین روش برای پیداکردن ابزار کالیبره کردن رنگ، نوار جست‌وجوی ویندوز است.

در ویندوز ۱۱، کلمه‌ی Calibrate را در نوار جست‌وجوی ویندوز بنویسید و از نتایج، گزینه Calibrate display color را انتخاب کنید. در ویندوز ۱۰، باید Color Calibration را جست‌وجو و انتخاب کنید. در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز، باید در بخش Display کنترل‌پنل، به دنبال ابزار Color Calibration بگردید.

آماده‌ سازی پیش از کالیبره کردن مانیتور

پس از جست‌وجو و بازشدن صفحه‌ی Display Color Calibration، دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا به بخش Adjust gamma برسید.

تنظیم مقادیر گامای مناسب

در این بخش می‌توان رنگ‌ها را تنظیم کرد تا تصویر واقعی‌تر به‌نظر برسد. گامای خیلی زیاد (high) یا کم (low)، رنگ‌ها و سایه‌ها را تغییر می‌دهد. با حرکت نوار لغزنده به‌کمک موس، تعادل مناسب بین مقادیر گاما را پیدا کنید.

تنظیم مقادیر گامای (gamma) مناسب برای کالیبره‌ کردن مانیتور

وقتی مقادیر گاما خیلی زیاد (high) است، نواحی خاکستری روشن‌تر به‌نظر می‌رسند و از طرفی دیگر، در مقادیر گامای خیلی کم (low)، نقاط سفید بیشتر به‌چشم می‌آیند. هنگامی که نقاط وسط قابل مشاهده نیستند و پس‌زمینه‌ی خاکستری تاحدودی قابل تشخیص است، به تعادل مناسب دست پیدا کرده‌اید. برای ادامه‌ی مراحل، روی گزینه‌ی Next کلیک کنید.

تنظیم روشنایی مناسب

میزان روشنایی صفحه‌نمایش بر نمایش رنگ در مانیتور تأثیر می‌گذارد. در این بخش، ابتدا سه عکس برای تنظیم روشنایی (brightness) مناسب نشان داده می‌شود.

تنظیم روشنایی (brightness) مناسب برای کالیبره کردن مانیتور

برای بهترین نتیجه، «X» در پس‌زمینه باید قابل مشاهده باشد؛ اما خیلی به‌چشم نیاید. افزون‌براین، کت‌وشلوار مرد باید جزئیات را بدون رنگ‌پریدگی نشان دهد. از دکمه‌های روی مانیتور خود، برای افزایش یا کاهش روشنایی استفاده کنید و Next را انتخاب کنید.

تنظیم نسبت کنتراست مناسب

نسبت کنتراست، تفاوت بین سفیدترین رنگ سفید و سیاه‌ترین رنگ سیاه را نشان می‌دهد. وقتی مقدار خیلی کم است، رنگ‌ها مات به‌نظر می‌رسند و اگر مقدار خیلی زیاد باشد، سیاه و سفید پوشش قوی دارند.

تنظیم نسبت کنتراست مناسب برای کالیبره کردن مانیتور

دقیقاً مانند روشنایی، کنتراست را با دکمه های روی مانیتور تنظیم کنید. نسبت کنتراست اغلب تحت عنوان Color است. سعی کنید بین رنگ‌های سرزنده‌، تعادلی ایجاد کنید. پس از انجام تنظیمات، با انتخاب گزینه‌ی Next به مرحله‌ی بعدی بروید.

تنظیم سطوح رنگ مناسب

سطوح رنگ مناسب را تنظیم کنید که شامل سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی است. تنظیمات مناسب زمانی است که تمام رنگ‌ها در یک سطح یکسان قرار داشته باشند. با اینکار از شدت زیاد رنگ تند که نمایشگر را از حالت طبیعی خارج می‌کند، جلوگیری می‌‌شود. درنهایت با انتخاب Next به مرحله‌ی بعدی بروید.

تنظیم سطوح رنگ مناسب برای کالیبره کردن مانیتور

تأیید یا بازیابی تنظیمات فعلی

پس از انجام مراحل، نمایشگر را با تنظیمات جدید مشاهده خواهید کرد. اکنون از شما پرسیده می‌شود که آیا از تغییرات راضی هستید یا می‌خواهید به تنظیمات قبلی برگردید. فقط زمانی‌که روی Current calibration کلیک کنید، تنظیمات ذخیره می‌شود. هنگامی‌که Previous calibration را انتخاب کنید، صفحه به‌طور خودکار به تنظیمات قبلی برمی‌گردد.

تأیید یا بازیابی تنظیمات فعلی (Current calibration یا Previous calibration)

نحوه‌ی کالیبره کردن مانیتور در مک

در عصر تولید محتوای دیجیتال، دقت رنگ‌های نمایش داده‌شده روی مانیتور از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌همین دلیل، مهم است که بدانید چگونه مانیتور خود را در مک کالیبره کنید. چه یک عکاس حرفه‌ای یا طراح گرافیک باشید و چه فقط به تماشا و لذت‌بردن تصاویر پویا علاقه داشته باشید، داشتن مانیتور کالیبره‌شده بسیار مهم است.

می‌توانید از ابزار کالیبراسیون داخلی برای کالیبره‌کردن مانیتور MacOS استفاده کنید؛ بنابراین مراحل زیر را پیش ببرید:

  • با کلیک کردن روی منوی Apple در گوشه‌ی سمت چپ بالای صفحه و انتخاب System Settings شروع کنید.
System Settings در منوی اپل
  • در پنجره‌ی System Preferences، روی Displays کلیک کنید.
انتخاب Displays برای شروع کالیبره‌ کردن مانیتور
  • در پنجره‌ی Display Preferences، به صفحه‌ی Colour Profile بروید.
انتخاب Color Profile
  • در اینجا، دکمه‌ی Customize را پیدا خواهید کرد. برای شروع فرایند کالیبراسیون روی آن کلیک کنید.
دکمه‌ی Customize به عنوان یکی از مراحل کالیبره‌ کردن مانیتور
  • پس از کلیک روی Customize، فهرستی از تمام نمایه‌های رنگی موجود را دریافت خواهید کرد. روی دکمه‌ی افزودن (+)  کلیک کنید تا Calibrator Assistant باز شود.
فهرستی از تمام نمایه‌های رنگی
  • برای ایجاد نمایه‌ی رنگ کالیبره‌شده‌ی خود، دستورالعمل‌های صفحه‌ی بازشده‌ی Display Calibrator Assistant را دنبال کنید. در این صفحه تصاویری نشان داده می‌شود که به شما کمک می‌کند روشنایی، کنتراست و رنگ نمایشگر را به‌درستی تنظیم کنید.
صفحه Display Calibrator Assistant برای کالیبره‌ کردن مانیتور
  • پس از انجام تنظیمات گام‌به‌گام، می‌توانید تغییرات را به‌عنوان یک نمایه‌ی جدید ذخیره کنید. ابتدا یک نام بنویسید تا بتوانید در آینده به‌راحتی آن را پیدا کنید.
  • در این مرحله، برای ذخیره‌ی نمایه روی Done کلیک کنید و تغییرات را در مانیتور خود ببینید.

کالیبره کردن مانیتور با استفاده از ابزارهای آنلاین

وب‌سایت‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند مانیتور خود را کالیبره کنید. این ابزارها می‌توانند درجه‌بندی دقیق‌تر یا سفارشی‌تری نسبت‌به ابزارهای داخلی ویندوز ارائه دهند.

مقاله‌های مرتبط:

وب‌سایتی رایگان برای اشتراک‌گذاری عکس است؛ اما برای تنظیم روشنایی و کنتراست مانیتور هم استفاده می‌شود. این وب‌سایت انواع رنگ‌های خاکستری را روی صفحه نمایش می‌دهد. توجه داشته باشید که تفاوت بین رنگ‌ها بسیار کم است و شما باید تنظیمات یا دکمه‌های مانیتور را به میزانی تغییر دهید که بتوانید این تفاوت‌های جزئی را ببینید.

وب‌سایتی جامع‌تر است که علاوه بر رنگ‌های خاکستری، رنگ‌های دیگر را هم نمایش می‌دهد؛ بنابراین می‌توانید از تنظیم دقیق دمای رنگ و تعادل رنگ اطمینان حاصل کنید. در هر مورد، مانیتور شما باید طوری تنظیم شود که بتوانید کوچک‌ترین درجه‌بندی‌های رنگ را تشخیص دهید.

امیدواریم این آموزش برایتان مفید بوده باشد. هرچند با استفاده از تکنیک‌های بالا، می‌توان ثبات رنگ را تا حد زیادی در مانیتورها و دستگاه‌های مختلف حفظ کرد؛ اما ممکن است هنوز تفاوت‌های جزئی در خروجی کار وجود داشته باشد.

اگر به‌هردلیلی قصد خرید مانیتور دارید و می‌خواهید با فناوری‌های نمایشگر آشنا شوید، مطالعه‌ی مقاله‌ی تفاوت پنل va و ips برای شما مفید خواهد بود.

source

توسط mohtavaclick.ir