ممنوعیت دسترسی به اینستاگرام در ترکیه پس از یک هفته همچنان پابرجاست و باعث شده کاربران این شبکه اجتماعی اخبار مربوط به اقدامات دولت در این زمینه را دنبال کنند.

ممنوعیت دسترسی کاربران ترکیه‌ای به اینستاگرام تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از و‌ب‌سایت اِن آر تی، دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام در ترکیه یک هفته است که برای کاربران آن مسدود شده است.

 

آنطور که اخبار و شواهد موجود نشان می‌دهند، ممنوعیت دسترسی در اینستاگرام در ترکیه همچنان ادامه دارد هر چند که اعلام شده به‌زودی جلسه جدیدی با حضور مسئولان این کشور و مقامات شرکت «متا» برگزار خواهد شد.

 

در جریان مذاکرات قبلی ترکیه و مسئولان «متا» برای رفع انسداد دسترسی کاربران ترکیه‌ای به اینستاگرام، اختلاف نظر دو طرف درباره تعریف محتوا‌های مربوط به موضوع تروریسم و مصادیق آن حل نشد، اما دولت آنکارا توقع دارد که «متا»انتظاراتش درباره سازمان‌های تروریستی را برآورده کند.

 

مقامات «متا» در جریان این مذاکرات اعلام کردند که «پ. ک. ک» در سطح بین‌المللی به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده و الگوریتم اینستاگرام را در پست‌های مربوط به این موضوع اصلاح خواهند کرد اما هنوز برای «ی. پ. گ» و «فتو» گروه تروریستی تحت ریاست فتح‌الله گولن چنین اقدامی انجام نشده است.

 

مسئولان ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند که به‌زودی نشست جدیدی با مقامات «متا» برگزار خواهند کرد.

 

«افکان علا» معاون رئیس حزب عدالت و توسعه در اظهارات جدیدی درباره موضوع مسدودشدن اینستاگرام در ترکیه گفت: شبکه‌های اجتماعی غربی ادعای آزادی بیان دارند، اما در واقع آزادی‌ها را محدود می‌کنند. 

 

وی در ادامه افزود: آنها پُست‌های مردم و کاربران را حذف می‌کنند و حالا دولت ما در مقابلشان موضع گرفته است.

 

«افکان علا» با بیان اینکه ما در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که طرف مقابل اقدامات لازم را انجام خواهد داد و حساسیت‌های ترکیه را در نظر خواهد گرفت، از ترکیه‌ای‌ها خواست در این مورد صبر کنند چرا که موضوع به زودی حل خواهد شد.

 

«حسن بصری یالچین» یکی دیگر از مسئولان حزب عدالت و توسعه هم با بیان اینکه ترکیه قانون دارد و اقدامات لازم را در مواجهه با چنین موضوعاتی انجام می‌دهد، گفت: پیشرفت‌های مثبتی در حال رخ‌دادن است و مسئولان «متا» متعهد خواهند شد که به قوانین ما عمل کنند تا انسداد از بین برود.

 

او افزود: شبکه‌های اجتماعی باید قوانین کشور‌ها را رعایت کنند، همانطور که شبکه‌های تلویزیونی قوانین را رعایت می‌کنند.

 

«یالچین» با بیان اینکه قوانین ترکیه قطعاً برای شبکه‌های اجتماعی اجرا خواهد شد، تاکید کرد: شرکت‌های مالک این شبکه‌ها یاد خواهند گرفت که آزادی نامحدودی ندارند و نمی‌توانند ترکیه را سانسور کنند.

 

ممنوعیت دسترسی کاربران ترکیه‌ای به اینستاگرام تا چه زمانی ادامه دارد؟

 

ممنوعیت اینستاگرام فقط با برآورده‌شدن مطالبات ترکیه لغو خواهد شد

 

«عبدالقادر اورال اوغلو» وزیر حمل‌و‌نقل و زیرساخت‌های ترکیه اعلام کرده که در جلساتی که با مقامات اینستاگرام برگزار شده، پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است.

 

وی با بیان اینکه آنها باید حساسیت‌های کشورها را در نظر بگیرند، افزود: ممنوعیت دسترسی کاربران ترکیه‌ای، به محض برآورده کردن خواسته‌های ما از اینستاگرام حذف خواهد شد.

 

وزیر دادگستری ترکیه هم در این زمینه بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد که ترکیه کشور قانون است و همه باید از قانون تبعیت کنند.

 

«یلماز تونچ» اضافه کرد: رسانه‌های اجتماعی که در ترکیه فعالیت می‌کنند هم باید از قوانین این کشور تبعیت کنند و هیچکس امتیازی بر دیگران ندارد.

 

وی در ادامه افزود: تصمیم اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه (BTK) درباره اینستاگرام مربوط به جرائم فهرست‌شده برای رسانه‌ها در این کشور است و اگر این شبکه اجتماعی محتوا‌هایی را که باعث بسته‌شدنش شده غیرفعال کند، مشکل خیلی زود رفع می‌شود.

 

«یلماز تونچ» تصریح کرد: مواردی نیز در این زمینه وجود دارد که به مراجع قضایی ارجاع شده و دستگاه قضایی ترکیه درباره آن تصمیم خواهد گرفت.

 

«اومر فاتح سایان» معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت‌های ترکیه هم گفت: برخی از شبکه‌های اجتماعی با وجود هشدار‌های متعدد ما، هر چه سازمان‌های تروریستی منتشر می‌کنند را نادیده می‌گیرند و همین موضوع باعث واکنش ترکیه شده است.

 

مقامات ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند زمان رفع انسداد اینستاگرام در این کشور به نگرش مسئولان «متا» بستگی دارد.

 

فهرست جرائم فهرست جرایم مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری ترکیه که مسئولان این کشور از آن سخن می‌گویند، شامل محتوا‌هایی مانند سوء استفاده جنسی از کودکان، تشویق به قمار، قاچاق، تحریک به خودکشی و توهین به آتاتورک است.

 

شبکه اجتماعی اینستاگرام دوم آگوست (۱۲ مرداد) با نظر اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات ترکیه (BTK) برای کاربران این کشور بسته شد.

 

بنا بر اعلام این نهاد دولتی، حذف محتوا‌های مربوط به حمایت از فلسطین در مقابل حذف‌نکردن پیام‌های حمایت از رژیم صهیونیستی و همچنین مسدود کردن پیام‌های تسلیت پس از ترور شهید «اسماعیل هنیه» در لغو دسترسی کاربران به اینستاگرام در ترکیه مؤثر بود.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، چند روز پیش شبکه‌های اجتماعی را به دلیل سانسور عکس‌های شهدای فلسطینی به «فاشیسم دیجیتال» متهم کرد.

 

ترکیه با ۸۵ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۵۷ میلیون کاربر اینستاگرام دارد و از نظر تعداد کاربران پس از هند، آمریکا، برزیل و اندونزی در جایگاه پنجم جهان قرار گرفته است.

 

به گفته «امره اکمکچی» نایب رئیس انجمن کسب‌و‌کار‌های الکترونیک ترکیه، کاربران اینستاگرام در این کشور روزانه ۲۷ میلیون دلار از این شبکه اجتماعی درآمد کسب می‌کنند و فیلترینگ آن حدود ۱۱٫۵ میلیون دلار در روز به اقتصاد ترکیه ضرر می‌زند.

 

برخی رسانه‌ها احتمال داده‌اند که سکو‌هایی مانند ایکس، تیک‌تاک و یوتیوب نیز ممکن است در صورت التزام‌نداشتن به قوانین و حساسیت‌های ترکیه با محدودیت‌هایی در این کشور روبرو شوند.

source

توسط mohtavaclick.ir