دبیر نهضت ملی زندگی با آیه ها، از انتخاب آیات کاربردی طرح ملی «زندگی با آیه‌ها» توسط فعالان فرهنگی کشور خبر داد.


حجت الاسلام تقی زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: گام اول نهضت زندگی با آیه‌ها در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ با هم افزایی همۀ ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی و با اقبال ویژه‌ای روبرو شد و شاهد مشارکت بیش از ۱۰میلیون نفر از عموم مردم در این طرح بودیم که بر همین اساس تصمیم بر ادامه این نهضت به مدت حداقل ۳ سال به صورت مستمر، گرفته شد.

تقی زاده افزود: یکی از ویژگی‌های اساسی این نهضت قرآنی، محتوا محور بودن آن است. این نهضت به دنبال قرآنی شدن جامعه است و می‌خواهد آیات منتخب ناظر به موضوعات کاربردی و مورد نیاز امروز نهضت اسلامی را برای عموم افراد جامعه خصوصاً دانش‌آموزان، متناسب با نیاز و سلیقه ایشان به صورت گسترده و مؤثر تبیین کند.

وی ادامه داد: حساسیت و اهمیت بالای انتخاب آیات، موجب شد، در ابتدا کارگروه محتوایی مستقلی (با حضور ۲۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰ نفر به صورت غیرمستقیم) برای انتخاب آیات زیر نظر آیت‌الله عابدینی تشکیل شود. این کارگروه در فرآیندی متقن و گام به گام پژوهشی، با بررسی کمی و کیفی روایات معصومین علیهم‌السلام و فرمایشات امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی، علامه مصباح یزدی و برخی دیگر از بزرگان، مباحث کل قرآن کریم و بررسی دیگر منابع، حدود ۴۰۰ فراز کاربردی، مبتلابه جامعه امروز، خوش‌خوان و مورد تأکید را به عنوان آیات منتخب گزینش کردند.

تقی زاده اضافه کرد:، اما از آنجا که این نهضت کاملا ملی است و متعلق به یک سازمان و مجموعه خاصی نیست و همه مراحل آن با هم‌افزایی و همکاری همه دغدغه‌مندان قرآن پیش می‌رود، دبیرخانه دائمی نهضت ملی زندگی با آیه‌ها به این جمع‌بندی رسید که فرآیند انتخاب آیات با همکاری و هم‌افزایی مؤثر فعالان، اساتید، چهره‌ها و دستگاه‌های قرآنی پیش رود. به همین منظور به صورت مکتوب نامه‌ای به همه مجموعه‌های قرآنی حاکمیتی و مردمی و چهره‌های قرآنی ارسال شد و گزارش مختصری از فرآیند پژوهشی و همچنین خروجی مهم این پژوهش شامل گنجینه حدودا ۴۰۰ آیۀ منتخب ارسال شد تا با بررسی کارشناسانه، خروجی این طرح را از نظرات راهبردی و راهگشای خود بهره‌مند سازند.

دبیر نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با اشاره به اینکه آیات منتخب در بسته‌های مختلف، محور قرار می‌گیرند، گفت: یکی از بسته‌های مهم ۱۰۰ فراز مأنوس و مشهوری است که بسیاری از مردم با آنها انس ذهنی دارند و تا حد خوبی سرمایه موجود جامعه محسوب می‌شوند که به همین منظور فراخوانی برای نظرخواهی از همه فعالان قرآنی کشور برای انتخاب ۱۰۰ فراز مأنوس آماده شده است که از همه دغدغه‌مندان، اساتید، فعالان فرهنگی، مجموعه‌های مردمی و حاکمیتی دعوت می‌کنیم تا از این طریق، دبیرخانه نهضت ملی زندگی با آیه‌ها را از نظرات کارشناسانه خود در انتخاب آیات یاری دهند.

تقی زاده اظهار کرد: در این فراخوان یک فهرست پیشنهادی شامل ۲۰۰ فراز مأنوس و مشهور بین عموم مردم در معرض قرار می‌گیرد و از عزیزان درخواست می‌شود تا میزان انس ذهنی مردم با هر کدام از این آیات را مشخص کنند. (به فراز‌های معروف و آشنا در میان مردم به نسبت امتیاز بیشتری بدهند).

وی افزود: قرار است این ۱۰۰ فراز مأنوس، یکی از بسته‌های ویژه نهضت ملی زندگی با آیه‌ها باشد تا طی سال و با ابزار‌های مختلف در بین عموم مردم تبدیل به گفتمان شود. این نظرخواهی و تعریف نقش برای عموم کنشگران قرآنی برای انتخاب آیات دیگر بسته‌های آیات نهضت زندگی با آیه‌ها (مثل بسته ۳۰ آیه ماه مبارک پیش رو) در آینده نیز انجام خواهد شد. علاقه مندان می‌توانند برای اعلام نظر، به این صفحه اینترنتی مراجعه کنند.

source

توسط mohtavaclick.ir