در رویداد روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی؛

وحیدی: ارتقا سلامت اجتماعی وابسته به عملکرد سازمان‌های مردم نهاد است+فیلم

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو٬ احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (۲۲ مرداد) در رویداد روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی که در سالن الغدیر وزارت کشور برگزار شد٬ اظهار کرد: طبیعتاً در یک جامعه بزرگ و پویا و فعال مثل جامعه ایران٬ نقش مردم بسیار اهمیت دارد. در نظام مردم سالاری ما٬ مردم حرف اول و آخر را می‌زنند.

وی افزود: حضور مردم در حوزه سیاسی و اجتماعی بسیار پررنگ است و در حوزه اقتصادی نیز باید بشود. هرجا که مردم حضور داشته‌اند٬ مشکلات حل شده است؛ می‌توان گفت یکی از دلایل مشکلات اقتصادی٬ نبود مردم در این حوزه است. در نظامی که حضور مردم را در عرصه دفاع تجربه کرده٬ چرا نباید شاهد حضور مردم در حوزه‌های دیگری مانند اقتصاد باشد.

وحیدی ادامه داد: در اوایل انقلاب نیز حضور مردم در حوزه دفاع و امنیت٬ موجب حل مشکلات شد. خوشبختانه حضور مردم روز به روز با شکل گیری تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی درحال تقویت شدن است. البته در حوزه اجتماعی باید کار‌های زیادی انجام دهیم چرا که ظرفیت‌های ارزشمند و بزرگی در کشور وجود دارد و حضور تشکل‌ها توانسته در حوزه‌های مختلف منشأ تحول باشد.

وزیر کشور تصریح کرد: هیچ حوزه‌ای از حوزه‌های اجتماعی نیست الا آن که حضور تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد باید در آن وجود داشته باشد. قرآن کریم نیز بر رقابت مثبت در انجام کار خیر تاکید دارد و فعالیت خیرین و تشکل‌ها نیز در همین راستا تعریف می‌شود. خوشبختانه این فرآیند در کشور نهادینه شده و دیگر کمبود‌های کشور را هم باید با استفاده از این همین ابزار برطرف کنیم.

وی گفت: آسیب‌های اجتماعی نیز باید توسط مردم حل و فصل شود؛ بهترین و شایسته‌ترین افراد برای حل این مشکلات٬ مردم هستند و در عین حال مسئولیت و وظیفه دولت٬ حمایت و پشتیبانی است. شناختن خلأ‌ها و نظام هدفمند تشکل‌های مردمی نیز اهمیت زیادی برخوردار است که معاونت مشارکت‌های اجتماعی باید با استفاده از تشکل‌ها به سمت شناسایی این خلا‌ها برود.

وحیدی در ادامه با اشاره به حضور مردم در تشکل‌های مردم نهاد افزود: افرادی که وارد تشکل‌های مردم نهاد می‌شوند٬ احساس وظیفه و مسئولیت اجتماعی کرده‌اند. ما اگر در کنار یک دیگر باشیم٬ قدرت حل مشکلات چندین برابر خواهد شد و لذا ترویج فرهنگ احساس مسئولیت اجتماعی و حضور در تشکل‌های مردم نهاد از اهمیت زیادی برخوردار است.

وزیر کشور اضافه کرد: مردم شهر‌ها و روستا‌ها باید نسبت به شهر و روستای خود احساس مسئولیت کنند. در همین راستا دهیاری‌ها هم می‌توانند به وسیله شبکه سازی تشکل‌های مردم نهاد٬ فرآیند حل مشکلات را تسریع کنند. درحال حاضر تشکل‌های مردم نهاد می‌توانند در سطح بین‌المللی نیز نقش آفرین و نهاد‌های مردمی باید در کنوانسیون‌ها حضور پررنگ داشته باشند. البته دولت نیز وظیفه بسترسازی را برعهده دارد که در طول ۳ سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است.

وحیدی در پایان گفت: ارتقا سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی٬ وابسته به عملکرد سازمان‌های مردم نهاد است؛ لذا باید همگی در توسعه کمی و کیفی تشکل‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم، زیرا مسائل مهمی در کشور وجود دارد که تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در حل آن‌ها نقش آفرین باشد. نظام مردم سالاری دینی فقط در انتخاب خلاصه نمی‌شود و یک وجه دیگر آن٬ حضور تشکل‌های مردمی در صحنه است.

 

source

توسط mohtavaclick.ir