به گزارش گروه فرهنگ و شهادت پایگاه خبری تحلیلی «راه آرمان»؛ سرلشکر احمد توکلی‌نژاد در سال ۱۳۳۱ در کرمان به دنیا آمد، با توجه به این‌که پدرش نظامی بود همیشه در حال مهاجرت از استانی به استان دیگر بودند، احمد در دامان پُر مهر مادری مؤمنه پرورش یافت و در دبیرستان سعادت درس خواند.

وی ضمن تحصیل در ایام تعطیل مخصوصاً تابستان‌ها به‌عنوان شاگرد نقاش کارگری می‌کرد، در خردادماه سال ۱۳۵۰ دیپلم گرفت و در آزمون دانشکده افسری خلبانی نیروی هوایی ارتش از بین چندین هزار نفر داوطلب خلبانی با گذراندن معاینات سخت پزشکی و تست مقاومت جسمانی در سال ۱۳۵۱ پذیرفته شد.

دو سال در ایران به فراگیری علوم و فنون نظامی، علمی و دانش خلبانی پرداخت، سپس جهت طی دوره تخصصی تئوری و عملی پرواز عازم آمریکا شد، دو سال و نیم در آمریکا تحصیل کرد و چندین کاپ پرواز جایزه گرفت و پس از طی دوره، به درجه ستوان دومی مفتخر شد.

شهید توکلی‌نژاد در شهر مقدس مشهد با انقلابیون ارتباط زیرزمینی برقرار کرد و در مراسم و محافل مختلف مذهبی شرکت می‌کرد تا این‌که مبارزات مردم ایران بر علیه رژیم پهلوی آشکارتر شد و مردم به خیابان‌ها ریختند و تظاهرات‌ها شروع شد و شعارنویسی مخفی در و دیوار به راهپیمایی‌های ده‌ها هزار نفر تبدیل شد.

وی با توجه به ارتباطی که با روحانیون شهر مشهد داشت، اعلامیه‌های امام خمینی (ره) را دریافت و به صورت مخفیانه در سطح پایگاه هوایی مشهد و در بین همکاران توزیع و به کمک سایر دوستان فنی خلبانان امورات را هماهنگ می‌کرد تا این‌که نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۵۷ در محضر امام راحل حضور یافتند و اعلام همبستگی کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید احمد به پایگاه مهرآباد و سپس به پایگاه ششم شکاری بوشهر منتقل شد و در فروردین‌ماه سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد، ثمره این ازدواج یک فرزند پسر است.

شهید توکلی‌نژاد بسیار متواضع و ساده‌زیست بود، خندان، خوش اخلاق و خوش برخورد بود، این امیر نیروی هوایی در حد توان به مستمندان آبرومند کمک می‌کرد از دورغ، تظاهر و ریا نفرت داشت. در جمع خانواده می‌گفت: «بلند آسمان جایگاه من است / ته دره آرامگاه است» اما بهشت برین در انتظار من است.

احمد توکلی‌نژاد در سال ۱۳۵۸ جهت مقابله با شیئی ناشناس در آب‌های خلیج فارس به پرواز درآمد و ضمن تعقیب و شناسایی آن و درگیرشدن با هواپیمای دشمن طی این نبرد هوایی و حماسی توسط هواپیماهای دشمن در خلیج فارس مورد اصابت موشک قرار گرفت و به شهادت رسید.

در حقیقت پرواز واقعی را که همانا عروج به ملکوت اعلی است به زیبایی معنوی و روحانی خاصی به پایان رساند و شهد شیرین شهادت را نوشید، پس از انتقال پیکر این خلبان تیز پرواز به شهر کرمان، از ستاد معراج شهدا توسط مردم انقلابی و قدرشناس کرمان طی تشریفات خاص نظامی تشییع و در مسجد صاحب‌الزمان به خاک سپرده شد.

وی اولین خلبان شهید نیروی هوایی ارتش  جمهوری اسلامی ایران در استان کرمان است.

منبع: نوید شاهد کرمان

انتهای خبر/طهماسبی https://armanekerman.ir/vdcci1qso2bq0e8.ala2.html


source

توسط mohtavaclick.ir