دبیر علمی همایش «زنان مقاوم؛ مقاومت زنان» از برگزاری این همایش ملی طی دوم دی‌ سال جاری در باغ‌موزه دفاع مقدس تهران خبر داد.

دوم دی‌ماه زمان برگزاری همایش ملی «زنان مقاوم؛ مقاومت زنان»

دبیر همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: این همایش امسال برای اولین بار از سوی سازمان امور زنان بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود. 

سیمین حاجی‌پور افزود: امیدوارم بتوانیم تا سالگرد شهادت سردار سلیمانی این همایش را در سطح ملی برگزار کنیم و در آینده نیز همایش ابعاد بین‌المللی بگیرد. در این همایش به دنبال ارائه آثار منتشر شده در رابطه با نقش زنان در دفاع مقدس به جامعه هستیم تا مردم بیش از پیش در جریان این مسئله قرار گیرند.

حاجی‌پور با اشاره به حضور زنان ایرانی در برهه‌های زمانی مختلف در کنار مردان افزود: یکی از مهمترین برهه‌ها، انقلاب مشروطه بود و زنانی مانند بی‌بی مریم همراه با آقایان به مبارزه می‌پردازند. در انقلاب اسلامی نیز بانوان همگام با آقایان برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند که این تلاش در زمان دفاع مقدس تداوم‌بخش تلاش ایشان در انقلاب اسلامی بود که در نهایت منجر به پیروزی دفاع مقدس می‌شود.

دبیر همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان گفت: در این برهه زمانی بانوان ارزش‌های زیادی را آفریدند که به صورت نظری و عملی در گفتمان ایشان مشاهده می‌شود. مهمترین این گفتمان‌ها، مسئله شهادت بانوان بود. زنان با نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف در دفاع مقدس همگام با مردان زمینه پیروی را فراهم کردند. یکی از سوالاتی که در این زمینه ایجاد می‌شود، این است که چرا ارزش‌ها و تلاش بانوان به نسل جدید منتقل نشده است؟

وی بیان کرد: یکی از دلایل این مسئله، سیاستگذاری است که باید در گذشته به خوبی انجام می‌شد و قانون‌هایی در این زمینه وضع می‌شد تا ارزش‌های بانوان به نسل جدید انتقال پیدا کند. در این راستا بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کمک کردند تا پیگیر این قضیه باشیم. در این مسیر برخی اهداف در محور‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاستگذاری و … تعیین شد و یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این زمینه رخ داد، بررسی ایستایی زنان در دوران مختلف بود.

حاجی پور گفت: یکی از کار‌های مهمی که همایش زنان مقاوم و مقاومت زنان به دنبال آن است، کالبدشکافی علمی حضور بانوان در دفاع مقدس است. همچنین، باید ارزش‌های بانوان در دفاع مقدس را احصا کرده و به مفصل‌بندی گفتمانی برسیم تا بتوانیم از آن برای حکمرانی علوی و مطلوب در جامعه استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در دو پیش‌نشست که در مهرماه (۱۷ مهرماه) و آبان‌ماه برگزار می‌شود، در تلاشیم جامعه را برای شنیدن سخنان نخبگان سیاسی و اجتماعی آماده کنیم تا بتوانیم راه حلی برای احیای ارزش‌های بانوان پیدا کنیم. خرد سیاسی بانوان و تاب‌آوری ایشان در سال‌های جنگ تحمیلی ارزش فراوانی دارد و باعث می‌شود بانوان امروز ما از تاب‌آوری روانی بیشتری برخوردار شوند.

حاجی‌پور با اشاره به اهداف این همایش افزود:شناسایی مولفه‌های زنانگی در دفاع مقدس و آشتی سیاسی میان بانوان نسل‌های مختلف از جمله اهداف برگزاری این همایش است. در نهایت در روز دوم دی‌ماه سال جاری، مقارن با ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی همایش نهایی را برگزار می‌کنیم. در این همایش اساتید مختلف دانشگاهی به سخنرانی پرداخته و در نهایت نیز راهکار‌های لازم ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش‌نشست‌های همایش در سالن هویزه باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود، تصریح کرد: همایش ملی زنان مقاوم، مقاومت زنان نیز دوم دی‌ماه در محل سالن خلیج فارس باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد. 

حاجی‌پور تصریح کرد: آثار ارسالی در این همایش به صورت چکیده مقالات به دبیرخانه همایش ارسال می‌شود و علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش تا ۲۰ آبان‌ماه فرصت دارند تا آثار خود را ارسال کنند. سپس، در ادامه، آثار ارسالی طی دو مرحله از سوی اساتید مجرب داوری خواهد شد. همچنین، در ادامه، نویسندگان چکیده مقالات پذیرفته شده نیز باید اصل مقاله خود را تا دوم اسفندماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

دبیر علمی همایش زنان مقاوم، مقاومت زنان بیان کرد: همچنین، مقالات دارای نوآوری از سوی داوران شناسایی شده و از نویسندگان آن‌ها برای سخنرانی در همایش نهایی دعوت می‌شود. در برگزاری پیش‌نشست‌های همایش نیز از اساتید دانشگاه‌ها برای سخنرانی با موضوع نقش زنان در دفاع مقدس دعوت شده است. 

حاجی‌پور اظهار کرد: در نهایت نیز کتاب مجموعه مقالات همایش در سال ۱۴۰۴ منتشر شده و در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت. امیدوارم در این همایش بتوانیم نگاه جدیدی را از زندگی بانوان حاضر در دفاع مقدس به جامعه ارائه دهیم تا الگویی برای بانوان نسل جدید باشند.

وی تصریح کرد: تجربه زیسته بانوان دفاع مقدس و تاریخ شفاهی ایشان از دیگر بخش‌های همایش ملی زنان مقاوم، مقاومت زنان است که برای ثبت خاطرات و وقایع مختلف در رابطه با حضور بانوان در دفاع مقدس به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

در ادامه این نشست، نادری، مدیر فرهنگی سازمان حفظ ارز‌ش‌های زنان در دفاع مقدس نیز در سخنانی گفت: در راستای تبیین الگوی سوم و نقش بانوان که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، سازمان سعی می‌کند تا تلاش کرده و گام‌های خوبی در این زمینه بردارد. به همین دلیل همایش‌هایی را برای تبیین گام سوم و نقش بانوان برگزار می‌کنیم تا چگونگی زیست بانوان در جمهوری اسلامی بدون افراط و تفریط احصا شود. در این حوزه بانوانی همچون مرحوم مرضیه دباغ را داریم که باید به نسل جوان معرفی شوند. نسل کنونی ما بیش از هر چیز به معرفی الگو‌های موفق نیاز دارد. 

source

توسط mohtavaclick.ir