روانشناسی یکی از مشاغل محبوب در سراسر دنیاست که با گرایش های متنوع خود به مسائل مختلف زندگی انسان ها می پردازد. یکی از این زیر شاخه ها، روانشناسی اجتماعی نام دارد که با مسائل جامعه پذیری و یا به طور کلی جامعه شناسی در ارتباط است. همچنین در این زیر شاخه و گرایش، مفاهیم و مباحثی مانند پویایی گروه مورد بررسی قرار می گیرد. پویایی گروه به تاثیرات اعضای تیم بر روی هم و روند علمکردی آن ها اشاره دارد. اگر به مباحث روانشناسی علاقه دارید به خواندن ادامه این مقاله ادامه دهید. زیرا در این نوشته سعی می کنیم تا مفهوم جذاب روانشناسی پویایی گروه را به طور کلی شرح دهیم.

مفهوم روانشناسی پویایی گروه

روانشناسی پویایی گروه

همان طور که احتمالا می دانید، انسان بدون روابط اجتماعی نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد. بنابراین پویایی گروه به طور قابل توجهی می تواند بر اعمال انسانی تحت تاثیر بگذارد زیرا وقتی افراد در یک محیط گروهی در کنار هم هستند، عناصر مختلفی بر رفتار، ایده ها و احساسات آن ها اثرات زیادی نسبت به زمانی که تنها یک نفر هستند می گذارند.

مبحث روانشناسی پویایی گروه دقیقا به همین موارد اشاره دارد. یعنی به تعاملات بین افراد و رفتار های اعضای تیم با هم می پردازد که افراد هنگام جمع شدن در یک محیط اجتماعی در پیش می گیرند. اگر اعضای یک سازمان احساس تعلق سازمانی نسبت آن تجارت داشته باشند، از انتظارات و ارزش ها و هنجار های همان سازمان پیروی خواهند کرد. کمک گرفتن از یک متخصص روانشناسی صنعتی سازمانی می تواند پویایی گروه درون سازمان شما را افزایش داده و تعاملات آن ها را بیشتر کند. اگر بخواهیم به طور ساده مفهوم پویایی گروه را بیان کنیم بهتر است با یک مثال برایتان توضیح دهیم.

برای نمونه فرض کنید که توسط همکاران خود به صرف یک ناهار دعوت شده اید و غذا و رستوران هر دو مورد علاقه شما نیستند اما شما هم حرف با گروه و هم نظر با آن ها در آن رستوران به غذا خوردن ادامه داده و نفع جمعی و گروهی را به نظر شخصی خود ترجیح می دهید و با سلیقه آن ها سازگاری پیدا می کنید. این یک مفهوم ساده از شاخه پویایی گروه است.

تاریخچه روانشناسی پویایی گروه

تاریخچه روانشناسی پویایی

همان طور که گفته شد روانشناسی دارای شاخه های متنوعی است که یکی از این شاخه های مرتبط با جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی نام دارد. پویایی گروه نیز یکی از زیر شاخه های روانشناسی اجتماعی محسوب می شود. این اصطلاح اولین بار توسط کورت لوین Kurt Lewin ساخته شد. او موسس مرکز تحقیقات پویایی گروه را در سال 1945 است. در این دوران متخصصان حیطه روانشناسی و جامعه شناسی یا حتی سایر حوزه ‌های مربوطه به گروه ‌ها علاقه ‌مند شدند. در نتیجه آمریکا را می توان خواستگاه اصلی پویایی گروه دانست.

مباحث روانشناسی پویایی گروه

مباحث روانشناسی پویایی

تحقیقات در مورد اصول روانشناسی پویایی گروه با وجود دشواری های مربوط به خود، همچنان ادامه دارد و با گذشت سالیان سال هنوز هم موضوع مورد علاقه روانشناسان اجتماعی است. با گذشت زمان همان طور که محیط های اجتماعی پیچیده شد، انسان ها از طریق پویایی گروهی توانایی سازگاری با محیط را پیدا کردند که باعث افزایش بقا می شود. مباحث زیادی در مفهوم روانشناسی پویایی گروه مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان نمونه می توان به مکانیسم هایی برای برخورد با وضعیت های بحرانی، رفتار های متقابل درون گروهی، همنوایی گروهی، همبستگی گروهی، اعتماد سازمانی، تعلق سازمانی، تصمیم گیری گروهی، سبک های متفاوت رهبری و روابط بین گروهی اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که به نظر روانشناسان اجتماعی رفتار فرد به شدت تحت تاثیر ویژگی های یک گروه یا سازمان است. پویایی گروه به رهبران و مدیران سازمان کمک می کند تا توسط ارزیابی و مباحث مورد نظر این شاخه از روانشناسی حرکت و جهت سازمان را در صورت لزوم تغییر دهند و این کار باعث پیشرفت کسب و کار می شود. محققان در این شاخه متوجه شدند که هر چه ارتباط درون گروهی اعضا یک تیم بهتر باشد عملکرد آن ها نیز بهتر و کارایی بیشتری خواهند داشت! البته عوامل زیادی این قابلیت را دارند که بر پویایی گروه تاثیر بگذارند مانند شخصیت افراد، فرهنگ غالب جامعه، فرهنگ خانوادگی و آموزش.

در سازمانی که از پویایی گروه بالا برخوردار باشد اعضای تیم می توانند به خوبی بهم اعتماد کرده و با احساس مسئولیت پذیری خود به یک تصمیم جمعی ایده آل دست پیدا کنند. بنابراین از این مبحث که ظاهرا بی اهمیت جلوه می کند غافل نشوید زیرا آینده اعضای تیم شما در این شاخه و متخصصانش نهفته است.

جمع بندی

تفکر گروهی مناسب برای رشد کسب و کار ها حائز اهمیت است. رشته روانشناسی در این جا می تواند به شما و کسب و کار و سازمانتان کمک کند. زیر شاخه پویایی گروه از روانشناسی به تعاملات و نحوه ارتباطات افراد در داخل یک گروه و سازمان اشاره دارد و می تواند تا حدود زیادی پیشرفت سازمان را با استراتژی های حرفه ای مربوط به خود تضمین کند. در نتیجه اگر دوست دارید سازمانتان پیشرفت کند و ارتباطات درون گروهی اعضای آن تقویت شود. آگاهی شما در این زمینه به مدیریت و رهبری بهتر کمک می کند. ما در این مقاله به مفهوم روانشناسی پویایی گروه و تاریخچه و مباحث مورد نظر این زیر شاخه پرداختیم.

source

توسط mohtavaclick.ir