دورۀ کوتاه نوجوانی و یک عمر پشیمانی!  شبکه‌های اجتماعی بر رشد مغز تأثیر می‌گذارند

مجمع نمایندگی مدارس کانادا در حال پیگیری شکایت و دریافت خسارت ۳ میلیارد دلاری از غول‌های رسانه‌های اجتماعی است و به موجب این شکایت ادعا دارد که چنین پلتفرم‌هایی طرز تفکر، رفتار و یادگیری کودکان را به طور نامناسبی تغییر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا رسانه‌های اجتماعی واقعاً به سلامت روان نوجوانان آسیب می‌رسانند یا نه و اینکه آیا به طور قطعی باعث تغییرات فیزیکی در مغز می‌شوند یا خیر، ادامه دارد. اگرچه مطالعاتی وجود دارد که تأثیر رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان و رفاه نوجوانان را بررسی کرده‌اند، اما به گزارش نیویورک تایمز که به مقاله‌ای تخصصی در حوزه روانشناسی استناد کرده است، بیشتر این بررسی‌ها بدون نتیجه‌گیری رها شده‌اند.

البته این بدان معنا نیست که رسانه‌های اجتماعی تأثیر مخربی بر سلامت جسمی و روانی جوانان ما ندارند یا نخواهند داشت. به گزارش «آکادمی روانپزشکی کودکان و نوجوانان آمریکا»، ۹۰ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله از رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند و به طور متوسط ۹ ساعت در روز آنلاین هستند و این بدون احتساب زمانی است که برای انجام تکالیف صرف می‌کنند.

با توجه به میزان رشد مغز نوجوانان در طول سال‌های نوجوانی، زمانی که جوانان آمریکایی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند زیاد است و باید برای همه والدین و مربیان نگران‌کننده باشد.

در دوران نوجوانی، مغز در نحوه اتصال نورون‌ها یا سلول‌های عصبی که پیام‌ها را در سراسر بدن ارسال می‌کنند دچار تغییرات عمده‌ای می‌شود؛ و در این میان، مناطقی از مغز که احساسات، تکانه‌ها و کنترل شناختی را تنظیم می‌کنند، به ویژه در معرض تأثیرات خارجی از جمله رسانه‌های اجتماعی هستند.

تغییرات در قشر مغز

دکتر ویوک مورتی، جراح عمومی، در آمریکا در مورد رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان جوانان، می‌نویسد: «استفاده مکرر از رسانه‌های اجتماعی ممکن است با تغییرات مشخصی در مغزِ در حال رشد در آمیگدال (بخش مهم برای یادگیری عاطفی و رفتار) مرتبط باشد. قشر جلوی مغز، که برای کنترل تکانه، تنظیم هیجانی و تعدیل رفتار اجتماعی مهم است، می‌تواند حساسیت به پاداش‌ها و مجازات‌های اجتماعی را افزایش دهد.

در دوران نوجوانی، مغز در نحوه اتصال نورون‌ها یا سلول‌های عصبی که پیام‌ها را در سراسر بدن ارسال می‌کنند دچار تغییرات عمده‌ای می شود و در همین زمان مناطقی از مغز که احساسات، تکانه‌ها و کنترل شناختی را تنظیم می‌کنند، در معرض تأثیرات خارجی از جمله رسانه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند

 

رفتار‌های اعتیادآور و آسیب‌های روانی

بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی از لایک‌ها، نظرات و اعلان‌ها در الگوریتم‌های خود استفاده می‌کنند و این می‌تواند همواره منجر به رفتار‌های اجباری و اعتیادآور در جوانان شود که مدام رسانه‌های اجتماعی را چک می‌کنند و به طور بالقوه به دنبال تأیید گرفتن از همسالان و دوستان خود هستند. علاوه بر این، نوجوانان دائماً در معرض نمایش‌های بسیار آرمانی و غالباً ایده‌آلی از زندگی دیگران قرار می‌گیرند که می‌تواند هنگام مقایسه خود با دیگران به احساس کم‌ارزشی تبدیل شود.

بر اساس مطالعه به چاپ رسیده در مجله پزشکی «ای‌کلینیکال مدیسن»، هرچه افراد بیشتز از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند، بیشتر در معرض آزار و اذیت آنلاین قرار می‌گیرند، کمبود خواب پیدا می‌کنند، از ظاهر و بدن خود ناراضی‌تر می‌شوند، اعتمادبه نفس آنها پایین می‌آید و نشانه‌های افسردگی در آنها بیشتر می‌شود.

چگونگی تأثیر این امر بر رشد فیزیکی مغز در نوجوانان نیاز به مطالعه بیشتر دارد. این موضوع به کارشناسان بهداشت عمومی، والدین و مربیان کمک می‌کند تا بفهمند که پیامد‌های حضور در رسانه‌های اجتماعی چه تغییرات فیزیولوژیکی در مغز ایجاد می‌کند و چه آسیبی به سلامت روان می‌زند.

اثرات بلندمدت و مادام‌العمر

اگرچه اثر علت و معلولی استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان نوجوانان هنوز ثابت نشده است، اما مقامات بهداشت عمومی و والدین  نباید از پرداختن به استفاده از رسانه‌های اجتماعی در جوانان غافل باشند. نوجوانان برای مدت زمان زیادی در طول روز از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند و ما تازه در حال درک این موضوع هستیم که چگونه این استفاده بر رشد مغز  وسلامت روان آنها تأثیر می‌گذارد.

شکی نیست که رسانه‌های اجتماعی به جوانان اجازه می‌دهند تا خود را به روش‌های خلاقانه ابراز کنند و می‌توانند افراد را به‌طور آنی حتی در سراسر قاره‌ها به هم متصل کنند. این ویژگی می‌تواند منجر به ظهور روابط معنا‌داری شود که برای نوجوانان ارزش مثبت محسوب می‌شود. آنلاین بودن نوجوانان، به طور متوسط ​​۹ ساعت در روز، به این معنی است که آنها زمان کمتری را صرف تعامل با دیگران می‌کنند.

نوجوانی فقط یک بار اتفاق می‌افتد، اما اثرات عصبی و ذهنی آن ممکن است بسیار طولانی و شاید تا همیشه باقی بماند.

این گزارش از مجله فوربس به فارسی برگردان شده است.

source

توسط mohtavaclick.ir