بازوی لجستیکی گروه دیجی‌کالا تا حدی رشد کرده که خود را یکی از بازیگران صنعت لجستیک در تجارت الکترونیک ایران معرفی می‌کند. دیجی‌اکسپرس در نخستین گزارش عملکرد سالانه خود می‌گوید که با ۸۵۰۰ راننده و ۱۶۰۰ سفیر موتوری فریلنسر، در طول ۱۴۰۲ بیش از ۳۰ هزار بسته را به نقاط مختلف کشور رسانده است. مدیران ارشد دیجی‌کالا شب گذشته در مراسم رونمایی از این گزارش با تشریح عملکرد دیجی‌اکسپرس، از ضرورت هوشمندشدن صنعت لجستیک و چالش‌های آن در ایران گفتند.

سعید محمدی، مدیرعامل گروه دیجی‌کالا و رئیس هیات‌مدیره دیجی‌اکسپرس در این مراسم سالانه که عنوانش «روایت هزار مقصد» بود، از فلسفه‌ی شکل‌گیری دیجی‌اکسپرس در گروه دیجی‌کالا گفت. او با اشاره به چهار ستون اصلی زیرساخت صنعت ایکامرس گفت: «شرکت‌های بزرگ ایکامرسی اگر بتوانند چهار ستون‌ اصلی یعنی فناوری‌های مالی، فناوری‌های مرتبط با مارکتینگ، خدمات و تکنولوژی‌های ابری و لجستیک را به درستی پی‌ریزی کنند، می‌توانند در سطح جهانی نقش ایفا کنند. در زنجیره ارزش تجارت الکترونیک، بدون اتکا به یک ستون لجستیکی قوی و کارآمد، نمی‌توان اکوسیستم ایکامرسی قابل اعتمادی ایجاد کرد. به همین دلیل حوزه لجستیک در دیجی‌کالا همیشه پررنگ بود.»

او توضیح داد که تحولاتی که در دیجی‌کالا رخ داد، آنها را با تجربه‌های جدید لجستیکی روبه‌رو کرد و از مواردی مثل توسعه گروه‌های محصولی به همه‌ی کالاها، مارکت‌پلیس شدن مدل کسب‌وکار، انتظار کاهش زمان تحویل مثال زد: «لجستیک برای ما از یک موضوع عملیاتی ساده تبدیل به فرآیندی پیچیده شد که حل آن نیازمند نگاهی جدید بود. به همین دلیل ایده شکل‌گیری دیجی‌اکسپرس به‌عنوان کسب‌وکاری مستقل برای ما پررنگ‌تر شد.»

هر چه جلوتر آمدیم تجارت الکترونیک الزامات و اقتضائات جدیدتری را می‌طلبید. مثلاً هر روز زمان تحویل سفارش کوتاه‌تر شد و در همین حال شرایط اقتصادی کشور، افزایش رقابت، کاهش قدرت خرید جامعه و کاهش مارجین‌های کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک فشار زیادی روی بهای تمام‌شده سرویس اعمال می‌کرد. موضوع بهای تمام‌شده بسیار جدی شد و باید خیلی بیشتر از قبل هزینه را کنترل می‌کردیم و به ایده‌هایی فکر می‌کردیم که از طریق آن بهای تمام‌شده سرویس‌های متنوع را کاهش دهیم. در اینجا غیر از کاهش هزینه‌های عملیاتی هیچ شانسی پیش روی خود نمی‌دیدیم. همه‌ی این موارد باعث شد روی دیجی‌اکسپرس به‌عنوان کسب‌وکاری استراتژیک سرمایه‌گذاری قابل توجهی داشته باشیم و تلاش کنیم با کمک همه شرکت‌های فعال در حوزه جستیک و مدل‌های مختلف، به این موضوع با چشم جدیدی نگاه کنیم.

سعید محمدی، مدیرعامل گروه دیجی‌کالا

او سپس چالش‌های پیش روی این حوزه را برشمرد:

  • ناترازی انرژی در کشور و قیمت پایین حامل‌های انرژی
  • کمبود نیرو یا در دسترس نبودن نیروی انسانی
  • فرسودگی ناوگان
  • حاشیه سود پایین صنعت لجستیک

محمدی تأکید کرد: «به‌نظر می‌رسد هیچ راه حلی نیست جز اینکه تحولی اساسی در این حوزه رخ بدهد تا این صنعت بهره‌وری را در سطح دیگری تجربه کند. بهره‌وری هم میسر نیست مگر با استفاده از هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری در حوزه‌های مختلف لجستیکی، اتوماسیون و مکانیزه کردن، ادغام و همکاری شرکت‌های لجستیکی برای هم‌افزایی، بازطراحی و بهینه‌سازی دینامیک شبکه‌های لجستیکی، تنوع‌بخشی به سرویس‌ها و در نهایت اصلاح قیمت سرویس‌ها. اگر زیرساخت لجستیکی در کشور، توسعه را تجربه کند کل تجارت الکترونیک متحول می‌شود.»

رکورد ارسال ۱۵۰ هزار بسته در یک روز

در بخش دیگر این رویداد علیشاد اعتضادی، مدیرعامل دیجی‌اکسپرس هم عملکرد سال ۱۴۰۲ این کسب‌وکار را تشریح کرد و گفت: «در سال ۱۴۰۱ استراتژی‌ها کلان‌تر شد و قرار شد لجستیک بزرگ‌تر شود. از آنجا که بنا بود کل لجستیک دیجی‌کالا به دیجی‌اکسپرس منتقل شود، باید ۱۵۰۰ نیروی انسانی به یک شرکت دیگر منتقل می‌شدند.»

بر اساس نخستین گزارش سالانه‌ی دیجی‌اکسپرس بیش از ۸۸ درصد کل سفارشات دیجی‌کالا توسط دیجی‌اکسپرس برای افراد ارسال شده است و در سال گذشته ۶ درصد سفارشات به‌صورت حضوری تحویل داده شده است.

به گفته اعتضادی دیجی‌اکسپرس توانست زیرساخت‌های لجستیکی‌ای که دیجی‌کالا ۱۰ سال از آن استفاده می‌کرد تغییر دهد و اکنون تعداد کل همکاران دیجی‌اکسپرس به ۴۳۸۱ نفر رسیده است.

source

توسط mohtavaclick.ir