OpenAI که قبلاً با مشکلات مالی مواجه بود، موفق شد با جذب ۶٫۶ میلیارد دلار از شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و انویدیا، ارزش خود را به بیش از ۱۵۷ میلیارد دلار برساند. از نظر کارشناسان OpenAI می‌تواند با عبور از چالش‌های مرتبط با تأمین برق و آب سیستم‌های خنک‌کننده‌ی سرورهایش، به بزرگ‌ترین شرکت هوش مصنوعی جهان تبدیل شود.

البته OpenAI با چالش بزرگی دست‌وپنجه نرم می‌کند، زیرا این شرکت باید طی دو سال آینده به سوددهی برسد؛ وگرنه امکان دارد مجبور به بازگرداندن سرمایه به سرمایه‌گذاران شود. در چنین سناریویی احتمال درگیری‌های حقوقی وجود دارد.

OpenAI ابتدا در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان سازمان غیرانتفاعی تأسیس شد تا از هوش مصنوعی در راستای منافع بشر استفاده کند. ناگفته نماند که ایلان ماسک در ماه‌های اخیر به‌دلیل انحراف از مأموریت اصلی، دو بار از این شرکت شکایت کرده است.

شرکت OpenAI قصد دارد به نهادی سودآور تبدیل شود. تصمیم این شرکت با چالش‌هایی مانند دخالت دولت مواجه شده است، زیرا دارایی‌هایش همچنان به اهداف خیریه‌ اختصاص دارند و امکان دارد دولت با تغییر مدنظر OpenAI مخالف باشد.

به‌نوشته‌ی بیزینس‌اینسایدر، علاوه‌بر دولت، سازمان مالیاتی آمریکا نیز می‌تواند با تغییر ساختار OpenAI از نهاد غیرانتفاعی به نهاد سوآور مخالفت کند. ناظران وظیفه دارند از منافع عمومی محافظت کنند و دارایی‌های خیریه باید برای همین هدف اختصاص داده شوند.

تصمیم OpenAI برای تبدیل‌شدن به نهاد سودآور حتی می‌تواند با مخالفت‌های داخلی نیز مواجه شود. احتمال دارد برخی مدیران شرکت با این استدلال که تصمیم به سودآوری خلاف منافع غیرانتفاعی است، علیه سایر مدیران شکایت کنند. OpenAI برای موفقیت در مسیرش به حمایت هیئت‌مدیره و نهادهای نظارتی نیاز دارد.

source

توسط mohtavaclick.ir