معاون علمی رئیس‌جمهور با تشریح برنامه‌های معاونت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و انجمن‌های علمی حوزه هوش مصنوعی تاکید کرد: مشکل نه در جذب و استخدام نخبگان حوزه هوش مصنوعی در دستگاه‌های اجرایی که در نگه‌داشت نخبگان در این دستگاه‌ها و جلوگیری از گذر آنها به بخش خصوصی و خارج کشور است.

به گزارش ایسنا، حسین افشین در نشست با اعضای انجمن شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی و انجمن ملی هوش مصنوعی، گفت: هدف از برگزاری این جلسه، طرح مباحث و موضوعاتی است که انجمن‌ها در اکوسیستم هوش مصنوعی می‌توانند برعهده بگیرند و به تعبیری وظیفه ذاتی انجمن‌ها است و نکته‌ای که در میان نباید از نظر دور داشت، این است که انجمن‌های علمی قرار نیست جای دانشگاه‌ها قرار بگیرند.

وی ادامه داد: نقش معاونت علمی در حوزه هوش مصنوعی، تصدی‌گری و ارائه یک نقشه راه کلان در این حوزه است و به همین دلیل می‌کوشیم در این مسیر، شناسایی محور حرکت کنیم و پیوسته در پی این هستیم که سیر تحولات را به شکل کامل ببینیم و به طور مستمر این نقشه راه را به‌روز کنیم و خوشبختانه ناظر به این هدف، همبستگی بین بخشی دستگاه‌های اجرایی در حال تحقق است که خود امری مغتنم است.

وی با بیان اینکه مشکل ما جذب و استخدام نخبگان حوزه هوش مصنوعی در دستگاه‌های اجرایی نیست، گفت: مسأله ما نگه‌داشت نخبگان در این دستگاه‌ها است؛ واقعیت این است که پتانسیل کاملی در دستگاه‌های اجرایی کشور برای جذب و استخدام در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی وجود دارد، اما یکی از مسائل در حوزه تربیت نیروی انسانی، گذر نیروی انسانی از بخش دولتی به خصوصی و از خصوصی به خارج از کشور است و این نکته‌ای است که در بدنه دولت باید به آن بیندیشیم.

افشین، همچنین بر اهمیت امنیت سایبری متمرکز شد و گفت: اهمیت مسائل امنیت سایبری برای کشور، باعث شد تا تشکیل ستاد امنیت سایبری به ریاست معاون اول رئیس جمهور در دستور کار قرار بگیرد و خوشبختانه،  یکی از فرصت‌های امروز ما در حوزه هوش مصنوعی، همراهی دولت با این فضا است و در بدنه دولت اهتمام بالایی برای ارتقای این فضا وجود دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص شیوه حمایت معاونت علمی از دو انجمن فعال در حوزه هوش مصنوعی، گفت: معمولا ما در معاونت از کتاب‌های تالیفی حمایت می‌کنیم، اما در حوزه‌های نوظهور مثل هوش مصنوعی کتاب‌های ترجمه‌ای هم از این حمایت برخوردار خواهند شد و شرط این برخورداری، انتشار این کتاب‌ها در انتشارات دانشگاه‌ها است، چراکه معاونت در موضوع داوری ورودی نخواهد داشت. از این رو، حمایت از انتشار کتاب‌های این حوزه اعم از ترجمه و تألیف را متعهد خواهیم شد.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، افشین افزود: دوم، حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد یا دکتری اساتیدی است که مقالات منتشر شده در مجله انجمن ملی هوش مصنوعی دارند، سوم حمایت از برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی و چهارم حمایت از طرح بررسی آکادمیسین‌های عملیاتی است تا هر ۶ ماه یکبار این ارزیابی صورت بگیرد و به شناختی از آکادمیسین‌های فعال این حوزه برسیم.

وی همچنین حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی، تسهیل مسائل مرتبط با لایحه حفاظت داده و بررسی چالش‌ها و مسائل مربوط به رمز ارزها و تنظیم‌گری در این مباحث را از دیگر برنامه‌های حمایتی معاونت علمی برشمرد.

انتهای پیام

source

توسط mohtavaclick.ir