رازینی:

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هدف اصلی وزارت علوم در دولت چهاردهم پیگیری تکالیف آموزشی مرتبط با برنامه پنج ساله هفتم است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، “روح الله رازینی” امروز (چهارشنبه) در شصت و سومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور گفت: برنامه آموزشی در دولت چهاردهم بر پایه اجرای برنامه پنج ساله هفتم است.

وی درباره ماموریت‌های معاونت آموزشی وزارت علوم در برنامه هفتم گفت: باز طراحی آمایش آموزش عالی بر مبنای اصل ٣٠ قانون اساسی، آموزش مهارتی در افق قانون برنامه هفتم و گسترش آموزش عالی سه ماموریت مهمی است که دنبال می‌شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه رویکرد این معاونت ماشینی نیست، افزود: نظام حکمرانی دانشگاهی از بالا به پایین نیست بلکه بر نظرهای نخبگان و استادان و دانشجویان در حکمرانی مطلوب علمی دانشگاهی تکیه دارد.

وی گفت: باید فرصت را برای همه چهره های نخبگانی در سراسر کشور در تصمیم گیری ها ایجاد کرد.

رازینی افزود: باید میزان آنچه که امروز آموزش می دهیم ، متناسب ، کارآمد و مورد نیاز جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه باید دست کم در آینده ای نزدیک در رتبه ۱۰ هوش مصنوعی جهان قرار بگیریم، گفت: با تشکیل کارگروه‌های تخصصی هر چه سریعتر در پاسخگویی به پیشرفت در هوش مصنوعی و نیاز جامعه جلو می رویم.

رازینی به ۵ هدف و محور روشن در وزارتخانه اشاره کرد و افزود: هدف ما در حوزه نیاز محوری ،گسترش رشته های کاربردی و آمایش رشته ها است.
معاون آموزشی وزیر علوم، اهداف آموزشی برنامه پنج ساله هفتم به سه بخش مرتبط اشاره کرد و گفت: تبصره ۲ ماده ۹۶ و ۹۵ الگو و محور اصلی تکالیف آموزشی ماست که با ۳ کارگروه تخصصی  پیگیری می شود.
معاون وزیر علوم از افزایش سهم آموزش مهارتی در دانشگاهها گفت و افزود: به عکس آموزش در نظام پزشکی در وزارت علوم آموزش مهارتی در کنار آموزش نظری وجود ندارد و سهم ۴۰ درصدی آموزش مهارتی باید بیشتر شود.
رازینی اطلاع‌رسانی و هم‌فکری درباره برنامه‌های حوزه آموزشی، مشارکت جمعی در تحقق تکالیف برنامه هفتم توسعه، هماهنگی اجرایی سال تحصیلی جدید و تبادل‌نظر در حوزه آموزشی را از اهداف این نشست برشمرد و گفت: رویکرد معاونت آموزشی تاکید بر نظرات نخبگان و استادان و دانشجویان در حکمرانی مطلوب علمی دانشگاهی است.
وی ، ماموریت‌گرا و هدف‌مند بودن آموزش، پویایی و هوشمندی، نظم و قانون‌مداری، هم‌افزایی و مشارکت، چابکی و پاسخگویی را از ارزش‌های محوری این اجلاس برشمرد و گفت: نباید کار باقی‌مانده و روی زمین مانده داشته باشیم و بر این اساس وزارت علوم بر پنج محور تقویت نقش آموزش در نظام عتف، بهبود الگوی حکمرانی و بهره‌وری، حمایت از نخبگان و استعداد‌های درخشان، نیازمحوری و تقاضا محوری و ارتقای مهارت‌افزایی و اشتغال‌پذیری به عنوان اهداف معاونت آموزشی تاکید دارد.
رازینی همچنین از جذب استعدادهای درخشان در دانشگاهها گفت:


وی با بیان اینکه معاونت آموزشی تلاش دارد تا در اهداف تعریف شده، رسالت خود را تا حصول نتیجه پیگیری کند، گفت: ذیل اهداف پنج‌گانه، هدفگذاری‌های دیگری نیز انجام گرفته است که به عنوان نمونه در ذیل هدف نیاز و تقاضامحوری، اهدافی، چون تقویت و توسعه رشته‌های راهبردی، تغییر رویکرد اقتصاد آموزش عالی و اصلاح نظام بودجه اموزش، اجرای گسترده پذیرش استادمحور و تحقیق به شاخص ٢٠ درصدی بازسازی‌های نیاز محور و تغییر رویکرد آموزش از گروه‌ محوری به برنامه‌محوری تعریف کردیم.

source

توسط mohtavaclick.ir