دانشگاه مدیپول استانبول
زلزله ویرانگر در جنوب ترکیه (و سوریه) در 6 فوریه همچنین به اعتبار رئیس جمهور اردوغان و شانس او ​​برای حفظ قدرت در انتخابات آینده 14 مه آسیب جدی وارد کرد. این در صورتی است که او اجازه دهد رای مردم آزادانه نتیجه را تعیین کند. بسیاری از مردم جهان می دانند که چرا او با وجود قفلش در رسانه ملی دچار مشکل شده است. تاکنون حدود 50000 کشته در هر دو طرف مرز، میلیون ها نفر آواره، 156000 ساختمان ویران شده اند – وحشتی که با فساد، بی کفایتی و کینه توزی مقامات تشدید شده است. مالیات بدنام زلزله که برای اطمینان از ساخت و ساز ایمن وضع شده بود، در جیب دوستان دولت ناپدید شد. ساختمان‌های ارزان‌قیمتی در امتداد خیابان‌ها و خیابان‌ها در چندین شهر و شهر پر شده بودند. قوانین عفو ​​عمومی به مالکان این امکان را داده بود که برای طفره رفتن از قوانین جریمه بپردازند. جریمه ها طبق معمول در اردوغان، هرم فساد را بالا برد. مقاله فوق العاده اخیر در مورد وضعیت توسط هنری جی. بارکی، کارشناس ترکیه از شورای روابط خارجی، سناریوی کنونی را شرح می دهد.

مقاله بارکی با عنوان “اردوغان در خطر است” است. او مانند بسیاری دیگر از مفسران معتقد است که این می تواند پایانی برای رهبر پوپولیست قدرتمند ترکیه باشد. و اگرچه بارکی اشاره می کند که اردوغان و حزب عدالت و توسعه ممکن است در انتخابات پارلمانی/ریاست جمهوری ماه مه تقلب کنند، اما اوضاع را به طور کامل بررسی نمی کند، به ویژه پیامدهای منطقه ای و ژئواستراتژیک مشکلات داخلی. این همان چیزی است که این ستون در مورد آن است. نه اردو و نه حزب او نمی توانند قدرت را از دست بدهند. از دست دادن قدرت در نهایت به معنای از دست دادن کنترل بر اطلاعات است – احتمالاً زمانی که مقیاس کامل دزدسالاری که حدود دو دهه ارزش دارد، شروع به درز پیدا کند، آنها در خانه هایشان به قتل می رسند. ارتش از آنها محافظت نخواهد کرد، زیرا هنوز هم در مورد آزار و اذیت آنها در طول سال ها دردناک است. بنابراین رژیم سعی خواهد کرد به هر وسیله ای قدرت را حفظ کند – که می تواند زودتر به زودی به فروپاشی نظم مدنی منجر شود. مطمئناً اهرم اردوغان به شدت کاهش خواهد یافت. اما او راهی پیدا خواهد کرد.

یکی از مشکلات این است که، هنوز، اپوزیسیون مسلماً برای زمان نخست آماده نیست. این کشور به ندرت از بحران تفرقه‌انگیز چند روز پیش جان سالم به در برده است. رهبران دو حزب اپوزیسیون رقیب توافق کردند که در نهایت با هم متحد شوند، اما نباید فراموش کنیم که اردو با در هم شکستن بی وقفه آنها، قدرت خود را ایجاد کرد و می توان انتظار طوفان بی امان شبه رسوایی ها علیه آنها را در رسانه ها داشت. این کار نخواهد کرد. کشور با دستکاری دولت با ویرانی های تازه هنوز روبه رو نخواهد شد. ما نشانه هایی از خلق و خو را دیده ایم: تلاش های طرفدار دولت برای سیاسی کردن روند نجات، خشم را در زمین برانگیخت. مسدود کردن امداد از سوی گروه‌های خارجی، تلاش برای انحصار دادن کمک‌ها، سرزنش شهرداری‌های مخالف – همگی فوراً با عقب‌نشینی مواجه شدند. در همین حال، جادوگران بین‌المللی مورد علاقه رئیس‌جمهور، کشورهایی که او دوست دارد آنها را برای همه بیماری‌ها سرزنش کند – ایالات متحده، اسرائیل، یونان، اروپا، سوئد (به‌خاطر پناه دادن به تروریست‌های کرد) و امثال آن، همگی قبل از آنکارا تیم‌های امدادی و تجهیزات سخت‌کوشی فرستادند. با هم عمل خود را انجام دهد. دیگر از بیگانه‌هراسی استفاده نمی‌شود تا توجه را از شکست‌های او منحرف کند.

پس اردو به چه چیزی متوسل خواهد شد؟ تجار و صاحبان ساختمان های مختلف دستگیر شده اند. از او انتظار داشته باشید که خشم عمومی را تغییر دهد، شاید چند الیگارشی را قربانی کند. کافی نخواهد بود او تلاش خواهد کرد تا کشور را به عنوان تنها امید برای نظم در اطراف خود جمع کند. برای آن خیلی دیر است. او مناطق ویران شده را پر از پول خواهد کرد – سعودی ها به تازگی 5 میلیارد دلار در بانک مرکزی ترکیه به منظور نشان دادن حمایت خود واریز کرده اند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد). او مطمئناً با زیرساخت‌های رأی‌دهی و شمارش آرا، همانطور که اغلب در مناطق کردنشین انجام می‌دهد، با کمیاب ساختن مراکز انتخاباتی و دسترسی سخت آنها در مناطق مخالف و اداره کردن آنها منحصراً توسط وفاداران، دچار مشکل خواهد شد. بیشترین آسیب دیده ترین استان های ترکیه تا کنون عمدتاً طرفدار حزب عدالت و توسعه بودند. او می تواند با آن آرا خداحافظی کند. به طور خلاصه، هر ظرافتی که به پیروزی او یا حزب عدالت و توسعه منجر شود، هر چند نزدیک باشد، خشم را در پی خواهد داشت. حتی اگر “برنده” شود، بازنده است. نه، تنها گزینه اردوغان، اگر می‌خواهد از درگیری‌های داخلی گسترده اجتناب کند، ادامه حکومت از طریق نوعی نقش سایه‌ای فوق‌العاده قدرتمند در صندلی عقب است.

هر چند دیوانه کننده به نظر برسد، در منطقه سابقه داشته است. درست در شمال، در جمهوری گرجستان، یک شخصیت گریز برجسته غیر منتخب (بیدزینا ایوانیشویلی) ده سال است که کشور را از پشت صحنه اداره کرده است. او به‌عنوان ثروتمندترین الیگارش گرجستان، با دسترسی بی‌نهایت به منابع مالی و نفوذ مسکو، روند سیاسی را حتی با سرازیر کردن رای‌دهندگان با پول نقد قبل از انتخابات، به‌دقت دست نشانده است. پایتخت، تفلیس، و میدان پارلمان آن در حال حاضر مملو از اعتراض است، اما چه تاثیری دارد؟ او دقیقاً نمی تواند از پستی که اشغال نمی کند استعفا دهد. هیچ راه حل قانونی یا مشخصی برای مردم وجود ندارد. این همان نقشی است که اردوغان به دنبال آن خواهد بود. او از طریق الیگارشی ها صاحب اقتصاد می شود. همینطور رسانه ها منصوبان او بر پلیس، قوه قضائیه و زندان ها تسلط دارند. به علاوه موسسات مذهبی و آموزشی. ارتش گاو و خوابیده است. چه چیزی باقی مانده که می تواند او را ناراحت کند؟ مردم؟ خوب، بله، اما او تا پایان تلخ خواهد ماند.

در یک «دموکراسی مدیریت‌شده» مانند ترکیه که تا آن زمان در دوران اردوغان بود، مانند روسیه، گرجستان، مجارستان، ونزوئلا و جاهای دیگر، دوست‌گرایی مانند شبکه‌ای عمل می‌کند که در آن اجزای سازنده به یکدیگر وابسته هستند تا اصلاً کار کنند. پلیس رهبران مخالف محبوب را دستگیر می کند، قوه قضاییه آنها را دستگیر می کند، رسانه ها وظیفه شناسانه آنها را لکه دار می کنند. همه در جنایات یکدیگر دخیل هستند. همه کارفرمایان به حمایت اردوغان وابسته اند. الیگارش های نزدیک میلیاردها نفر را جمع آوری می کنند، به ثبات و لطف رهبر وابسته هستند، به او کمک می کنند تا قدرت را حفظ کند تا مقامات، قضات، صدا و سیما، رئیس دانشگاه ها، بانک ها، بیمارستان ها را استخدام کند. کل خدمات ملکی مملو از افراد وفادار است. یک دولت جدید باید تعداد زیادی از مردم را پاکسازی کند، مدیران دزدسالار را از بالا به پایین خلع ید کند. به طور خلاصه، با رفتن اردوغان، نهادهای ترکیه حداقل در کوتاه مدت ممکن است دچار لرزش شدید شوند. همانطور که لویی چهاردهم گفت، L’etat c’est moi. این برای ثبات داخلی – و به همان اندازه برای تداوم روابط منطقه ای – بد است.
بیشتر برای YOUiOS 17 2 1 اپل ناگهان به‌روزرسانی غیرمنتظره‌ای را برای همه کاربران آیفون منتشر کرد پروژه نفتی 8 میلیارد دلاری ConocoPhillips Greenlights در آلاسکا به دنبال بلوک ناموفق توسط گروه‌های بومی، تحریم‌های روسیه به اوکراین در سال 2024 با وجود کاهش کمک‌ها امیدوار بودند.

اکنون که به حال خود رها شده است، ترکیه می تواند از تحولاتی مانند از دست دادن اردوغان در راس قدرت عبور کند. پیش از این نیز چنین بحران هایی را پشت سر گذاشته است، نه حداقل از طریق کودتاهای نظامی گذرا، اما از نظر استراتژیک در این برهه خیلی چیزها در خطر است تا بازیکنان خارجی صرفاً عقب بایستند و تماشا کنند. یک ترکیه پر هرج و مرج، ثبات منطقه ای و حتی جهانی را تهدید می کند. بویی از هرج و مرج، فروپاشی اقتصادی، فرار سرمایه، فروپاشی گردشگری، و شما می توانید مشکلات واقعی را در پیش رو ببینید. به همین دلیل است که سعودی‌ها به عنوان یک رای اعتماد تثبیت‌کننده، سپرده‌گذاری اولیه قابل توجهی در بانک مرکزی انجام دادند. و چرا آنها فقط برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک با ایران اقدام کردند. با ایران بله. تصور کنید که. سعودی ها بعد از این همه مدت چه چیزی می تواند باعث چنین ابتکار عجیبی شود؟ چشم انداز فروپاشی در ترکیه مطمئناً یک دلیل بزرگ است. چرا؟ زیرا اردوغان با اسرائیل متحد شده بود تا آذربایجان را به عنوان عاملی برای حواس پرتی شمال ایران تقویت کند و به این ترتیب به مبارزه عربستان علیه آخوندها کمک کند. به زودی او ممکن است اختیار چنین تصمیماتی را نداشته باشد.

بسیاری از قدرت‌های خارجی دوست دارند اردوغان به نوعی تحت تأثیر قرار گیرد، زیرا آنها روی سیاست‌های او سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اسرائیل نیز مایل است ترکیه به حمایت نظامی از آذربایجان برای منحرف کردن ایران از شمال ادامه دهد. اروپا از سیاست های آنکارا در جذب پناهجویان سوری خوشش می آید. دیپلماسی رو به جلو اردوغان در آسیای مرکزی – تضمین های نظامی برای ازبک ها و قزاق ها – هژمونی مسکو را جایگزین می کند. ایالات متحده آن را دوست دارد. سعودی‌ها که همین دیروز دشمنان اردوغان بودند، امروز برای مقابله با ساختمان امپراتوری شیعی ایران، به جنگ‌طلبی قوی طرفدار سنی او نیاز دارند. در صورت تغییر رژیم در ترکیه، همه اینها می تواند تغییر کند. رهبران اپوزیسیون در مورد معکوس کردن دسیسه های قانون اساسی اردوغان در گذشته سر و صدا کرده اند – هدف آنها انتقال قدرت از ریاست جمهوری به پارلمان است. این به معنای بازگشت به فرآیند و چانه زنی داخلی قبل از هر تصمیمی است. این به معنای دیگر معامله ساده یکجانبه با یک نفر نیست.

اجازه دهید تأثیر آن بر روسیه و اوکراین را در نظر بگیریم. آنکارا به تازگی تصمیم گرفته است که مانع از عبور کالاها از طریق ترکیه به روسیه شود. چه چیزی طول کشید و چرا حالا؟ ابهامات گذشته اردوغان در مورد تحریم ها به او این امکان را داد که پوتین را نیمه خوشحال نگه دارد و در عین حال به طور تحریک آمیزی پهپادهای جنگی را به اوکراین عرضه می کرد. همچنین به معنای خرج کردن مقادیر هنگفتی از وجوه تاریک در خزانه بانک های ترکیه و قایق های تفریحی الیگارشی در تفرجگاه های اطراف بدروم بود. بسیاری از گردشگران روسکی و مهاجران فراری از نیروی دریایی، تا 19000 نفر در روز در تابستان گذشته در سواحل مد. ضررهای بادآورده برای اقتصاد ترکیه متوجه خواهید شد که هیچ قطعنامه ای برای مسدود کردن حساب های روسیه به خصوص از طریق کشورهای دیگر وجود ندارد. اما، در آستانه انتخابات، اردوغان می‌خواهد از اقدامات خصمانه ایالات متحده در مقابله با تحریم‌های خود اجتناب کند، هر چیزی که اقتصاد را متزلزل کند، مانند تحریم بانک‌های مقصر ترکیه. بنابراین او با بستن روزنه ترانزیت کالا که گفته می شود ماهیانه حدود 738 میلیون دلار یا بیشتر به نفع ترکیه است، سربروس را به خطر انداخته است.

این همان چیزی است که وقتی دزدسالاری‌ها به تسخیر دولت دست می‌یابند، اتفاق می‌افتد. آنها در مقابله با بلایای طبیعی خوب نیستند. انتقال قدرت حاصل به شدت انفجاری می شود. برای اتحاد جماهیر شوروی چرنوبیل بود. برای ترکیه، بزرگترین پس لرزه زمین لرزه ممکن است منطقه ای و جهانی باشد.

اقناع اردوغان در خطر است ملیک کیلان از دهه 1990 در مورد مکان های باستانی، مناطق جنگی، تحولات سیاسی و مرزهای دوردست برای وال استریت ژورنال و نیوزویک نوشته ام. این منطقه از مرز چین و کره شمالی تا قفقاز، تا عراق، ایران، سوریه، ترکیه تا شرق اروپا را پوشش می دهد. بازارهای غرق شده.”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط mohtavaclick