در دنیای امروز که اطلاعات به سرعت در حال گسترش است، نیاز به منابعی که به طور جامع و مختصر به موضوعات مختلف بپردازند، بیش از هر زمان دیگری احساس می ‌شود. مقالات مروری به عنوان ابزاری ارزشمند در این زمینه، به بررسی و جمع‌ بندی یافته‌ های تحقیقات پیشین در یک حوزه خاص می ‌پردازند. آن ها درک عمیق‌ تر و جامع‌ تر از موضوع مورد مطالعه را به خواننده ارائه می‌ دهند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به دنبال کسب مهارت در زمینه نوشتن مقاله های مروری هستند. ما در این مقاله درمورد این که چگونه مقاله مروری بنویسیم توضیح خواهیم داد.

مقاله مروری چیست؟

چگونه مقاله مروری بنویسیم

مقاله مروری که گاهی اوقات با عنوان «مرور منابع» نیز شناخته می ‌شود، به بررسی و جمع‌ بندی پژوهش ‌های منتشر شده در یک موضوع خاص می ‌پردازد. این نوع مقاله با ارائه‌ خلاصه ‌ای از دانش و تفکرات جاری در آن حوزه، درک عمیق‌ تری به خواننده منتقل می ‌کند. هدف اصلی نگارش یک مقاله مروری، ارزیابی نقادانه‌ داده ‌های حاصل از پژوهش ‌های موجود است. این مقالات با شناسایی حوزه ‌های بالقوه برای پژوهش‌ های آتی، مسیر را برای کاوش ‌های جدید هموار می کنند. آن ها حتی گاهی به نتایج تازه ‌ای بر اساس داده‌ های موجود دست می یابند.

به طور کلی مقالات مروری به منظور ایجاد یک بستر جامع در مورد یک موضوع خاص، تبیین دانش موجود در آن حوزه، شناسایی خلا های مطالعات گذشته برای پژوهش‌ های آتی و برجسته کردن روش ‌های اصلی و فنون پژوهشی نگاشته می ‌شوند.

چگونه مقاله مروری بنویسیم؟

برای توضیح درمورد این که چگونه مقاله مروری بنویسیم باید به هشت گام نوشتن اشاره کنیم. این هشت گام عبارتند از:

  •  بررسی اهداف و حیطه نشریه

قبل از ارسال مقاله به هر نشریه‌ ای حتما اهداف و حیطه کاری آن را با دقت مطالعه کنید و از تطابق آن با موضوع مقاله مروری خود اطمینان حاصل نمایید. نشریات مختلف انواع گوناگونی از مقالات را می ‌پذیرند و برخی از آن‌ ها مقالات مروری را منتشر نمی‌ کنند؛ درنتیجه این بررسی پیش از نگارش امری ضروری است.

  •  تعیین محدوده و پرسش پژوهشی

محدوده و پرسش پژوهشی مقاله مروری خود را مشخص کنید. اطمینان حاصل نمایید که مقاله ‌تان نکته ‌ای جدید به این حوزه اضافه می ‌کند. همان‌ طور که نویسنده‌ برجسته، انگس کریک اشاره می‌ کند، محدوده مرور را به گونه ‌ای تعیین کنید تا قابل مدیریت باشد؛ نه ‌‌بیش‌ از ‌حد گسترده و نه ‌‌بیش ‌از ‌حد محدود. اگر موضوع در حوزه ‌ای تثبیت ‌شده است، شاید تمرکز بر پیشرفت ‌های اخیر ضروری باشد.

هشت گام نوشتن

  • پیدا کردن منابع معتبر

فرقی نمی کند قصد دارید یک مقاله ساده یا یک مقاله مروری بنویسید، همیشه به منابع معتبر برای نوشتن مقاله نیاز خواهید داشت. به همین دلیل قبل از این که نوشتن را شروع کنید، حتما مطمئن شوید که اطلاعات مقاله شما با جمع آوری داده های منابع معتبر نوشته می شود.

  • نوشتن عنوان، چکیده و کلمات کلیدی

برای این که بدانیم چگونه مقاله مروری بنویسیم باید اشاره کنیم که درست مانند تمامی مقالات دیگر مقالات مروری نیز به عنوان، چکیده و کلمات کلیدی نیاز دارند. در نتیجه حتما از قبل شروع به نوشتن زمانی را برای نوشتن عنوان، چکیده و انتخاب کلمات کلیدی اختصاص دهید. اگر قصد دارید مقاله خود را به صورت آنلاین و در یک وبلاگ منتشر کنید، توجه به این موارد به شما کمک می کند تا مقالات خود را به افراد بیشتری نشان دهید. همچنین به کمک کلمات کلیدی خوانندگانی که مقاله شما را برای مطالعه پیدا می کنند، افراد مناسب تری خواهند بود.

توجه داشته باشید که عنوان و چکیده مقاله شما باید علاوه بر کوتاه بودن، واضح، دقیق و آموزنده باشند و از مقاله دید کلی ای به خواننده بدهد.

هر مقاله مروری به یک مقدمه‌ قوی نیاز دارد. در این بخش، ضمن ارائه‌ یک مرور کلی بر موضوع و زمینه ‌سازی مناسب، به بررسی و مرور آن حوزه بپردازید. برای غنی ‌تر کردن مقدمه، از یافته‌ های پژوهشی بهره بگیرید و آن را به گونه‌ ای بنویسید که برای مخاطبان عام (غیر متخصص) قابل درک باشد. این امر، به افزایش تاثیر گذاری و ارتباط ‌پذیری مقاله کمک می ‌کند.

طولانی کردن بیش از حد مقدمه، خواننده را از خواندن متن اصلی باز می‌ دارد. با توجه به این موارد بهتر است کل مقاله را به بخش ‌های با اندازه‌ مناسب تقسیم ‌بندی کنید تا شناسایی نکات کلیدی برای خواننده آسان تر باشد.

به خاطر داشته باشید که مقاله مروری صرفا ارائه‌ی خلاصه ‌ای توصیفی از موضوع نیست، بلکه باید شامل بحثی نقادانه نیز می شود. اگر در حوزه‌ مورد مطالعه نتایج متناقضی از پژوهش ‌های مختلف دیده می شود، حتما به این تناقض بپردازید و هر دو طرف بحث را با رویکردی منصفانه ارائه دهید. همچنین می‌ توانید از مقاله مروری خود برای حل و فصل تناقضات در مطالعات ضد و نقیض استفاده کنید.

بحث نقادانه

  • جمع ‌بندی و پیشنهادات برای پژوهش ‌های آتی

بخش پایانی مقاله مروری شما باید شامل جمع ‌بندی و ارائه‌ پیشنهاداتی برای پژوهش‌ های آتی در آن حوزه باشد. درک خود از موضوع را به خواننده منتقل کنید و ابهامات و ناگفته‌ های باقی ‌مانده را نیز برجسته سازید.

  • ویرایش نهایی و همکار منتقد

پیش از ارسال مقاله حتما آن را از نظر دستوری و نگارشی ویرایش نهایی کنید. همچنین می ‌توانید از یک همکار منتقد یا فردی متخصص در حوزه کاری خود بخواهید تا پیش از ارسال، به شما بازخوردی ارائه دهد.

جمع بندی

مقالات مروری در دنیای امروز ابزاری ارزشمند برای بررسی و جمع بندی یافته های تحقیقات در یک حوزه خاص هستند. مقاله های مروری علاوه بر کوتاه بودن درک عمیق تر و جامع تری از یک موضوع به خواننده ارائه می دهند. البته نوشتن مقاله های مروری کار چندان راحتی نیست و به مهارت ها و توجه به نکات خاص نیاز دارد. ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این که چگونه مقاله مروری بنویسیم توضیح دادیم.

source

توسط mohtavaclick.ir