سرور یکی از پرکاربرد ترین اشکال رایانه است که همه ما به صورت روزانه از خدمات آن ها استفاده می کنیم. سرور ها در واقع سرویس های میزبانی هستند که خدماتی را به شرکت ها، سازمان ها و مردم ارائه می دهند. با وجود کاربرد بسیار زیاد سرور ها، بسیاری از افراد آشنایی خوبی با سرور ندارند. به همین دلیل در این مقاله برای آشنایی بیشتر قصد داریم روی پاسخ به پرسش سرور چیست به زبان ساده تمرکز کنیم.

سرور چیست ؟

سرور چیست به زبان ساده

یک سرور، رایانه اختصاصی است که برای ارائه خدمات، داده یا منابع به دیگر رایانه‌ ها که به عنوان سرویس گیرنده (کلاینت) شناخته می ‌شوند، طراحی شده است. این خدمات می ‌تواند شامل تحویل صفحات وب و ایمیل تا ذخیره و مدیریت فایل ‌ها یا اجرای برنامه ‌ها باشد. این ماشین‌ ها بر اساس مدل سرویس گیرنده سرور عمل می ‌کنند، جایی که سرویس گیرنده ‌ها خدمات یا منابع خاصی را درخواست می ‌کنند و سرور این درخواست ‌ها را برآورده می ‌سازد

 قابلیت سرور ها با رایانه ‌های شخصی متفاوت هستند. در حالی که رایانه‌ های شخصی برای استفاده فردی به کار می روند. سرور ها برای مقیاس پذیری ساخته شده ‌اند تا بتوانند درخواست ‌های سرویس گیرندگان را مدیریت کنند.

برای پاسخ به سوال سرور چیست به زبان ساده باید گفت: یک سرور حکم بایگانی در کتابخانه دیجیتال شباهت دارد. این سرور، اطلاعات را سازماندهی و ذخیره می ‌کند و مطمئن می شود که این اطلاعات برای هر کسی که به دنبال آن می گردد مناسب است.

سرور ها چه کاری انجام می دهند؟

کار سرور ها

سرور ها، اسب ‌های کاری دنیای دیجیتال ما هستند که بخش بزرگی از آن را نیرو می ‌دهند. برای درک اهمیت آن ‌ها، درک طیف گسترده‌ ای از کار هایی که سرور ها می ‌توانند انجام دهند، ضروری است. در اینجا، ما نقش چند وجهی سرور ها و عملکرد های اصلی آن ‌ها را بررسی می ‌کنیم:

  • ذخیره و بازیابی داده: یکی از عملکرد های اصلی سرور، ذخیره و مدیریت داده‌ ها است. این داده‌ ها می ‌تواند شامل هر چیزی از فایل ‌ها و اسناد تا پایگاه ‌های داده و محتوای رسانه ‌ای باشد. سرور ها مکان مرکزی برای ذخیره و بازیابی را محیا می ‌کنند و آن را برای کاربران مجاز از مکان ‌های متفاوت در دسترس قرار می ‌دهند
  • میزبانی وب ‌سایت: هنگامی که در اینترنت می ‌گردید، صفحات وب سایتی که به آن ‌ها دسترسی پیدا می‌ کنید، معمولا روی سرور های وب قرار دارند. این سرور ها فایل ‌های وب ‌سایت را ذخیره کرده و زمانی که شما صفحه ‌ای را درخواست می‌ کنید، آن ‌ها را به مرورگر وب شما تحویل می‌ دهند. آن‌ ها همه چیز را از متن و تصاویر گرفته تا ویدیو ها و انواع ویژگی‌ های تعاملی و ارتباطی مدیریت می ‌کنند
  • خدمات ایمیل: یکی از خدمات سرور ها که روزانه می توانیم آن را ببینیم خدمات ایمیل است. سرور های ایمیل جریان پیام‌ های الکترونیکی را مدیریت می ‌کنند. آن ‌ها وظایفی مانند فیلتر کردن هرزنامه و تایید هویت کاربر را بر عهده دارند
  • میزبانی برنامه: بسیاری از برنامه‌ ها و سرویس‌ های نرم‌ افزاری به جای این که روی دستگاه ‌های جداگانه اجرا شوند، روی سرور ها میزبانی می ‌شوند. این سرور ها توان محاسباتی و منابع لازم برای اجرای برنامه‌ هایی مانند بازی‌ های آنلاین و ابزار های تعامل فراهم می کند.
  • اشتراک فایل: درمورد این که سرور چیست به زبان ساده باید اشاره کرد که سرور های فایل برای ذخیره و اشتراک فایل در یک شبکه مخصوصی طراحی شده ‌اند. آن‌ ها مطمئن می شوند که فایل ‌ها برای کاربران مجاز قابل دسترسی هستند و اغلب شامل مجوز ها و ویژگی‌ های امنیتی برای محافظت از داده ‌های حساس می‌ شوند.

اشتراک فایل

  • مدیریت پایگاه داده: سرور های پایگاه داده، داده ‌های ساختار یافته را مدیریت و سازماندهی می‌ کنند. آن ‌ها برای برنامه‌ هایی که برای بایگانی، بازیابی و پردازش داده به پایگاه‌ های داده وابسته هستند، حیاتی هستند. سرور های پایگاه داده، انسجام و نظم، قابلیت اطمینان و پرس و جوی کارآمد داده را تضمین می ‌کنند.
  • تایید هویت و مجوزدهی: برای پاسخ به پرسش سرور چیست به زبان ساده بسیاری از افراد کاربرد تایید هویت و مجوزدهی را نام می برند. سرور های تایید هویت، هویت کاربران را تایید می‌ کنند و مطمئن می شوند که فقط افراد یا سیستم ‌های مجاز می ‌توانند به منابع مخصوص دسترسی داشته باشند. سرور های مجوزدهی، بر اساس نقش ‌ها و خط ‌مشی ‌های کاربر، مجوز ها و حقوق دسترسی را مدیریت می ‌کنند.
  • خدمات ارتباطی: سرور ها نقش مهمی در فعال کردن انواع مختلف ارتباطات مانند پیام ‌رسان ‌های فوری، صدا روی پروتکل اینترنت (VoIP)و ویدئو کنفرانس ایفا می‌ کنند. آن ‌ها تعاملات و تبادل داده بین کاربران را آسان می ‌کنند.
  • پشتیبان‌ گیری و بازیابی: سرور های پشتیبان، فرآیند ایجاد نسخه ‌های کپی از داده ‌ها را برای بازیابی و جلوگیری از دست رفتن داده ‌ها خودکار می ‌کنند. این سرور ها داده ‌ها را ذخیره کرده و امکان بازیابی سریع در صورت خرابی سیستم یا داده را فراهم می ‌کنند.
  • خدمات امنیتی: درمورد این که کاربرد سرور چیست می توانیم به خدمات امنیتی سرور ها نیز اشاره کنیم. سرور های امنیتی، از جمله فایروال ‌ها و سیستم ‌های تشخیص نفوذ IDS ، در برابر تهدیدات سایبری محافظت می ‌کنند. آن ‌ها ترافیک شبکه را کنترل می ‌کنند و فعالیت ‌های مخرب را فیلتر می ‌کنند

جمع بندی

سرور ها از مهم ترین نوع رایانه هستند که همه در زندگی روزمره حداقل چند بار از خدمات آن ها استفاده می کنیم. خدماتی که سرور ها ارائه می دهند، بسیار زیاد است و آن ها را می توان در واقع ستون های کسب و کار های آنلاین بدانیم. با وجود کاربرد های بسیار زیادی سرور ها، بسیاری از افراد چیزی درمورد سرور ها نمی دانند. به همین دلیل در این مقاله سرور را به زبان ساده توضیح دادیم.

source

توسط mohtavaclick.ir