یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای ساخت یک سایت، استفاده از وردپرس است. برای ورود به این زمینه و تاریخچه وردپرس، سوالات کلیدی بسیار زیادی هست. از مهم ترین این سوالات این است که وردپرس به چه زبانی نوشته شده است یا این که برای کار حرفه ای با وردپرس لازم است که ابتدا PHP و جاوا اسکریپت را یاد بگیریم یا خیر. برای آشنایی بیشتر با برنامه نویسی وردپرس در این مقاله قصد داریم هر یک از زبان های فنی وردپرس را معرفی کنیم و درمورد آن ها توضیح دهیم.

زبان های فنی وردپرس

زبان های فنی وردپرس

HTML یکی از مهم ترین زبان های وردپرس است. تقریبا هر سایتی که در اینترنت مشاهده می کنید، با نسخه ای از HTML علامت گذاری شده است. HTML یک زبان برنامه نویسی است و بیشتر به عنوان یک زبان نشانه گذاری شناخته می شود. HTML مخفف HyperText Markup Language است.

HTML را می توان یک سند متنی بزرگ دانست که در آن با نشانه گذاری توضیحات مختلفی برای بیت قرار داده شده است. نمونه کد HTML به این شرح است:

<!DOCTYPE html>

<html>

          <head>

                   <meta charset=”UTF-8″ />

                   <title>Page Title in Search Results</title>

          </head>

          <body>

                   <h1>Page Title at Top of Page</h1>

                   <p class=”lorem”>Lorem ipsum dolor sit amet…</p>

          </body>

</html>

کد های بالا یک صفحه کامل اما بسیار کوچک از HTML محسوب می شود. HTML یکی از زبان های برنامه نویسی وردپرس نیز شناخته می شود. همان طور که در کد های بالا می توانید مشاهده کنید، در HTML بیشتر عناصر بین دو تگ مختلف قرار می گیرند. برای مثال تگ <p></p> نشان دهنده یک پاراگراف است.

برخی از عناصر دیگر نیز در HTML هستند که خود به خود بسته می شوند. برای مثال تگ </img> برای قرار دادن تصاویر است؛ زیرا محتوا هایی مانند تصاویر امکان ندارد در تگ پاراگراف قرار بگیرند.

به عناصر موجود در HTML می توان ویژگی های مختلفی داد. برای مثال می توانیم به عنصر <p> یک کلاس از lorem بدهیم. از این کلاس می توان برای انجام انواع کار ها استفاده کرد. یکی از مهم ترین این کار ها استفاده از یک قانون CSS است تا بتوانیم به همه عناصر موجود در HTML بگوییم که چگونه ظاهر شوند. CSS خود یکی از زبان های برنامه نویسی وردپرس است.

CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets است. CSS در واقع برای ایجاد تغییرات ظاهری در وب به کار برده می شود. تقریبا تمامی صفحات وب مدرن با استفاده از CSS طراحی می شوند. در CSS شما می توانید به عناصر موجود در HTML استایل بدهید. برای مثال اگر بخواهیم ویژگی های به  کلاس lorem را که در HTML نوشته ایم اضافه کنیم، چنین خواهد بود:

.lorem {

          color: #325050;

          background: #fff;

          font-family: ‘Libre Baskerville’, sans-serif;

          font-size: .85rem;

}

در کد بالا مشخص کردیم که مجموعه قانون های استایل سازی بر کدام عناصر HTML تاثیر بگذارد. در کدی که در بالا نوشتیم، مشخص شده است که تنها روی عناصری تاثیر بگذارد که کلاس lorem به آن ها اختصاص داده شده است. (دقت کنید که در CSS کلاس ها با یک نقطه شروع می شوند.)

بعد از آن در پرانتز می توانیم مجموعه ای از ویژگی هایی را که می خواهیم، اضافه کنیم. برای این کار بعد از نوشتن ویژگی، یک نقطه می گذاریم و مشخصات را به آن اضافه می کنیم. مهم ترین موضوع در رابطه با CSS این است که بدانید چگونه می توانید از این ویژگی ها استفاده کنید تا ظاهری را که می خواهید به صفحه خود بدهید. برای این کار کتاب های بسیار جامعی نوشته شده است.

CSS

مهم ترین زبان برنامه نویسی وردپرس را می توان PHP دانست که به نوعی موتور وردپرس محسوب می شود. مهم نیست که سایت خود را چگونه می سازید. PHP روی سرور برای ساخت صفحات و کنار هم قرار دادن آن ها استفاده می کند. به همین دلیل PHP را می توان مهم ترین زبان برای درک این که وردپرس چیست شناخت.

PHP در ابتدا با هدف ساخت آسان تر صفحات HTML طراحی شده بود. وردپرس از PHP به طور گسترده برای ساخت سایت ها استفاده می کند.

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی وردپرس ، جاوا اسکریپت است. جاوا اسکریپت برای نحوه تعامل صفحات با واکنش های مخاطب ساخته شده است. برای مثال اگر مخاطب روی چیزی کلیک کند، آن چیز ناپدید می شود، رنگ آیکون های سایت تغییر می کند یا به یک چیز بزرگ تر تبدیل می شود.

جاوا اسکریپت از جمله زبان های ضروری وردپرس نیست و پوسته وردپرس می تواند بدون استفاده از جاوا اسکریپت نیز به خوبی کار کند. با این حال مانند بسیاری از صفحات وب، جاوا اسکریپت را می توانید در بیشتر قالب های وردپرس و هسته وردپرس خود مشاهده کنید. دلیل آن این است که جاوا اسکریپت حس تعاملات بسیار سریع را ایجاد می کند و این احساس را به مخاطب می دهد که صفحه واقعا زنده است و در لحظه پاسخ واکنش های کاربر را می دهد.

اگر به تازگی یادگیری زبان های برنامه نویسی وردپرس را آغاز کرده اید، پیشنهاد می کنیم حتما سه زبان اصلی دیگر ورد پرس یعنی HTML، CSS و بلوک های ساختمانی آن یعنی PHP را یا بگیرید.

ابتدا یادگیری PHP را شروع کنم یا جاوا اسکریپت؟

PHP یا جاوا اسکریپت

اگر علاقه ای به HTML و CSS ندارید یا به آن ها تسلط کافی دارید، باید بین پی اچ پی و جاوا اسکریپت یکی را برای یادگیری شروع کنید. اگر به خوبی می دانید که نحوه کار CSS و HTML چگونه است، پیشنهاد می کنیم که در قدم بعدی خود ابتدا زبان PHP را یاد بگیرید. زیرا قطعا می توانید یک قالب وردپرس را بدون جاوا اسکریپت بسازید. اما بدون PHP ساخت قالب وردپرس غیر ممکن است.

جمع بندی

اگر به وردپرس و ساخت قالب های آن علاقه دارید، باید زبان های وردپرس را به خوبی یاد بگیرید. به طور کلی وردپرس چهار زبان اصلی دارد و بیشتر قالب های آن نیز با همین چهار زبان ساخته می شوند. این چهار زبان شامل HTML، CSS، جاوا اسکریپت و PHP می شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه نویسی وردپرس ، درمورد این چهار زبان توضیح دادیم.

source

توسط mohtavaclick.ir