واشنگتن‌پست:

پس از ترور نافرجام دونالد ترامپ، شبکه‌های اجتماعی پر از لطیفه‌ها و طنز‌های سیاسی شد.

سوءقصدی که به زبان طنز در شبکه‌های اجتماعی سروصدا کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از واشنگتن پست، «آلینا کوان» یک دانشجوی آمریکایی است که با یک هشدار خبری در تلفن همراهش از تلاش برای ترور دونالد ترامپ مطلع شد. او سپس مطالبی را مطالعه کرد که در آنها گزارش شده بود که سوءقصد ناکام بوده است. 

 

«آلینا کوان» سپس شبکه اجتماعی تیک‌تاک را باز کرد. اولین چیزی که او دید، ویدئو‌های ویرایش‌شده‌ای بود که به هم متصل و به محتوای خنده‌داری تبدیل شده بودند. 

 

همانطور که او در تیک‌تاک جستجو می‌کرد، هزاران ویدئو را به همین شکل دید. 

 

این جوان ۲۱ ساله گفت: به این اتفاق و این محتوا‌ها خندیدم، چون من فکر می‌کنم نسل من را هیچ‌یک از احزاب سیاسی نمی‌بینند و ما در طول ۸ سال گذشته با رخداد‌های زیادی مواجه شده‌ایم. مردم حس ناامیدی دارند، پس با چنین اتفاق‌هایی شوخی می‌کنند.

 

پس از سوءقصد نافرجام به دونالد ترامپ در سخنرانی انتخاباتی او که باعث مرگ یک تماشاگر و زخمی شدن دو نفر دیگر شد، تیک‌تاک، ایکس و دیگر رسانه‌های اجتماعی مملو از مطالب موسوم به «طنز سیاه» شدند.

 

برخی کاربران از تلاش برای ترور ترامپ ابراز خوشحالی، ناامیدی یا اندوه کردند، اما بسیاری هم بودند که واکنش‌های جریان اصلی سیاسی در آمریکا یا به طور کلی سیاست‌های دولت آن را تمسخر می‌کردند.

 

کارشناسانی که رسانه‌های اجتماعی و مسائل سیاسی را دنبال می‌کنند، می‌گویند که موج لطیفه‌ها و میم‌ها نشان‌دهنده بی‌تفاوتی نسبت به سیاست، انتخابات ریاست‌جمهوری و حساسیت‌زدایی نسبت به خشونت است، به‌ویژه در میان نسل‌های جوان‌تر که با قطب‌بندی‌های گسترده سیاسی و حتی تیراندازی‌های گسترده در آمریکا بزرگ شده‌اند.

 

بسیاری از جوانان آمریکایی می‌گویند که نسبت به نظام دوحزبی که به ارزش‌های آنها توجهی نمی‌کند تعلق خاطری ندارند.

 

این اتفاق در رسانه‌های اجتماعی به شکل لطیفه، میم‌ها و اسکرین‌شات‌ها منتشر شد و بازتاب یافت.

 

«ویلیام هاوِل» استاد دانشگاه شیکاگو که درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطالعه می‌کند، می‌گوید: من بسیار نگرانم چرا که بخش قابل توجهی از مردم آمریکا به اندازه کافی از سیاست ناراضی‌اند تا جایی که حتی زمانی که کسی هدف ترور قرار می‌گیرد، فقط یک حس پوچ در میان مردم برانگیخته می‌شود.

او ادامه داد: بسیاری از مردم احساس می‌کنند که سیاستمداران ما ناکارآمد هستند و روند قانون‌گذاری کاملاً اشتباه است، بنابراین سیاست تبدیل به یک تئاتر می‌شود.

 

بر اساس داده‌های سال ۲۰۲۴ یک موسسه تحقیقات عمومی در آمریکا، بیش از نیمی از نوجوانان «نسل Z» با یکی از دو حزب سیاسی اصلی این کشور همذات‌پنداری نمی‌کنند. به عقیده بسیاری از آنان، مشکلات سیاسی آمریکا نیازمند تغییر نسل در مدیریت کشور است.

 

در همین حال، میم‌ها و لطیفه‌های متعددی درباره تیراندازی به ترامپ در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد. البته، مردم آمریکا همیشه از مطالب طنز در برخورد با خشونت‌های ملی استفاده کرده‌اند مثل زمانی که «آبراهام لینکلن» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۸۶۱ مسیر سفر خود را تغییر داد تا از مهاجمان احتمالی به خود در امان بماند، هفته نامه «هارپر» مجموعه کاریکاتور‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌داد او در حال دور زدن است. یا سایت خبری طنز Onion هم دو هفته پس از حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلوی نیویورک، شماره‌ای را به این اتفاق اختصاص داد. 

 

«دلیا کای» نویسنده خبرنامه محبوب فرهنگ اینترنتی Deez Links، هم در این باره گفت: سرعت گفتمان برخط و طراحی رسانه‌های اجتماع،‌ی نحوه واکنش ما به اتفاقات تراژیک را تغییر داده است.

 

وی افزود: طنز تلخ درباره خشونت‌های ملی (از ۱۱ سپتامبر تا تیراندازی به دانش‌آموزان در یک مدرسه) قبلا در گوشه‌هایی از اینترنت پخش می‌شد، اما اکنون به یک فرهنگ تبدیل شده است.

 

«کای» تصریح کرد: این ممکن است منعکس‌کننده احساسات سیاسی جامعه باشد، اما انگیزه‌های اقتصاد برخط را نیز منعکس می‌کند.

 

در رسانه‌های اجتماعی، توجه شبیه پول است و انتشار مطالب خنده‌دار بیشتر از مطرح‌کردن موضوعات جدی توجه کاربران را به خود جلب می‌کند.

 

با گذشت زمان، این تغییرات فرهنگ آنلاین را شکل می‌دهند.

 

«کای» افزود: چهره‌های مجازی قبلا بیشتر مواضع و نقد‌های خود درباره سیاست را به اشتراک می‌گذاشتند، اما این پست‌ها نحوه عملکرد سیاستمداران را تغییر ندادند.

 

او ادامه داد: احساس غالب مردم آمریکا این است که «این خیلی ناخوشایند است که نمی‌توانم نظر بدهم» یا «از جدی‌گرفتن اتفاق‌ها صرف‌نظر کرده‌ام، بنابراین فقط با زبان طنز توییت می‌کنم.

 

«بن کالینز» مدیرعامل سایت خبری طنز Onion می‌گوید: طنز می‌تواند راهی برای دوری از واقعیت‌های موجود کشور باشد، اما می‌تواند راهی برای درگیر شدن هم باشد. 

 

او افزود: تیم ما در سایت Onion بلافاصله پس از تیراندازی روز شنبه به ترامپ، شروع به ساختن لطیفه کردند و عصر دوشنبه یک نسخه دیجیتال از این محتوا‌های طنز منتشر شد. 

 

به گفته «کالینز»، یکی از تیتر‌های این سایت «کنگره سقف‌ها را ممنوع می‌کند» بود که بی‌میلی سیاستمداران را به اصلاح قوانین مربوط به استفاده از اسلحه در آمریکا به تمسخر می‌گرفت.

 

او گفت که خنده‌دارترین لطیفه‌ها معمولاً زمانی ساخته می‌شوند که نویسندگان سعی می‌کنند رویداد‌ها را از زاویه بزرگ‌تری مرد توجه قرار دهند که در این مورد، زمینه خشونت‌های متعدد با اسلحه بود.

 

«کالینز» گفت: شوخی‌ها ما را از این شرایط عبور می‌دهند، زیرا در غیر این صورت این درماندگی می‌تواند به خشم عمومی تبدیل شود.

 

در برخی از محتوا‌های مبتنی بر طنز و شوخی، کاربران خواستار سوءقصد دوم شدند یا تیرانداز را به دلیل ضعف در هدف گرفتن ترامپ مورد سرزنش قرار دادند.

 

«پرسیوال اِوِرِت» طنزپرداز می‌گوید: ممکن است دونالد ترامپ هم در مواردی نسبت به موضوعات مهم ملی، چنین برخورد‌های طنزآمیزی را تشویق کرده باشد، اما این بدان معنا نیست که ما نیز باید از آن پیروی کنیم.

 

«اورت» افزود: آن روز یک فرد بی‌گناه جان باخت و خانواده‌اش دیگر او را نمی‌بیند. این هر چه که هست، شوخی نیست.

source

توسط mohtavaclick.ir