دانشجوی شاغل، دانشجویی است که به غیر از تحصیل در دانشگاه، در مکان دیگری مشغول به کار باشد اما اولویت تحصیل در دانشگاه و ادامه دادن آن است. به همین دلیل شما به عنوان دانشجو باید شغلی را انتخاب کنید که هم به تحصیل شما آسیب نزد و هم سرمایه ای مناسب برای شما فراهم کند. حفظ وضعیت دانشجویی و در عین حال کار کردن همزمان در ارگان های مختلف شاید در ابتدا مقداری دشوار به نظر برسد اما شما با انتخاب مناسب می توانید وضعیت خود را به عنوان دانشجو حفظ کنید و در عین حال شغلی که بنظرتان جذاب و جالب است را انتخاب نمایید. البته پیدا کردن کار دانشجویی به دلیل داشتن برخی محدودیت ها ممکن است تا حدودی مشکل باشد. ما در این مقاله به 10 کار دانشجویی مناسب در ایران اشاره خواهیم کرد.

محدودیت های کار دانشجویی

کار دانشجویی

  • زمان: اولین و مهم ترین محدودیت های دانشجو ها زمان است! شما باید به عنوان یک دانشجو در جست و جوی کاری باشید که از نظر زمانی وقت زیادی از شما نگیرد زیرا در این صورت ممکن است در دانشگاه دچار مشکل شوید و به اجبار درس و یا شغلتان را ترک کنید.
  • رفت و آمد: یکی دیگر از محدودیت هایی که یک دانشجو با آن مواجه است مسیر رفت و آمد و حتی هزینه آن است. شما باید کاری را انتخاب کنید که تا حد ممکن به منزل یا محل دانشگاهتان نزدیک باشد و یا می توانید به عنوان دورکار مشغول شوید تا از نظر رفت و آمد خیالتان آسوده باشد. رفت و آمد از نظر زمانی هم بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل ملاک مهمی در انتخاب کار دانشجویی در نظر گرفته می شود.

10 کار دانشجویی مناسب

دستیار پژوهشی

  • تدریس: اگر رشته تحصیلی شما طوری است که می توانید تدریس آن را در مدارس و یا خصوصی به عهده بگیرید و روحیه ارتباطاتی خوبی با کودکان و نوجوانان دارید، معلمی و تدریس می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی: امروزه تولید محتوا در شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن یکی از مشاغلی است که با درآمد مناسب خود نه فقط دانشجویان بلکه بسیاری از مردمان را جذب خود کرده است. اگر شما در رابطه با رشته تحصیلیتان شروع به فعالیت و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی کنید هم به اطلاعات خود اضافه کرده اید و هم می توانید درآمد خوبی از این راه داشته باشید.
  • دستیار پژوهشی: اگر در حوزه تحلیل و تجزیه داده های پژوهشی و مقاله نویسی علاقه دارید می توانید در کنار یکی از اساتید خود مشغول به کار شوید این کار هم در راستای رشته تحصیلی شما خواهد بود و هم با دانشگاه همپوشی زیادی دارد.
  • وبلاگ نویسی: یکی از شغل های پردرآمد در حوزه کامپیوتر وبلاگ نویسی است. بسیاری از سازمان ها برای معرفی خود به دیگر کسب و کارهای رقیب وبلاگ نویسانی را استخدام می‌کنند تا برای سازمان مربوطه تولید محتوا کنند. یکی از مزیت های این کار امکان دور کاری آن است شما می توانید در حیطه علاقه خود با سازمان ها تماس بگیرید و در صورت نیاز آن ها مشغول به کار شوید.
  • صندوق داری: با توجه به اینکه معمولا در صندوق داری داشتن سابقه کار الزامی نیست و ساعات کاری آن منعطف است می تواند گزینه خوبی برای کار دانشجویی باشد.
  • دستیار اداری: اگر می خواهید چشم انداز همان رشته ای که در آن مشغول به تحصیل هستید را ببینید بهتر است در شرکت های ادارای و یا سازمان های مربوط به آن استخدام شوید و آینده شغلی خود را در آنجا مشاهده کنید.
  • بازاریابی: یکی از مشاغلی که قطعا به بهود ارتباطات مردمی شما کمک می کند و توانایی شما را در صحبت کردن و قانع نمودن افراد ارتقا می دهد بازاریابی است! البته شما ابتدا باید با قوانین و اصول بازاریابی آشنا شوید تا بتوانید در این حوزه خلاق و مبتکر باشید  این شغل مهارت ارتباطی شما را ارتقا می دهد.

طراحی گرافیک

  • طراحی گرافیک: اگر با نرم افزار های گرافیک و فتوشاپ کار می کنید و یا تجربه ای در این زمینه دارید می توانید طراحی گرافیک را انجام دهید و به صورت پروژه ای کار کنید.
  • کار در رستوران ها و کافه ها: در اطراف دانشگاه معمولا کافه های زیادی هستند که به نیروی کار نیاز دارند با توجه به ملاک نزدیکی دانشگاه و رفت آمد این شغل می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد
  • برنامه نویسی: برنامه نویسان کامپیوتر مسئول راه اندازی برنامه های مختلف رایانه ای با کد های مخصوص هستند و از الگوریتم ها و زبان برنامه نویسی استفاده می کنند. برنامه نویسی کامپیوتر از تقاضای بالا و حقوق مناسب شغلی برخوردار است. از این رو می تواند کار دانشجویی مناسبی برای شما باشد.

جمع بندی

کار در دوران دانشجویی صرف نظر از استقلال یافتن امور مالی، باعث بهبود روابط، تجربه کافی و توسعه مهارت در زمینه تحصیلی شما می شود. البته باید به این توجه کنید که اولویت در تحصیل دانشگاهی شماست. در نتیجه با توجه به محدودیت هایی که شما به عنوان دانشجو در انتخاب کار دانشجویی دارید مانند زمان و هزینه های رفت و آمد، باید شغلی را انتخاب کنید که از نظر زمان انعطاف پذیر و از نظر رفت و آمد نزدیک باشد. ما در این مقاله 10 کار دانشجویی مناسب برای شما را معرفی کردیم.

source

توسط mohtavaclick.ir