اولین سامانه فروش الکترونیکی طلا در حالی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در سندباکس طلا پذیرش شد که به لحاظ قانونی فروش الکترونیکی طلا ممنوع است.

به گزارش سینا، تجربه‌های ناموفق فروش سکه به صورت الکترونیکی باعث شد که کارشناسان و فعالان، ساختاری را برای فروش الکترونیکی طلا تعریف کنند تا از خالی فروشی‌های احتمالی جلوگیری شود.

تجربه سکه ثامن و نارضایتی‌های متعددی که برای مردم ایجاد شد، شرایط را به گونه‌ای رقم زد که خرید و فروش آنلاین سکه و طلا ممنوع شد.

حالا با تدوین یک ساختار قوی، پلتفرم فروشنده ملزم به ذخیره طلا در بانک است. به عبارت دیگر، فروشنده میزان ذخیره و موجودی را هم به بانک و هم به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام می‌کند.

سندباکس چیست؟

با ظهور فناوری‌های نوین، مدل‌های کسب و کاری نوین هم شکل گرفت. اما از آنجا که قوانین مدونی برای این مدل‌های جدید کسب و کار تدوین نشده بود، همه بازیگران دچار مشکل می‌شدند.

رفتارهای سلیقه‌ای فعالان و ورود دستگاه قضا طرفین را با چالش روبه‌رو می‌کرد. بنابراین نیاز بود که محیطی طراحی شود تا این مدل‌های کسب و کار به صورت پایلوت در آن فعالیت کنند تا از این طریق چالش‌ها بررسی و ارزیابی شود. به این ترتیب تنظیم‌گران و قانونگذاران می توانستند مقررات مناسب را برای فعالیت مدل‌های جدید کسب و کار طراحی کنند.

به عبارت دیگر، سندباکس برای تنظیم‌گری مدل‌‌های کسب‌وکار جدیدی به کار گرفته می‌شود که قوانین و مقررات سازمان‌یافته‌ای برای آنها وجود ندارد. سندباکس‌ها به تنظیم‌گران کمک می‌کنند خلأهای قانونی کسب‌وکارهای جدید را بشناسند و بکوشند آنها را پر کنند.

سندباکس، راه حل توسعه

امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یکی از چالش‌های تجارت الکترونیک را سرعت زیاد تغییرات تکنولوژی و مدل کسب‌وکار می‌داند.

او با اشاره به اینکه بیشتر دولت‌ها و رگولاتورها از تحولات این حوزه عقب می‌مانند، ادامه داد: در کشورهای پیشرو در این حوزه، مفهوم سندباکس طراحی شده است.

درواقع، دولت‌ها به‌جای اینکه در اتاق‌های دربسته برای تکنولوژی‌ها و مدل‌های جدید تصمیم بگیرند، در محیطی محدود و کنترل‌شده به شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ای مشخص اجازه می‌دهند در چارچوب محیط آزمون(سندباکس) فعالیت کنند.

به این ترتیب قوانین و مقررات پخته‌تری وضع می‌شود و درعین‌حال جلوی رشد این کسب‌وکار گرفته نمی‌شود.

 

پذیرش 2حوزه دیگر تا پایان سال

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین ابراز امیدواری کرد تا پایان سال حداقل 2حوزه دیگر در سندباکس تجارت الکترونیکی پذیرفته شوند.

کلاهدوزان درباره حوزه‌هایی که اولویت دارند، گفت: 8حوزه را تعریف کردیم که در تجارت الکترونیکی فعال نیستند و اولین آنها طلا بود.

او حوزه دوم را معاملات خودرو دانست که با هماهنگی وزارت صمت، فراجا، معاونت علمی و معاونت راهبردی قوه قضائیه شیوه‌نامه معاملات خودرو تدوین شده است.

کلاهدوزان همچنین حوزه سوم را معاملات مسکن دانست که با قانون جدید ثبت اسناد رسمی خیلی از مسائل این حوزه حل شده است و بخشی هم در حوزه مقررات باقی مانده که آیین‌نامه آن در حال تدوین است.

به گفته او، حوزه لجستیک هوشمند هم در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

source

توسط mohtavaclick.ir