مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی ایلسا از تشکیل کارزاری برای حمایت از زیست بوم خلاق ایران خبر داد.

آغاز حرکتی نو برای حمایت از زیست‌بوم صنایع خلاق و فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نفیسه شاهی نوری مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری سبک زندگی اسلامی گفت: زیست بوم خلاق ایران تحولات چشمگیری را تجربه کرده است. این زیست‌بوم که شامل خانه‌های خلاق و نوآوری، شرکت‌های خلاق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اندیشکده‌های فرهنگی است، به طور قابل توجهی در رشد و توسعه اقتصاد فرهنگ کشور نقش داشته است. اما با چالش‌های جدی روبرو است که مانع از رشد و توسعه پایدار آن می‌شود.

وی افزود: مشکلات حادی در زمینه‌های مختلف از جمله زیرساخت‌ها، منابع انسانی، مالیات، بیمه، تسهیلات، نمایشگاه‌ها و تبلیغات وجود دارد و در واقع هیچ قانون خاصی برای حمایت از این زیست‌بوم وجود ندارد.

عضو کارگروه سبک زندگی ستاد توسعه فناوری‌های نرم، همچنین گفت: کارزار «درخواست تصویب قانون حمایت از زیست بوم خلاق ایران» با هدف جلب حمایت قانونی از رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور تقویت زیرساخت‌ها و رفع مشکلات قانونی این زیست‌بوم آغاز شده است.

شاهی نوری اهداف این کارزار را به این شرح اعلام کرد:
– درخواست تصویب قوانین ویژه برای حمایت از شرکت‌های خلاق و نهاد‌های فعال در این زیست‌بوم که شامل حمایت‌های مالی، بیمه‌ای و مالیاتی باشد.
– تقویت زیرساخت‌ها و توسعه مراکز نوآوری، بهبود وضعیت فضا‌های کاری اشتراکی و ارائه تسهیلات مالی و بیمه‌ای برای ارتقاء زیرساخت‌ها و تامین منابع لازم برای رشد و توسعه صنایع خلاق.
– ایجاد چارچوب‌های حقوقی مشخص و جامع به منظور پشتیبانی از صنایع خلاق و کاهش ابهامات قانونی و افزایش امنیت حقوقی فعالان این زیست‌بوم.
– ایجاد بستر‌های مناسب برای صادرات محصولات فرهنگی به بازار‌های بین‌المللی و افزایش اثرگذاری تبلیغات در رسانه‌ها به منظور ترویج فرهنگ و هنر ایرانی در سطح جهانی.
آغاز حرکتی نو برای حمایت از زیست‌بوم صنایع خلاق و فرهنگی

مدیر خانه خلاق و نوآوری ماندگار هم از فعالان این حوزه، برای پیوستن به این کارزار دعوت کرد و مهمترین چالش‌ها در این باره را خلاء‌های قانونی و نبود شبکه‌های توزیع و صادرات مناسب برای محصولات فرهنگی، که به محدودیت‌های جدی در عرضه و فروش این محصولات در بازار‌های بین‌المللی منجر شده است، دانست.

سجاد صالحی همچنین ضعف در مالکیت معنوی، قوانین مالکیت معنوی ناکافی و عدم پیوستن به برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی که مشکلاتی در حفاظت از ایده‌ها و محصولات فرهنگی به وجود آورده است را از دیگر چالش‌های پیش رو اعلام کرد.

به گفته وی کمبود آمار دقیق و داده‌های کلان در مورد صنایع خلاق و فرهنگی، کمبود تبلیغات مؤثر در رسانه‌های عمومی برای صنایع خلاق و ناهماهنگی بین نهاد‌های متولی و مشکلات تامین مالی و تسهیلات از مشکلات مطرح شده در باره زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگی است.

سجاد صالحی تشکیل جلسه‌ای با حضور اعضای زیست‌بوم خلاق برای بررسی و بازخوانی وضع فعلی و مشکلات موجود، تصویب و اجرایی کردن قوانین حمایتی به منظور تصویب قوانین مخصوص و تخصیص بودجه و منابع مالی. ایجاد بستر‌های قانونی مناسب برای ایجاد چارچوب‌های قانونی برای تأمین مالی، بیمه، تبلیغات و صادرات، تقویت و بهبود مالکیت معنوی برای تصویب قوانین مربوطه و پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی، توسعه سامانه‌های آمار و داده‌ها به منظور ایجاد سامانه‌های جامع برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها را از الزامات اقدامات حمایتی در زیست بوم صنایع خلاق و فرهنگ اعلام کرد.

توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم طرح حمایتی شرکت‌ها و خانه‌های خلاق، را از سال گذشته به مجلس ارائه کرد، اما با وجود مشکلات حاد بازیگران این زیست بوم در زمینه زیرساختها، منابع انسانی، مالیات، بیمه، تسهیلات، نمایشگاه‌ها و رویدادها، تبلیغات و بازار همچنان قانون مخصوصی برای حمایت از این زیست بوم وجود ندارد.

source

توسط mohtavaclick.ir