به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، دبیر شورای هنر روز سه‌شنبه، ۲۳ مردادماه یک نشست خبری برای ارائه گزارش کار این شورا و تشریح سندهای مصوب هنری را، در حالی برگزار کرد که روز گذشته خبر تصویب سند ملی سینما در این شورا با واکنش‌ منفی خانه سینما همراه شد و در دیگر حوزه‌های هنری همچون هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی نیز انتقادهای فراوان وجود دارد.‌

در این نشست محمدحسین ایمانی خوشخو در ابتدا با عرض ارادت به ساحت سیدالشهداء در آستانه اربعین در گزارشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای اقماری آن از جمله شورای هنر و جایزه جلال آل احمد و فرهنگستان هنر که پیش از سال ۱۳۸۸ از مصوبات این مجموعه بوده و بعد از وقفه‌ای دوباره، این شورا آغاز به کار کرده است، اشاره کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در دولت شهید رئیسی این شورا خیلی فعال‌تر کار کرد به طوری که ۴۲ جلسه برگزار شده و ۱۹ مصوبه هم داشته است. همچنین چند سند بالادستی مثل معماری تصویب شد که در این زمینه مشکل جدی داشتیم و شورای عالی معماری و شهرسازی نیز در این بخش فعال است. در این سند جایی برای هنر معماری درنظر گرفته شد و جایزه فجر برای آن تعیین شده است.

او افزود: سند موسیقی را هم توانستیم به تصویب برسانیم که ابلاغ شد. از این پس دیگر هیچ دستگاهی حق لغو کنسرت ندارد و صدا و سیما باید موسیقی را با تمام ملزومات موسیقی نشان دهد و دیگر گل جلوی ساز نگذارد.

وی به تهیه سند ملی هنرهای نمایشی و همکاری تئاتری‌هایی همچون ایرج راد و هوشنگ توکلی هم اشاره کرد و گفت: بنیاد هنرهای نمایشی نیز راه اندازی خواهد شد.

به گفته ایمانی خوشخو ، تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی ابلاغ شده تا در مقیاس حدود ۳۰۰ هکتار ایجاد شود و قرار است کشورهایی که با ایران قرابت فرهنگی دارند نیز مشارکت داشته باشند که شاید یک اتفاق جذاب و بی نظیر در منطقه اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی ابلاغ شده تا در مقیاس حدود ۳۰۰ هکتار ایجاد شود و قرار است کشورهایی که با ایران قرابت فرهنگی دارند نیز مشارکت داشته باشند که شاید یک اتفاق جذاب و بی نظیر در منطقه اتفاق بیفتد.

دبیر شورای هنر با اشاره به سند حوزه سینما هم که پربحث شده است، ادامه داد: این سند به حدود ۱۲ سال قبل برمیگردد. در این زمینه سندی تنظیم شد و در حدود ۱۰ جلسه بررسی شد، آقای دهکردی مدیرعامل خانه سینما آمدند و به درخواست ایشان، جلسه‌ای در خانه سینما برگزار شد و فرصت بیشتری خواسته شد اما این فرصت سوزی است که از موقعیت استفاده نشود.

وی تاکید کرد: ما در این سند حقوق ذینفعان و اضلاع شکل دهنده این حوزه را در نظر گرفتیم. من به دوستان خانه سینما گفتم که نقش‌آفرینی آنها در عمل بیشتر خواهد بود. علاوه بر اینها سند ملی سینما ۴۲ بند دارد که همه ایجابی هستند و سلبی نیستند. شورای راهبردی هم متشکل از تمام دست‌اندرکاران سینما در نظر گرفته شده تا برای اجرا فعال باشد و سند بیش از ۶۰ کشور هم برای این موضوع بررسی شده است.

ایمانی خوشخو درباره گروهی که سند ملی سینما را تهیه کرده است و اینکه آیا با وجود مخالفت خانه سینما، امکان اجرایی نشدن آن وجود دارد؟ گفت: شاید به صورت رسمی کسی از خانه سینما در آنجا نبود ولی شورای عالی یک شورای معین است و پرونده همچنان باز است. آنچه الان تصویب شده فیکس نیست که امکان تغییر نباشد.

وی در بخشی دیگر درباره لزوم سانسور نشدن ادوات موسیقی در تلویزیون و جلوگیری نکردن از کنسرت‌ها تاکید کرد که اینها دیگر به قانون تبدیل شده و لازم‌الاجرا هستند.

دبیر شورای هنر تاکید کرد: یک شورای راهبردی پیش‌بینی شده است که متشکل از همه دست‌اندرکاران سینما اعم از شخصیت‌های حقوقی و شخصیت‌های صنفی است و امیدواریم صنعت سینمای ما در نهایت از یک آیین‌نامه جامع برخوردار شود. دوستان دست‌اندر کار سند سینمایی ۶۰ کشور را بررسی کرده‌اند، همه این سندها مطالعه شده و از برخی نکات سند برخی کشورها نیز استفاده شده است. اعضای این گروه واقعا تخصصی بودند و آیین‌نامه‌ها کمک می‌کند این اصول فراگیر هم بتواند اجرایی شود.

وی تاکید کرد: در یک شورای معین امکان تغییرات وجود دارد، پرونده‌ها باز خواهد بود و هر چقدر نظرات سازنده به ما برسد اعمال می‌کنیم. این سندها توسط رییس‌جمهور ابلاغ شده و همه آرا باید در ارشاد باشد و هیچ دستگاهی اجازه اعمال سلیقه ندارد و اعمال سلیقه خلاف قانون است. شورایعالی فرهنگی از جمله شوراهایی است که روسای سه قوه عضو آن هستند و هر چه در این شورا تصویب می‌شود حکم قانون دارد.

ایمانی خوشخو درباره زمان اجرای مصوبات گفت: نمیتوان زمان قطعی تعیین کرد، انتظار می‌رود که دستگاه‌ها به سمت اجرا بروند. 

وی درباره تصویب سند ملی سینما در روزهای پایانی دولت سیزدهم گفت: این سند پله پله جلو رفته، از قبل بوده، به حال رسیده و به آینده منتقل خواهد شد. تا تصویب نهایی در شورایعالی راه برای تکمیل شدن، اعمال نظرات و غنای بیشتر باز است و هیچ تعجیلی در کار نبود.

ایمانی خوشخو گفت: در سند هنرهای تجسمی ۷۷ بند تعیین شده است و با توجه به اهمیت موضوع یک مصوبه تکمیلی برای حراج داشتیم که ۱۰ بند است.

وی افزود: ریاست شورای هنر دوره‌ای است و در دولت قبل این مسئولیت روی دوش وزارت ارشاد افتاد و نظر شورایعالی این است که این مسئولیت در حال حاضر با وزارت ارشاد است و با آقای صالحی می‌توان امیدوار بود که این شورا ماندگار است.

ایمانی خوشخو در پایان اظهار کرد: باید کاری کنیم تا وضعیت فرهنگ ما ارتقا پیدا کند. ما از منابع فرهنگی‌مان آنگونه که باید و شاید استفاده نکردیم. اقتصاد فرهنگ در کشورهای دیگر رقم بالایی است و در کشور ما اینگونه است که باید پول داده شود تا کار فرهنگی انجام شود در حالیکه هنرمند ما باید بپذیرد که باید از هنر پول در آورد.

 

source

توسط mohtavaclick.ir