دبیر محفل شعر نماز با حضور در برنامه سلام خبرنگار گفت: حدود ۲۰۰ اثر به دبیرخانه محفل شعر نماز ارسال شده است و خالقان این آثار، در دو بخش مسابقه و محفل شعر شرکت خواهند داشت.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، همزمان با دهه ترویج نماز که از دیروز آغاز شده است، امروز محفل شعر نماز برگزار می‌شود، حجت الاسلام سجاد صفری محسن آبادی دبیر این محفل با حضور در برنامه سلام خبرنگار، در این خصوص توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:
حجت الاسلام سجاد صفری محسن آبادی دبیر محفل شعر نماز گفت: خداوند در سوره حج آیه چهل و یکم درباره تبلیغ و ترویج فرهنگ نماز فرموده اند؛ زمانی که گروهی از مؤمنین در زمین به قدرت و مکنت می‌رسند، نخستین کار بر عهده آنها، اقامه نماز است، اقامه به معنای ترویج فرهنگ نماز، نه اینکه فقط نماز جماعت برپا کنیم، نماز منفعل خیر، بنابراین یکی از مباحث مهم در این زمینه، شیوه‌های دعوت به نماز، با ادبیات و گویش‌های مختلف برای اقشار مختلف است.

صفری اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی در این زمینه مسیر‌های مختلفی را به ما نشان داده اند، همانطور که انبیاء (ع) این مسیر‌ها را طی کرده اند، یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین این کار‌ها ترویج به زبانی است که اثرگذاری زیادی دارد، قلب انسان تحت تأثر شعر و این ظرافت قرار می‌گیرد؛ بنابراین ما امسال بنا داریم به عنوان نخستین محفل شعر نماز، برنامه‌ای را به منصه ظهور برسانیم از اساتید و شعرای بومی استان تهران دعوت کردیم و این برنامه را ستاد اقامه نماز استان تهران برگزار می‌کند و از اساتید بنام کشوری مثل استاد فیض، استاد سمنانی، استاد مؤدب و دیگر دوستان دعوت شدند و در کنار اساتید مطرح کشوری، شعرای جوان، نوجوان و کسانی که در این عرصه فعال هستند و شعر‌های جدیدتری دارند دعوت می‌کنیم.
وی افزود: همانطور که مستحضر هستید یکی از خلأ‌هایی که در عرصه شعر داریم بحث نماز بوده، ما از بعد از انقلاب تا الآن شاید حدود ۴۰ ـ ۵۰ اثر شعر درباره نماز بیشتر نداشته باشیم بنابراین امسال بر آن شدیم که یک برنامه درباره نماز اجرا کنیم، در همین مدت کوتاه یکماهه که به دوستان اعلام کردیم و تبلیغات شد ۱۰‌ها اثر فاخر و آیینی بدست ما رسیده و این آثار برای ابتدای کار، بیشتر از همه شعر‌هایی است که تا الآن گردآوری شده بود.

دبیر محفل شعر نماز اظهار کرد: حدود ۲۰۰ اثر به دبیرخانه محفل شعر نماز رسیده است و خالقان این آثار، در دو بخش مسابقه و محفل شعر شرکت خواهند داشت.
صفری گفت: بخش مسابقه محفل شعر نماز در عرصه‌های کودکان، نوجوانان، شعر‌های آیینی و اشعار فاخر برگزار می‌شود.
وی افزود: این آثار طی سه روز با دقت و تأمل شبانه روزی ارزیابی شده اند و آثار منتخب قرار است امروز در کنار مسابقه، اجرا و خوانده شوند.

دبیر محفل شعر نماز ادامه داد: از این به بعد قرار است برنامه محفل شعر به صورت ماهیانه برگزار شود همچنین هر سه ماه یک بار این محفل را به حالت کنگره و مسابقه برگزار کنیم که از ظرفیت جوانان و نوجوانان بتوانیم در این عرصه استفاده کنیم.

صفری گفت: دبیرخانه محفل شعر نماز در ستاد اقامه نماز استان تهران، هر ماه آثار جدید را دریافت و پس از بررسی و داوری به اشعار منتخب جوایزی اهدا می‌کند. همچنین آثار منتخب در پایگاه اینترنتی ما در ستاد اقامه نماز، بارگزاری می‌شود، سپس این آثار را تجمیع و به صورت کتابچه در اختیار عموم قرار می‌دهیم. 
وی افزود: اثرگذاری شعر در عموم جامعه زیاد است، همانطور که حضرت رسول (ص) می‌فرمایند ان المؤمن مجاهد بسیفه و لسانه، مؤمن با دو تا چیز مجاهدت می‌کند، یکی با شمشیر و دیگری با زبان، بنابراین فرمودند که این مجاهدت و اثرگذاری در شعر شاعر به منصه ظهور و بروز می‌رسد اگر ما بتوانیم فضای ملاطفت آمیزی را در رابطه با نماز در عموم افراد جامعه ایجاد کنیم، اگر این شعرای نوجوان و جوان بتوانند با آحاد جامعه ارتباط برقرار کنند، این آثار، بنای فکری جدیدی را پایه گذاری می‌کنند که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده است، بنابراین ما در دهه ترویج نماز که تازه هم آغاز شده، کار‌های مختلفی را انجام می‌دهیم که شامل سرفصل‌های نماز و خانواده، نماز و اهل بیت (ع)، نماز و مقاومت، نماز و جمهوری اسلامی است که ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و همه حوزه‌ها را دربر می‌گیرد.

source

توسط mohtavaclick.ir