یک کارشناس روانشناسی گفت: تربیت فرزندان به عنوان شخصیت‌های مطیع و تسلیم محض، یکی از ریشه‌های مدگرایی افراطی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صدف صادقی، روانشناس و طرح واره درمانگر گفت: روان- زخمی داریم به اسم “اطاعت” که اگر فرزندانمان را برای اطاعت تربیت کنیم شاید برای ما خیلی جالب باشد که فرزندان حرف شنویی را تربیت کرده ایم و اگر در صورت نافرمانی به او احساس گناه بدهیم و از سوی ما نوازش منفی دریافت کند، یا تنبیه شود، این کودک مطیع بودن و تسلیم گری را به خوبی خواهد آموخت در حالی که روی سکه‌ی دیگر تسلیم بودن محض، طغیانگری است.

این روانشناس افزود: این مشکل در دوران نوجوانی خودش را نشان می‌دهد به این شکل که فرد خودش را بازی نخواهد داد و یا تسلیم جریان‌های محیطی خواهد شد و یا می‌خواهد کلا مخالف جریان‌های موجود در جامعه حرکت کند که در هر دو صورت، آسیب می‌بیند چون در هر دو صورت، نقش خودش را در زندگی بازی نخواهد کرد. چنین شخصیتی همواره اثر پذیری از دیگران دارد و تایید دیگران برای او بسیار مهم است.

صادقی گفت: چنین مسائلی، در صورتی که درمان نشوند، در بزرگسالی هم همراه اینگونه افراد خواهد بود و به اشکال مختلفی خود را نشان خواهند داد از جمله به شکل مدگرایی افراطی یا مخالفت غیر منطقی با هنجار‌های جامعه؛ و به نحوی که برای دریافت رضایتنمندی دیگران کاملا همراه و همرنگ جامعه و مد‌هایی که به ذهن او تزریق می‌کنند خواهد شد و یا برعکس، صد و هشتاد درجه خلاف جریان‌های جامعه حرکت می‌کند.

این طرح واره درمانگر افزود: در حالت دوم، وقتی فرد می‌خواهد خشم فرو خورده‌ی ناشی از سال‌ها اطاعت محض را تخلیه کند، با نظم اجتماعی و خانوادگی مخالفت می‌کند و با مکاتب و جریان‌های فکری‌ای همراه می‌شود که کاملا با فرهنگ و هنجار‌های اجتماعی این افراد بیگانه و مخالف آن هاست و چه بسا تاثیر آن فرهنگ‌های وارداتی و التقاطی بر شخصیت این فرد مانا‌تر باشد.

این کارشناس و مشاور خانواده گفت:  این مشکلات می‌تواند زندگی مشترک، زندگی شغلی و تحصیلی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و او را در مقاطع مختلف دچار افراط یا تفریط نماید؛ و در هر دو حالت این شخصیت‌ها آنچه را که خواسته‌ی ضمیر خودشان است، پیروی نخواهند کرد و تمام برنامه ریزی‌های زندگی او بر مبنای تاثیرگذاری روی دیگران یا تاثیر پذیرفتن از آن هاست و تاثیرگذاری مثبت و یا منفی است. 

صادقی افزود: راهکار جلوگیری از این مشکل، تربیت فرزندانی منتقد و تحلیلگر است که قدرت تحلیل و بررسی مهارت نه گفتن در آن‌ها به اندازه‌ی کافی، تقویت شود. 

وی گفت: مانع پرسش گرایی کودکانمان نشویم تا مانع شکل گیری شخصیت‌های مطیع محض و معضلاتی مثل مدگرایی افراطی شویم.

source

توسط mohtavaclick.ir