توماس هولمز و ریچارد راه دو روانپزشکی بودند که در سال 1967 فهرستی از کار ها و موقعیت های استرس زای زندگی را که به 43 مورد می رسید، منتشر کردند. این وقایع در نهایت به سازگاری مجدد افراد با موقعیت جدید منجر می شوند؛ اما آن ها را به انجام تغییراتی در فعالیت های زندگی روزمره خود ملزم می کنند. این فهرست موارد متعددی را از جمله طلاق، بازنشستگی، مرگ همسر و… در بر می گیرد. این رویداد ها حتی ممکن است در مواردی باعث بیماری انسان ها شوند. جالب است بدانید که تحول شغلی در رده 18 این فهرست قرار می گیرد. به همین دلیل لازم دیدیم درمورد آن به ذکر مطالب بیشتری بپردازیم. در ادامه این نوشته می کوشیم توضیح دهیم تحول شغلی چیست و چه دلایلی باعث آن می شود.

تحول شغلی به چه معنا است؟

تحول شغلی

تحول شغلی به موقعیتی اطلاق می شود که فرد موقعیت شغلی خود را ترک کند و شغل دیگری را در همان شرکت یا شرکت های دیگر انتخاب کند. این تحول شامل موارد دیگری نیز می شود که عبارتند از:

  • بهتر کردن شغل فعلی خود
  • راه اندازی کسب و کار شخصی
  • تغییر روش حرفه ای (برای مثال فریلنسری)

در مجموع تحول شغلی بر اساس تعریفاتی که به طور رسمی ارائه می شود، عبارت است از منتقل شدن از شغلی که در حال حاضر مشغول به انجام آن هستید به شغلی کاملا متفاوت. البته زمانی نیز اتفاق می افتد که شما شغل فعلی خود را همچنان انجام می دهید؛ اما نحوه انجام آن نسبت به قبل متفاوت است. طوری که نوع دیگری از تحول شغلی به نظر می آید. به طور کلی تحول شغلی زمانی معنا می یابد که قصد دارید کاری انجام دهید که شما کنترل حرفه خود را به دست بگیرید؛ نه اینکه شغل شما تمام زندگی تان را تحت کنترل بگیرد و شما را تا حد زیادی با استرس کاری مواجه کند!

تحول شغلی بر اساس چه دلایلی صورت می گیرد؟

روانپزشکی

رضایت نداشتن از حقوق و دستمزد شغل فعلی در شرایطی به تحول شغلی منجر می شود. استرس مالی یکی از دلایل مهم تغییر شغل تلقی می شود. امید اینکه افراد در شرایط جدید و شغلی بهتر دستمزد افزایش یابد ممکن است باعث شود افراد شغل خود را تغییر دهند.

برخی از افراد نیز برای اینکه رضایت شغلی و مزایای بیشتری به دست آورند، ترجیح می دهند از کار فعلی خود استفعا دهند و در موقعیت جدیدی مشغول به کار شوند.

  • نارضایتی از کارفرما

روابط میان کارفرما و کارمند در افزایش رضایت شغلی و جلوگیری از تغییر شغل بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از کارمندانی که از نظرات، رویکرد ها، رفتار ها و خصوصیات کارفرمای خود راضی نیستند، به ناچار دست به تغییر شغل می زنند.

  • برقراری تعادل بین کار و زندگی

بسیار اتفاق می افتد که افراد تمام توان و نیروی خود را صرف کار کردن می کنند و از توجه به زندگی شخصی خود غافل می شوند. در این حالت فشاری کاری بسیار زیاد است و افراد مجبور هستند برای برقراری تعادل میان کار و زندگی خود دست به تغییر شغل می زنند. آن ها تمایل دارند با تعادل برقرار کردن، بازدهی و بروز توانایی و خلاقیت های خود را در موقعیت شغلی جدید، بالا تر ببرند.

نکات مهمی که هنگام تغییر شغل باید در نظر بگیرید.

استرس

  • تمام جوانب از جمله ویژگی های مثبت و منفی شغل خود را شناسایی کنید.
  • اهدافی را که می خواهید با تغییر شغل در آینده به آن ها دست یابید با جزئیات و با دقت تعیین کنید.
  • درمورد شغل آینده خود به خوبی تحقیق کنید. سعی کنید به این پرسش ها پاسخ دهید که استخدام کنندگان در حوزه شغلی شما دقیقا به دنبال چه مهارت هایی هستند؟ در حوزه تخصصی شما و حوزه های دیگر در آینده چه مشاغلی بازار کار بیشتر و بهتری خواهد داشت؟ و…
  • برای پر بار تر کردن رزومه خود و افزایش احتمال اینکه شرکت های مورد نظرتان شما را با آغوش باز پذیرا شوند، مهارت های تازه بیاموزید و دوره هایی را پشت سر بگذارید.
  • اگر از حوزه شغلی فعلی خود ناراضی هستید، به دنبال مشاغل در حوزه ها و دسته بندی های دیگر باشید.
  • سعی کنید در شرکت های بزرگ و معتبر دوره های کارآموزی را در زمینه کاری مورد نظرتان بگذرانید. این کار به شما کمک می کند تجربه بیشتری در مقیاس بزرگ کسب کنید و کارفرمای بعدی خود را با مهارت ها و تجربیات کسب کرده تحت تاثیر قرار دهید.

جمع بندی

تحول شغلی یکی از استرس زا ترین موقعیت هایی است که افراد بنا بر شرایط خود گاه به آن روی می آورند. دلایلی نظیر تمایل به افزایش حقوق و دستمزد، نارضایتی شغلی، نارضایتی از کارفرما و برقرار کردن تعادل میان کار و زندگی باعث تغییر شغل می شوند. در این نوشته سعی کردیم در ابتدا توضیح دهیم تحول شغلی به چه معنا است و در ادامه این دلایل را با جزئیات بررسی کنیم. همچنین بیان کردیم که در صورت تمایل به تغییر شغل چه نکاتی را در نظر بگیرید.

source

توسط mohtavaclick