وقتی که یک نیروی جدید به سازمان اضافه می شود، اقدامات زیادی باید انجام شود تا او بتواند به عنوان بخشی از تیم به کار خود مشغول شود. یکی از این اقدامات معرفی او به سازمان بیمه تامین اجتماعی است که باید در اسرع وقت و برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی انجام گیرد. در واقع کارفرمایان موظف اند که کلیه افرادی را که در مجموعه آن ها به عنوان کارمند یا کارگر مشغول به کار هستند؛ تحت پوشش بیمه قرار  دهند؛ در غیر این صورت مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. ما در این مقاله به بررسی مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه می پردازیم.

حق بیمه چیست و میزان آن چقدر است؟

معرفی کارمند جدید به بیمه

قبل از اینکه به بررسی مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه بپردازیم باید بدانیم که حق بیمه چیست و میزان آن چقدر است؟ حق بیمه در واقع پولی است که به منظور دریافت مزایای اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود. حق بیمه کارمندان و کارگران بدین صورت پرداخت می شود که بخشی از آن را خود کارفا از حقوق افراد کسر می کند و به سازمان تامین اجتماعی می پردازد. البته این میزان کسری دارای درصد معینی است و نباید از آن بیشتر یا کمتر باشد. علاوه بر این هر کارمند یا کارگر حق دارد که از روز اول کاری اش بیمه شود و در صورتی که این اتفاق نیوفتد، می تواند جهت مطالبه حق خود اقدام کند.

حق بیمه کارمندان و کارگران به طور دقیق 30 درصد از حقوق آن هاست که از این مقدار، 7 درصد از میزان دریافتی شان کسر می شود و 23 درصد را نیز خود کارفرما خواهد پرداخت.

نکته مهم این است که کارفرما موظف است تا حق بیمه کارمندانش را در زمان مقرر بپردازد؛ زیرا این حق بیمه بخشی از پرونده بیمه کارمندان است که در زمان بازنشستگی، میزان دریافتی مستمری آن ها و مواردی از این قبیل تاثیر گذار است. به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است که مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه در اسرع وقت انجام شود و هیچ فوت وقتی در این روند صورت نگیرد.

اگر می خواهید از سابقه بیمه خود آگاه شوید و اطمینان حاصل کنید که کارفرمای شما حق بیمه را به صورت منظم پرداخت کرده است، می توانید به سایت تامین اجتماعی مراجعه و نرم افزار موبایل سازمان تامین اجتماعی را دانلود کنید یا از طریق کد دستوری 4*1420 سابقه بیمه خود را بررسی نمایید.

شرایط بیمه کارگران و اصولی که کارفرما باید رعایت کند برای کلیه کارکنان و کارگران یک واحد صنفی، تولیدی یا خدماتی یکسان است و تفاوتی بین افراد و نوع حقوق و سمت آن ها وجود ندارد.

مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه چه اهمیتی دارد؟

اهمیت

یکی از مراحل معرفی کارمند جدید به بیمه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی او است. بند الف ماده 4 قانون تامین اجتماعی چنین می گوید که کلیه افرادی که در سمت های مختلف و در ازای کار مزد دریافت می کنند مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند. بر این اساس و طبق ماده 36 این قانون، کارفرمایان موظف اند حق بیمه اجتماعی کارکنان خود را پرداخت و آنان را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

بر اساس این قانون کارفرمایان باید حق بیمه هر ماه کارکنان و کارگران خود را تا آخرین روز ماه بعد پرداخت کنند. یعنی به عنوان مثال ضرب الاجل پرداخت حق بیمه خرداد ماه، آخرین روز تیر ماه است. اگر کارفرمایان در این مهلت قانونی حق بیمه را پرداخت نکنند به ازای هر روز تاخیر جریمه خواهند شد و باید این مبلغ را به حساب تامین اجتماعی واریز کنند. پس تاخیر در پرداخت حق بیمه نه به نفع کارفرمایان است و نه به نفع کارمندان و کارگران. به همین دلیل سازمان ها باید در اولین فرصت جهت معرفی کارمند جدید به بیمه اقدام کنند.

مراحل بیمه کارمندان طبق قانون تامین اجتماعی به چه صورت است؟

قانون تامین اجتماعی

برای بیمه کردن کارمندان باید طبق این ترتیب عمل کنید:

  • دریافت کد کارگاه بیمه
  • بازرسی کارگاه
  • ثبت نام کارمند
  • تنظیم و ارسال لیست بیمه کارکنان
  • پرداخت حق بیمه همه کارمندان به صورت منظم و ماهانه
  • معرفی کارمند جدید به بیمه (در صورت افزوده شدن افراد جدید)

توجه داشته باشید در صورتی که کارفرما در هر یک از مراحل ذکر شده تاخیر داشته باشدف ممکن است مشمول جریمه گردد؛ پس بهتر است هرچه سریع تر اقدامات لازم را انجام دهید.

جمع بندی

معرفی کارمند جدید به بیمه یکی از مراحل مهم بستن قرارداد با نیروی تازه وارد است. شما به عنوان کارفرما موظف اید که در اسرع وقت نیروی تازه خود را به سازمان بیمه تامین اجتماعی معرفی نمایید تا پرونده بیمه برایش تنظیم گردد و سابقه بیمه او از همان روز اول کاری رد شود. این کار به شما کمک می کند تا از بروز اتفاقات غیر منتظره جلوگیری کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید از مجاری قانونی حق خود را مطالبه نمایید. همچنین کارمندانتان نیز می توانند با امنیت شغلی بیشتری به کار خود ادامه دهند و همه چیز در فضایی شفاف تر و سالم تر پیش خواهد رفت.

 

 

source

توسط mohtavaclick