علی‌اکبر مهقانی نوده در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، اظهار کرد: در سال گذشته استان گلستان با تحویل ۱۵۰ هزار تن کلزا به مباشرین خرید، حدود ۴۰ درصد کلزای کشور را تولید و رتبه اول این محصول را تصاحب کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: کشت کلزا به عنوان یکی از محصولات اساسی و استراتژیک کشور مشمول کود یارانه‌ای می‌شود و در این خصوص دغدغه‌ای در استان نداریم.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات در بحث کشت کلزا زمان کشت آن بوده که این زمان در گلستان از نیمه اول مهر تا اواخر آبان ماه است.

وی ادامه داد: به واسطه بارندگی‌های سال جاری استان، شاید برخی مناطق موفق به کشت کلزا نشوند و این امر یکی از دغدغه‌های متولیان زراعت گلستان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: برنامه‌ریزی برای کشت کلزا در اراضی دارای آب مطمئن و رطوبت کافی صورت می‌گیرد و نیز موضوع کشت حفاظتی و تناوب در بحث کلزا باید در دستور کار قرار گیرد.

مهقانی ادامه داد: با رایزنی‌هایی که با آب منطقه‌ای گلستان انجام داده ایم؛ قرار است تا از آب پشت سد‌های استان برای کشت کلزا استفاده کنیم؛ اما میزان آب پشت سد‌ها تنها در حد پایداری سدهاست.

وی ادامه داد: به لحاظ مسائل زیست محیطی نمی‌توانیم از آب برخی سد‌ها استفاده کنیم و فقط سد نگارستان علی آباد کتول با حجم آبی معادل ۷ میلیون متر مکعب در دسترس است که این حجم هم میزان ناچیزی است.

مهقانی نوده گفت: در سال جاری کشاورزی کشت کلزا در حدود ۶۵ هزار هکتار پیش‌بینی شده بود، اما با کاهش تمایل کشاورزان این مقدار ممکن است در کشت کلزا به ۴۵ هزار هکتار کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان همچنین ادامه داد: پرداخت دیرهنگام و نامنظم مطالبات خرید تضمینی کلزا، تمایل کشاورزان گلستان به کاشت گندم در سال کشاورزی جاری را بیشتر کرد.

مهقانی‌نوده در خصوص توزیع کود شیمیایی برای زراعت پاییزه، نیز گفت: توزیع کود شیمیایی به بهره‌برداران طرف قرارداد براساس الگوی کشت بوده و از چند روز قبل سامانه توزیع کود شیمیایی برای ثبت اطلاعات و دریافت کود فعال شده است.

وی از بهره‌برداران گلستان خواست اطلاعات کشاورزی خود را به صورت کامل و شفاف در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی استان ثبت کنند تا در زمان فروش محصول مازاد برنیاز به دولت، دچار مشکل نشوند.

 

source

توسط mohtavaclick.ir